Jump to content

Volvo Penta 2001, givere for vanntemperatur og oljetrykk

asvein

Recommended Posts

Hei, jeg har en Volvo Penta 2001, uten noe instrumentering. Har nå satt opp turteller, men ønsker å sette inn oljetrykksmåler og måler for vanntemperatur. Denne motoren er ombygd til Martec ferskvannskjøling.

Er det noen tips til hvordan jeg kan få inn nye givere for vanntemperaturen og oljetrykket? I dag sitter det kun alarmfunksjoner, og jeg regner ikke med at disse fungerer på viserinstrumenter. Oljetrykket sitter bak oljefilteret, og vanntemperatur sitter på siden av dynamo, ingen av stedene er det spesielt god plass.

Takknemlig for alle tips og råd!

Du skriver ikke noe om hva for en motor du har, bare årsmodell. Ellers er det vanlig å sette på et T rør på oljegiveren, slik at begge givere kan være koblet til samme hull. Vann dermimot er litt annerledes, men har du en slange du kan koble deg inn på, så finnes det givere med slangestuss i begge ender.

Takk for det Lars, det er en VP 2001, 1985-modell, 1-sylindret dieselmotor. Jeg har tenkt på en T-kobling for oljetrykket men det er så forferdelig trangt bak oljefilteret mot motorblokka. Jeg lurer på om noen har vært borti noen givere som både har signal til alarm og signal til et måleinstrument?

Kjenner desverre ikke denne motoren, men det finnes "kombi" givere. Om du finner noen som kan passe til dine instrumenter er nok heller vanskelig vil jeg tippe.

Har allerede kjøpt instrumentene fra Biltema, med givere, så enten får jeg gjøre noen tilpasning eller så får jeg se om jeg finner kombigivere som passer til Biltemas instrumenter. Har nettopp montert turtelleren, og den ser ut til å fungere bra. Så etterpå at det ikke var så mye penger å spare sammenlignet med instrumener fra Seatronic.

Asvein

• 1 year later...

Har allerede kjøpt instrumentene fra Biltema, med givere, så enten får jeg gjøre noen tilpasning eller så får jeg se om jeg finner kombigivere som passer til Biltemas instrumenter. Har nettopp montert turtelleren, og den ser ut til å fungere bra. Så etterpå at det ikke var så mye penger å spare sammenlignet med instrumener fra Seatronic.

Asvein

Kom du til noen løsning på denne saken? Har selv en sunwind 1987 modell, med VP 2001 av samme årgang tenker jeg.

Stoler ikke helt på de gamle instrumentene, så har tenkt å koble til oljetrykk og vanntemp giver.

Hvor monterte du instrumentene ombord?

Jeg har gjort det dere beskriver på en VP MD5C. Jeg benyttet kombi-givere og instrumenter fra Wema. Det dere MÅ finne ut av er hva slags gjenger det er på de orginale giverne. Da kan dere fjerne de gamle giverne helt og erstatte de med nye.

14042009001.jpg

Jeg støtte på ett problem med den nye oljetrykksgiveren. Den var fysisk mye større enn den gamle, og jeg måtte benytte en adapter for å få giveren litt lenger unna motorblokka.

Bilde201.jpg

Kjølevannsgiver var ikke noe problem.

Bilde099.jpg

Det gamle opplegget.

Seilbt065.jpg