Fleksnes Startet 6.August.2008 Del på Facebook Startet 6.August.2008 Hei Jeg kunne desverre ikke finne svaret på dette selv ved bruk søkefunksjonen så jeg måtte lage et nytt emne. Hva er forskjellen på tørr/våt eksos? Om eksosen går ut med eller uten kjølevannet fra motoren? Tørr eksos: danskebåten/strake rør? våt eksos: snekka mi/drev? Nevn gjerne fordeler og ulember også Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 (redigert) Svaret er Ja Med våt eksos bruker du sjøvannet du tar inn for å kjøle motor til også kjøle eksoen. Sjøvannet går da ut sammen med eksosen som blir våt. Med tørr eksos har du ikke denne kjølingen av eksosen, sjøvannet dumpes f.eks ut skutesida Fordeler med våt eksos er støydemping og færre varme kilder og dermed redusert brannfare. Usikker på hva evt fordeler med tørr eksos er, men mener å ha hørt at dette er å foretrekke i de kalde delene av landet da tørreksos er mindre sårbar for ising/frostspregning. Ved bruk av tørr eksos er det vanlig å varmeisolere eksosrør slik at dette ikke utgjør en varmekilde som kan antenne oljesøl eller drivstoff. Redigert 6.August.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.