Ben Sin Startet 6.August.2008 Del på Facebook Startet 6.August.2008 Hei Jeg har en venn med 2005 Scand Baltic. Vi finner ikke oljebeholderen til pakkboksen. Den sitter ikke der den er anvist i boka, og de som har vært under dørken på disse vet at pakkboksen ikke sitter midt i glaninga...... For de som ikke har vært nedi der kan jeg opplyse om at pakkboksen sitter plassert slik at man ikke kan få visuell kontakt med den. Grunnen til at han vil finne den, er fordi han har fått en uling i akslingen, og mistenker at behovet for smøring er tilstede. Noen med erfaring på området? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 rop ned til den og vent på svar. da hører du jo hvor den befinner seg. husk at pakkboksen ikke skal smøre akselen , men tette for vann. selv om cimmeringene må ha fettsmøring for å tette. hvis pakningene var så tørre at de uler, tror jeg også det ville kommet inn noe vann. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Ben Sin Svart 6.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2008 Har prøvd hifo. Hjalp ikke. Vann så jeg ikke noe til. Det uler når han slår giret i fri. Og så lenge akselen snurrer fritt. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 forstår ikke helt . er det idet han frir den, ulingen kommer ? eller er det når han frir i litt høy fart og lar propellakselen ta noen turn pga fart i fannet og da frikoblet fra gearkassen? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
roaldbj Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Dersom dere ikke finner den i akterskapet på innsiden av en av veggene, ville jeg ha løftet opp bunnplata i skapet og lett litt med lykta i området på innsiden av akterspeilet. Alternativet er å følge gummislangen fra pakkboksen og se hvor den stopper. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Det er heller ikke sikkert du finner noen oljebeholder! Hvis du har VP patent, som jeg har, er det kun en "gummisutt" som tetter. Mener den har to simmerringer i front og noe fett skal bakom. Det som er viktig på denne er at du klemmer på gummi slik at lufta kommer ut og til vannet pipler ved sjøsetting. Hvis ikke er det fare for varmgang av tetning. Men som roaldbj sier - finn slangen først! - finner du ikke den finner du nok ingen beholder heller. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Jeg husker ikke hvilken type pakkboks Scand benyttet på Baltic'ene sine i 2005. Men jeg er ganske sikker på at de dengang benyttet pakkboks fra Sleipner Motor. Så vidt jeg vet leverer Sleipner Motor 4 typer pakkbokser som vist på bildet. Fra venstre mot høyre henholdsvis oljesmurt, fettsmurt, vannsmurt og det som fredriko kaller VP-patent. Så vidt jeg vet har Scand hovedsakelig benyttet oljesmurt. Men her kan jeg ta feil. Hvorvidt det er en VP-patent er jeg heller ikke sikker på. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 6.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2008 Hifo: Det er når han setter den i fri i fart det kommer. Det var akkurat det med slangen som var problemet! Den finner vi ingen steder, og selve pakkboksen er plassert slik at båten må demonteres for å se/finne den. Dette er en fabrikksbygd båt, med Yanmar installasjon. Jeg vet ikke hvilket system som er brukt fredriko. Men han har jo en perm, hvor det tekniske er beskrevet. Der var oljebeholder, slange og pakkboks nøyaktig tegnet inn. Men kartet stemte ikke med virkeligheten.... Han skulle prøve å få kontakt med Scand imorgen. Hvis det er noen som svarer der da. Takke meg til drev!!! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Klarer dere ikke å løfte opp dørkplatene over akslingen i akterlugaren? Alternativt kan dere se i skapet til SB for trappa ned til akterlugaren. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Jeg er ikke sikker på hvor luka er på de nyere modellene - men på min "veteran" er det ei luke i senter rett bak batterikassa under trappa. Her er ihvertfall min tetning lokalisert. Sitér dette innlegget Link to post
topa Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 (redigert) Det var akkurat det med slangen som var problemet! Den finner vi ingen steder, og selve pakkboksen er plassert slik at båten må demonteres for å se/finne den. Dette er en fabrikksbygd båt, med Yanmar installasjon. Hvis du mener at båten må demonteres for å finne pakkboken så tror jeg du mener noe annet enn pakkboks. Den er veldig lett å finne. Det er bare å åpne dørkplata under senga som er nærmest veggen ved trappa. Det er litt merkelig dersom man har hatt en båt og ikke sett akselen med pakkboks. Jeg titter ofte under denne dørkplata for å se om det kommer inn noe vann siden det er her det samler seg hvis det er noe lekasje. Jeg har meget god erfaring med pakkboks på Baltic siden jeg var med å byttet pakkboks fra vannkjølt til fettsmurt. Dette ble gjort på fabrikken når jeg hentet båten. Det var en lekasje i pakningen i den vannsmurte som gjorde at de gikk over til fettsmurt. Båten ble satt på land og jeg var med på hele arbeidet. Siden dette skjedde når jeg skulle hente båten så var det mye testkjøring stramming av pakning på den vannsmurte og til slutt altså bytte. Det var også nøye sjekk av aksel og eventuell sprekk i pakkboks når den var demontert. Den fettsmurte har vært helt tett. Hvis du har vannkjølt pakkboks så er det ikke noen olje/fettkopp. Då kommer kjølevann til pakkboksen fra en slange som tas ut av hovedkjøleren som sitter på SB side. Redigert 6.August.2008 av topa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 6.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2008 Hvis du mener at båten må demonteres for å finne pakkboken så tror jeg du mener noe annet enn pakkboks. Den er veldig lett å finne. Jeg vet utmerket godt hva en pakkboks er, hva den gjør, og hvor den sitter. Og problemet er ikke at vi ikke vet hvor den sitter. Det sier seg ganske greit selv. Men ellers takk. Sitér dette innlegget Link to post
topa Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Når jeg leser innlegget på nytt ser jeg at det er oljebeholderen dere ikke finner. Siden dere ikke finner den så regner jeg med at det ikke går noen slange fra pakkboksen og da er det en pakkbokss som ikke jeg kjenner til. Er det mulig å legge ut et bilde av denne ??. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Det uler når han slår giret i fri. Og så lenge akselen snurrer fritt. Det er ikke uvanlig. Det er propellen som synger litt/vibrerer lett. Gjerne etter en stund i drift. Lyden forplanter seg lett i båten og kan høres ut som noe ikke er smurt. Det kan jo også komme at aksel er lett i spenn pga dårlig oppretting/justering. Cutwell lager på brakett er jo gummi og kan gjøre at aksel synger litt også. Ville ikke vært så bekymret selv. Tatt en sjekk av opprettingen når den skal på land bare. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 6.August.2008 Del på Facebook Svart 6.August.2008 Glemte å skrive at hvis opprettingen er veldig gal, vil aksel stoppe/bremse kraftig når man setter den i fri. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.