Jump to content

TIKI Navigator


syvers

Recommended Posts

Hei

Er i ferd med å gjøre et tappert forsøk på å orientere meg i jungelen av kartprogrammer til PC. Det meste er jo diskutert her på baatplassen.no tidligere, så jeg finner en masse nyttig info når jeg blar i gamle innlegg. Men så dukket det opp en variant som jeg ikke har fått med meg før, nemlig det norske kartprogrammet TIKI Navigator. Er det noen som har erfaringer med dette, eller er det for nytt ennå ?? (forsøkte å søke etter det på baatplassen, men fikk ingen treff)

Jeg synes dette så ganske fint ut, men så er jeg jo ganske "grønn" på dette da.

Hvis ingen har noen erfaringer ennå, kan dere eventuelt ta en titt på det her og si hva dere synes:

http://www.tiki-navigator.com/no/index.htm

 

syvers  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ser at programmet koster det samme som Maptech (1.350) og at det finnes en light-versjon som du kan laste ned gratis. Programmet bruker Maptech sine kart (som er gode - scannede kopier av norske sjøkart) og forhandles av Nautisk Forlag.

 

Generelt er jeg skeptisk til nye produkter/programmer som skal være bedre enn eksisterende, til tross for mindre ressurser til utvikling. Hvilken sikkerhet har en for at feilretting skjer og at programmet blir videreutviklet? Jeg stusser litt på at dette skal være et norsk program, siden demoen bruker engelskspråklige kart. Men uansett er jo programmet åpenbart på norsk. Og prisen er jo relativt lav, så fallhøyden er liten siden det benyttes "industristandard" kart.

 

Jeg ville tatt en tur innom Nautisk Forlag, ev. ringt, og forhørt meg. De er generelt dyktige og vil gi deg et ærlig svar, tror jeg.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hei,

Tiki Navigator er nettopp lansert, så det er ikke så rart at du ikke har hørt om det. Det er forøvrig riktig at demokartene som kan lastes ned på www.tiki-navigator.com/no , er amerikanske Maptech BSB kart. Grunnen er at Sjøkartverket, som har gitt Maptech rettigheter til å scanne norske sjøkart, ikke tillater at leverandører deler ut norske kart som gratis demokart. Norske sjøkart i BSB format kan kjøpes hos Nautisk Forlag. På Tikis hjemmeside kan du forøvrig se et fullskjerm screenshot av Tiki med et norsk kart, Stavern.

 

Tiki Support

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...