Jump to content

Fjerning av krysseren "Murmansk"


Frehau

Recommended Posts

Kan noen fortelle meg hvorfor ikke rederiet som hadde slepet, eller deres forsikringsselskap har noe ansvar i denne saken? Finner ingeting på nettet som nevner noe om dette, det virker som om Norge har et selvfølgelig ansvar her? Det kan da ikke være slik at om man mister et slep så er det bare å dra fra det hvis det ikke lønner seg å fjerne det?

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Tenker pipen hadde fått en annen lyd om den lå i Oslofjorden og rustet...

 

Vel, nå har vi jo en regjering som er meget opptatt av distrikstpolitikk og sågar en ansvarlig minister som er fra den nordlige landsdel så da er det jo i de beste hender?

 

Forøvrig er det visstnok 23 vrak som er farligere enn "Murmansk"!

 

http://nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.6166379

 

Ikke vet jeg!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes også det er rart at den som er ansvarlig for slepet ikke har noe erstatningsansvar.

Slike situasjoner som denne med Murmansk kan gjøres mye tryggere ved at myndihetene pålegger at slep i norske farvann ikke skal skje innenfor så og så mange nm fra kysten. Skjer det da noe galt, har man kjøpt seg betydelig lengre tid på å kunne redde situasjonen.

 

 

Det koster 50-100.000 kroner for hvert tonn olje som pumpes ut av skipsvrak, sier artikkelen som Mouche linket til. Billig!! I alle fall når man ser på alternativet. 100 tonn olje som plutselig plopper opp fra Blücher i Drøbaksundet hadde vel kostet det 100-dobbelte å få fjernet i etterkant. Og siden alt før eller siden ruster i stykker er det jo bare et spørsmål om tid før sånne katastrofer er et faktum.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slepet gikk vel i internasjonalt farvann, godt klar av kysten. Shit happens, og det er tydeligvis vanskelig å stille de ansvarlige til ansvar. Forøvrig ser jeg ingen grunn til at dette vraket skal prioriteres framfor en rekke andre vrak som ligger langs kysten.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kan være greit å lese denne saken fra Stortingets spørretime. Her får man i alle fall oversikt over hendelsesforløpet som ledet til at Murmansk havna i fjæresteinene.

 

Jeg skjønner likevel ikke hvordan firmaer som foretar denne type slep ikke er ansvarlig for konsekvensene om noe går galt. Eller kanskje de er det, men det er ytterst vanskelig å få dem til å betale for å fjerne dritten sin?

Link to post
Share on other sites

Kan det være at det ble "mindre kostbart" slik, enn å slepe det til India kanskje?

 

Grunnen til at sånne skip blir slept til India er en kombinasjon av best mulig pris, utgifter til slep iberegnet, samt at de er (var ikke i allefall) så nøye på arbeidsmiljø og forhold for arbeiderne som skal ha "gleden" av å rive istykker disse skipene stort sett for hånd!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis det er slik at de rettslig kan stilles til ansvar, så irriterer det meg sinnsykt at ikke vi anlegger en sak mot de. Selv om det koster litt penger, og sjansene er lik null for å få inn noe, så viser vi ihvertfall at vi ikke aksepterer slikt. Slik som det er nå, gir vi jo signaler om at det bare er å dumpe dri*** hos oss fordi vi ikke tør eller gidder å gjøre noe med det. Dette lukter feigt lang vei, på samme måte som jakten på den russiske fiskerbåten med to Norske offiserer/tjenestemenn som stakk over grensa til Russland, uten at vi gjorde noe særlig. Eller som i fjor, når russerne sendte fly i luften nær oljeplattformene uten tillatelse, noe som førte til full stopp i helikoptertrafikken til og fra disse.

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Slepet gikk vel i internasjonalt farvann, godt klar av kysten. .

Problemet var at de som utførte slepet ikke sa ifra at det hadde slitt seg. Folk på Sørøya ante ingenting før vraket lå utfor stuevinduene deres. Forøvrig så såg vi samme policy da Kursk gikk ned. Først benekter russerne alt, så innrømmer man litt, kanskje litt til, men alt får vi aldri vite. Litt som Komiske Ali fra invasjonen i Irak, han benektet også at det var noen invasjon, selv om amerikanske stridsvogner holdt på å kjøre over tærne hans. Vi ser også den samme policyen i Kina+ en rekke andre land..

Om man hadde fjernet Murmansk i Oslo fjorden vet jeg ikke, men det ligger jo noen vrak der og, om ikke oppe i dagen....

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor slepet slet seg? Seilingsleden den gang var vel 12 nm, noe som er alt for lite. Nå er den heldigvis vedtatt til å være 30 nm Vardø - Røst. Og så er beredskap for slep av skip som driver inn mot kysten bedre. Så det er bare at myntighetene står på og fortsetter med forbedringer for trafikken kommer til å øke fortsatt.

Link to post
Share on other sites

Husker ikke helt hvor jeg leste det, men det var på nettet for et par dager siden. Der sto det noe om at bergningen var godt i gang samme år som skipet havarerte. Det var vistnok et tyskt forsikringselskap som hadde ansvaret og et norsk firma som tok jobben. Mener skipet var klart til å flyttes og dumpes på dypt hav, men daværende regjering stoppet dette. Skipet var ikke i god nok stand til å kunne slepes til Tyskland og forskiringselskapet ønsket vel bare å dumpe det i dypet.

 

Det sto også at bergningsselskapet fikk et milliontap, det tyske forsikringsselskapet slapp billig unna og innbyggerene i Sørvær satt igjen med svarteper.

 

Personlig så synes jeg det er veldig rart at ikke skipet ble fjernet når slepet var forsikret. Det må ha vært en lykkelig dag for forsikringsselskapet, skulle nesten tro noen i regjeringen ble betalt av de. Men jeg har vel bare sett for mye på film :rolleyes:

Redigert av kentandresen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om dette er sant, så blir jeg noe jæ.... provosert. Var ikke det nettopp Berntsen som som kalte sin engelske kollega for en dri***ekk???

Det neste man kan lure på er hva Berntsen fikk i "smøring" fra det tyske forsikringsselskapet???

Nå kan man nesten være fristet til å kalle Berntsen for dri***ekk :boxing:

 

Kan moderator informere Berntsen om denne tråden, Jeg har ikke e-post adressen hans :lol:

Link to post
Share on other sites

Kanskje vi skal se litt "helhetlig" på dette siden det i alt finnes 2300 vrak på ver 100 tonn godt spredt over den ganske kyst? Kystverket har anslått at det er moderat forurensningsfare fra 350 av dem og at ca. 30 vrak utgjør stor fare. Og som "trøst" for de som bor nord for Sinsenkrysset så er hele landet godt representert!

 

http://www.fvn.no/nyheter/innenriks/article603483.ece

 

Me :puke: rundt omkring i sjøen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

jeg var ved vraket flere ganger i forbindelse med marinen, og vraket ligger kilt mellom holmer med grunndt vann på alle sider så det er en særdeles vanskelig operasjon å trekke den av! annen mulighet er jo å hugge skipet på stedet.. ser for meg at operasjon med å fjærne dette vraket blir utrolig dyrt, så her er vel ingen forsikringsselskap interessert i å ta på seg noe ansvar.. hehe. Saken err jo også blitt foreldet rekner jeg med..

Det er den norske stat som må koste dette

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Med tanke på moloene som bygges så kan vel dette bli en fin uthavn for småbåter etter at vraket og stålspunten er fjernet?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro: Moloen skal fjernes.

 

Merkelig beslutning....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...