Jump to content

50hk nok på 17 ' skjærgårdsjeep?

R.O

Recommended Posts

Jeg vurdere å kjøpe meg en åpen skjærgårdsjeep (Askeladden, Utter, Oceanmaster eller liknende) +/- 17 fot. Det store spørsmålet er motorstørrelse. Jeg tenkte i utgangspunktet minimum 60hk, men det ser ut som de fleste motorer her gjør et hopp i blokk størrelse fra 50 til 60. Dvs. vekten øker betraktelig. Jeg har bla. sett på en Honda BF 50 (Veier under 90kg), en 60hk veier fort 25-30 kg mer. 30kg ekstra på hekken tipper jeg vil "spise" opp en del hg. Slik jeg ser det virker det ev. mer fornuftig å hoppe opp til f.eks 75kh (Samme vekt som en 60hk.)?

Jeg er ikke så opptatt av fart utover at båten må plane lett og kunne cruise på rundt 25knop. Bør plane med 6 mennesker ombord. 90% av bruken vil være 2 barn og 2 voksene. Vil en Honda BF50hk gjøre jobben??

Hei og velkommen til forumet!

Hadde en 17fots Whiteshark med 115hk og kjøpte i fjor en 17fots bowridertype med 90hk fire-takter. Å bruke en 50hk på en 17fots skjørgårdsjeep vil jeg si er klart undermotorisert og du kommer meget sannsynlig til å angre på det valget. Dette forumet er fullt av tråder hvor man søker å få mere kraft/fart ut av en motor, kan ikke huske noen av den motsatte typen!

Tror du bør begynne med å tenke på hvor mye penger har jeg/er jeg villig til å bruke på dette, hvilken båt passer best for mitt bruk og så velge den riktige motoren til båten. Mest sannsynlig vil du da se på en motor fra absolutt minimum 70hk, men mere sannsynlig 90 eller 115, tror jeg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Yamaha og Mercury har 60hk i ca samme vekt som 50hk. Men mange 17-fotere i denne klassen er såpass tunge at det kan bli litt spedt med 50hk. (Spesielt Honda sin, som har mindre syl. volum enn de andre, fin motor som passer best på lettere båter. Nå får jeg vel Honda mafia'n etter meg ... :wflag: )

En båt som passer bra til familiebruk og som går greit med 60hk er Finnmaster 520 Troller, 32knop på topp m/ Yamaha F60 og stål propell. Er ikke en åpen skjærgårdsjeep da, mer som en bowrider hvor passasjerene sitter mer beskyttet mot vær og vind.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Velg båt først, og se deretter på maks anbefalt motor. Legg deg da opptil denne eller så nært opptil som du føler å bruke penger på..... Vær også klar over at en båt med 4-takter trenger mer "pulver" for å komme i plan med last, Askeladden er tungdrevne båter hvor 475´n har vondt for å plane ut med 50 og last....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...