Jump to content

Mercury 1992 60 HP, hva er rillene på undervannshuset til?

sflie

Recommended Posts

Hei!

Jeg har nylig overtatt en motor, en mercury 1992 modell 60hk.

Etter jeg omsider monterte denne på båten har jeg begynt å lure på om den er kortstammet. Iallefall så er det ikke mye om å gjøre at den er for kort for båten min, men jeg tror det vil gå bra. Det eneste jeg lurer på er om noen her ute vet hva disse rillene som jeg har markert en rød ring rundt på bildet er til, for disse vil befinner seg over vannflaten når båten kjører i planefart. Derfor er det viktig for meg å vite om det er meningen at disse skal være i vannet og hva de er til.

På forhånd takk for svar :)

img_0850.jpg

Etter jeg omsider monterte denne på båten har jeg begynt å lure på om den er kortstammet.

Det eneste jeg lurer på er om noen her ute vet hva disse rillene som jeg har markert en rød ring rundt på bildet er til, for disse vil befinner seg over vannflaten når båten kjører i planefart.

Motoren din er nok en langstammet motor, tror du kunne få den med kort stamme, men er ikke mange båter idag som trenger det.

Utifra bildet tror jeg du kan heve den et eller 2 hull, ser ut til være litt lav, tilt opp motoren til den er ca i vater, finna bør være jevn eller opp til 2.5 cm over laveste punkt ( gjerne høyere hvis kjøling og grep i sving tillater det ).

Riller....har egentlig ingen funksjon :smiley: annet en å la vann inne i det området ha en vei å renne ut, ALT kjøle vannet blir hentet i hull rekken nede på girhuset .

Arne Kjetil

Takk! nå ble jeg litt lettet. Så egentlig for meg at det var nødvendig med bytting av motor etter egen vurdering. Er noen som har fortalt meg at planefinnen skal ligge helt jevnt med laveste punkt på båten, eventuelt litt nedenfor. Derfor har jeg også trodd at disse rillene har vært for innsug av vann og kjøling. Jeg har ikke turt å argumentere mot hva jeg har blitt fortalt fordi jeg ikke har hatt tilstrekkelig kunnskap om dette. Når motoren er tiltet i vater slik den er montert nå ligger planefinnen snaut 2-3 cm over båtens laveste punkt, så kanskje det ikke blir så galt allikevel :-)

Gjenstår bare å få testet den en tur på vannet.

:-)

Edited by sflie (see edit history)