Jump to content

280 drev "smeller" litt ved giring


hei sveis

Recommended Posts

I forbindelse med grunnjustering av forgasserne på min AQ145 ble også tenning og turtall justert, dette ble gjort hos Volvo Penta verksted. Der anbefalte de at turtall burde ligge rundt 1000 rpm for å kunne manøvrere båten på lav fart samt at som de sa" det blir mye mindre slitasje på drev hvis du har litt høyere turtall, da man ungår å slure unødig på drevet"

Jeg har etter dette også noen "klonk" fra akterspilet ved gearing...

 

Må nevne at etter besøket hos VP har ikke motoren vært til å kjenne igjen :cheers: , har hatt maxfart(30 knop) gjennom hele sommeren, starter på første tenningsforsøk, bensinforbruk er blitt mindre :drink: og motoren er mer hissig.

Kan anbefale Volvo Penta i Arendal på det varmeste :smiley:

Mvh Eirik

Link to post
I forbindelse med grunnjustering av forgasserne på min AQ145 ble også tenning og turtall justert, dette ble gjort hos Volvo Penta verksted. Der anbefalte de at turtall burde ligge rundt 1000 rpm for å kunne manøvrere båten på lav fart samt at som de sa" det blir mye mindre slitasje på drev hvis du har litt høyere turtall, da man ungår å slure unødig på drevet"

Jeg har etter dette også noen "klonk" fra akterspilet ved gearing...

 

Må nevne at etter besøket hos VP har ikke motoren vært til å kjenne igjen :cheers: , har hatt maxfart(30 knop) gjennom hele sommeren, starter på første tenningsforsøk, bensinforbruk er blitt mindre :drink: og motoren er mer hissig.

Kan anbefale Volvo Penta i Arendal på det varmeste :smiley:

 

Hei. jeg sliter med å finne noen til å justere inn min motor. VP i Ålesund driver mest med Diesel. Noen ide?

 

Ellers så ga drevet mitt til kakking før det gikk i gir, men det forsvant etter wire ble justert. Den var knapp fremmover men slark bak

Link to post
Lurte på om det er vanlig at ett VP 280 drev "smeller" litt når man kobler inn revers.Ved giring forover glir det mykt og fint uten "smell".

 

 

Mulig jeg misforstod deg i mitt første svar. Du skal høre et lite klonk i det du setter den i gir både forrover og bakover. Om den slurer inn i gir så kan det tyde på at konen begynner å bli slitt.

 

Men du skal ikke høre et smell. Selv har jeg opplevd at den smeller ut og inn av gir i det du sette den i revers. I det tilfellet så var det en justeringssak, jeg hadde bommet på justering av vaier når jeg satte på drevet.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Hei,takker for mange bra tips.Det er vel mulig at det er litt justering av gir vaier som skal til da.Hvor justerer man vaieren ? er det bak i innfesting i drevet eller ?Skal den justeres slik at slakk akkurat forsvinner ? Har kun hatt utenbordsmotor før ! Ellers så er vel tomgangen litt høy,ca 1000 rpm,mener den skal ligge på rundt 700 rpm på denne motoren. Det kan vel også gjøre litt.

Link to post

Hei igjen ! Når jeg girer er den hardere å få i revers enn forover,må gi girspaken ett lite ekstra knykk ved reversering. Kan det komme av dårlig vaier eller ? har smørt opp vaiere fremme ved kontrollboks. Er det kanskje viktig å smøre opp bak i drevet også ? Kjøpte båten i mai,har ikke sjekket den på land !

Link to post
...Hvor justerer man vaieren ? er det bak i innfesting i drevet eller ?Skal den justeres slik at slakk akkurat forsvinner ? Har kun hatt utenbordsmotor før ! Ellers så er vel tomgangen litt høy,ca 1000 rpm,mener den skal ligge på rundt 700 rpm på denne motoren. Det kan vel også gjøre litt.

Jeg synes 1000RPM er i høyeste laget og ville ha fulgt anbefaling fra VP på 700RPM. Kan ikke ha sett at dette er en anbefaling for å hindre slitasje på konen. Ellers justeres girvaieren primært bak dekslet på drevet, alternativt litt bak selve girspaken (der hvor girvaieren går over til spaken. Er ikke noe "slakk" som skal vekk, det er naturlig. Derimot er det du justerer når giriet går i gir er i samsvar med girhendelen.

 

Hei igjen ! Når jeg girer er den hardere å få i revers enn forover,må gi girspaken ett lite ekstra knykk ved reversering. Kan det komme av dårlig vaier eller ?

Vanlig at den er hardere i "revers". Det kommer av at det er en frigjøringsmekasnime som skal låse slik at drevet ikke hopper opp når du bakker.

Link to post

...dette ble gjort hos Volvo Penta verksted. Der anbefalte de at turtall burde ligge rundt 1000 rpm for å kunne manøvrere båten på lav fart samt at som de sa" det blir mye mindre slitasje på drev ...

Sjekket maskinen min tidligere idag og turtall ligger rundt 900 - 1000 rpm, som sagt var det VP verksted som anbefalte og justerte for meg og er som nevt storforøyd. Merket særlig forskjell på at jeg f.eks kan sette båten i gear og kjøre uten noe mere turtall. Dette var ikke mulig før når turtallet var ca 700 rpm. da "daua" maskinen...

Mulig at det er slitasje som gjør at min maskin trives bedre med disse innstillingene :confused: , har du ideer Larspo?

Mvh Eirik

Link to post

Alle bevegelige deler i forbindelse med låsing av aggregatet for å motvirke tilt i revers må smøres godt. Der er en stang som betjener en låsehake som må være riktig justert, og må bevege seg lett. Kan være bøyd, og da fungerer ikke låsingen skikkelig. Da vil en få et "slag" hver gang revers legges inn.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...