Rui lui Startet 6.August.2008 Del på Facebook Startet 6.August.2008 hei..skal legge opp 230v i båten..lurer da på om jeg kan bruke kjøteledning..eller må bør jeg bruke sånn vanlig hvit? Sitér dette innlegget ] Link to post
Mariell Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 (redigert) Hvis du skal ha skult anlegg. Saa maa vel kablene sterkkes i en strompe, paa samme maate som i hus. Da bruker man "lose" ledninger. 2.5kv Tror ikke det er lov aa trekke vanlig lampett ledning uten at den er synlig hele veien. Og da med stopsel, ikke fastkoblet. Er ikke 100%, men overaskett hvis kravene er noe lettere i baat enn i hus. Redigert 6.August.2008 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
BMP Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 (redigert) Skjøteledninger er ikke låv og bruke til permanent opplegg. Den vanlige hvite som brukes på land er heller ikke låv og bruke da den har masive ledere. De fleste benytter MPRX eller lignende skipsgodkjent kabel. Redigert 6.August.2008 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 skal vel bruke skipskabel. Men en gummikabel er vel et godt alternativ, selv om det kanskje ikkje er etter forskriftene. Det viktige er at lederene er mangeledere, og helst fortinnet... Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 har sett mange "flotte" løsninger i båter men folk tror at 12 volt ikke er så farlig som 220 og deretter kobler de i hytt og pine det verste eksemplet jeg har sett - endog i bil var en som koblet en masse alarm-cd osv osv uten sikringer og bilen brant....... for de som husker brannen på holmlia i oslo hvor folk ble evakuert og en gassflaske eksploderte osv osv - mye skader men ingen liv gikk tapt så til alle hjemmemekkere: pass på alt av el hvis du ikke vet hva du driver med har nok vært mange bil/båt/husbranner pga folk som mekker uten å ha minste peiling Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Rui lui Svart 6.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2008 er det farlig å bruke skjøteledning?har masse av den..er derfor intr i å bruke denne. Sitér dette innlegget ] Link to post
index Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 er det farlig å bruke skjøteledning? Det går greit. Håper jeg da, det er slik jeg har gjort det.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lotus Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Sånn vanlig hvit? Er det den hvite kabelen du har hjemme i huset som går fra kontakt til neste kontakt utenpå veggen? PR-kabel heter det og den kan du ikke bruke. Kabelen som brukes i utendørs skjøteledninger, dvs gummiert kabel som klamres fast med TC-klammer eller lignende kan brukes, da den gjerne består av mangetrådede fortinnede ledere, men du har uansett ikke lov å legge dette opp selv. Løse skjøteledninger eller oppklamret skjøteledning som brukes til å koble direkte til fastmonterte elektriske apparaters støpsel er ikke lov. Man kan trekke en løs skjøteledning fra land, men man har bare lov å tilkoble apparater som ikke er fastmontert. En landstrømslader tilkoblet via en skjøteledning er faktisk i grenseland hvis du har festet den med en skrue. Den samme laderen er lovlig å koble til skjøteledningen hvis laderen ligger løs. Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 6.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2008 Det går greit. Håper jeg da, det er slik jeg har gjort det.... jaja nå har jeg fått lagt opp skjøteledning,,kan ikke forstå at dette ikke skal være sikkert??men kommer til å legge silikon i alle åpne ender..så er jeg sikker på at det ikke kommer fuktighet til takk for alle innspill. Sitér dette innlegget ] Link to post
Superkul Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 alt går bra til den sjeldne dagen det IKKE går bra og da er det bare å håpe skuta brenner skikkelig opp så ikke forsikringa ser jukset jeg har selv hatt sånn kobling i båten fra kontakt til lader festet med strips - neppe farlig men neppe lov Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Dinamo Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 Jab sa: alt går bra til den sjeldne dagen det IKKE går braog da er det bare å håpe skuta brenner skikkelig opp så ikke forsikringa ser jukset No er det slik at eit 230 volts anlegg i båt, uansett størrelse på båten, er meldingspliktig, og SKAL installerast av godkjent elektrikar. :nono: Denne elektrikaren skal og skriva eit dokument til eigar av anlegget, der det er fortalt om installasjonen, og at elektrikaren går god for at den er gjort etter forskriftene. Resten kan seiast so enkelt som at den dagen det ikkje lenger går bra, og du ikkje har eit slikt dokument, då sit du der med svarteper. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Utterndti Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 Helt riktig Dinamo !!! Det går bra frem til den dagen det smeller, skal love deg at forsikringsfyren leter med lupe for å finne mangler. Har du da ikke papirer på 230V arbeider, får du heller ikke 100% erstatning . Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.