Jump to content

Våt & Tørr eksos


Fleksnes

Recommended Posts

Hei

Jeg kunne desverre ikke finne svaret på dette selv ved bruk søkefunksjonen så jeg måtte lage et nytt emne. :crazy:

 

Hva er forskjellen på tørr/våt eksos?

Om eksosen går ut med eller uten kjølevannet fra motoren?

 

Tørr eksos: danskebåten/strake rør?

våt eksos: snekka mi/drev?

 

Nevn gjerne fordeler og ulember også :wink:

Link to post

Svaret er Ja :wink:

 

Med våt eksos bruker du sjøvannet du tar inn for å kjøle motor til også kjøle eksoen.

Sjøvannet går da ut sammen med eksosen som blir våt.

 

Med tørr eksos har du ikke denne kjølingen av eksosen, sjøvannet dumpes f.eks ut skutesida

 

Fordeler med våt eksos er støydemping og færre varme kilder og dermed redusert brannfare.

Usikker på hva evt fordeler med tørr eksos er, men mener å ha hørt at dette er å foretrekke i de kalde delene av landet da tørreksos er mindre sårbar for ising/frostspregning. Ved bruk av tørr eksos er det vanlig å varmeisolere eksosrør slik at dette ikke utgjør en varmekilde som kan antenne oljesøl eller drivstoff.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...