Jump to content

scand 7600 , hvor stor diesel kan jeg putte i den ?

KaRsK

Recommended Posts

Vil tro det enkleste må være å sette inn en KAD300. Vekta på Merc'en er oppgitt uten drev, den blir nok neppe noe lettere enn AQ41/KAD44 etc med drev.

Hørtes muligens litt lite ut med 35 knop med dagens motor, en kamerat av meg hadde en 7600 m/ KAD32, han påsto han gjorde i overkant av 38.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Vil tro det enkleste må være å sette inn en KAD300. Vekta på Merc'en er oppgitt uten drev, den blir nok neppe noe lettere enn AQ41/KAD44 etc med drev.

Hørtes muligens litt lite ut med 35 knop med dagens motor, en kamerat av meg hadde en 7600 m/ KAD32, han påsto han gjorde i overkant av 38.

han jeg kjøpte den av sa den gikk 40 gps knop , har inh\gen grunn til å tvile på han .. men nå som jeg har fått gps i den får jeg maks 35 knop .. henger nok sammen med at jeg ikke får fullt turtall på motoren :( men det er en annen sak.

ser på nettet , en som går 50 knop med en 330 hk bensin.. så hva vil da en 320 hk diesel kunne gjøre ?

ellers så er jo motoren jeg har utrolig grei .. null problem å få båten i plan selv med full båt. tror til og med jeg skulle klart max fart så tungt lastet. tviler på at den nye d3 `n klarer det .. (testet i min fars Nidelv 610)

Jeg har Steyr 256 i en windy 7800 og jeg går 37 knop på maks, en scand 7600 vil nok sikkert gå over 40 med samme maskin. Motoren kan anbefales uten å mokke!! 280 hesteren i fra Steyr tror jeg blir litt langt frem i tid, jeg venter på 300 hesteren. Har plan om større båt og da trenger jeg den maskinen. Steyr er rett og slett verdens beste maskin.... :wink:

Siden du har Volvo i dag er det vel lettest å velge en motor hvor du kan bruke Volvo drev. Flere har sikkert adapter sett til dette vil jeg tro. Med en 300 hester vil du sikkert få en fart rundt 50 knop. Min 9200 med D4-300 (292HK) Går fra 38 til 41 knop på GPS (Grei marsjfart er rundt 33 knop). Litt avhengig av vind, strømforhold og last. Skroget til 7600 har ikke noe problem med 50 knop. :smiley:

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

takker for svar .. har sett litt på volvo motorer også , men ser ut for at disse er tyngre og dyrere enn andre merker .. hvis det blir skifte på meg , så vil jeg ihvertfall gå for en kraftig motor..

kan steyr bruke volvo drev ?

Jeg synes KAD32 er en passe motor til denne båten , min går i 39 knop maks og det holder for meg (har kun logget med Humminbird'en.)

Ser at noen nevner KAD300 men det er en 6-sylindret motor som du vil få problemer å montere i motor-rommet

uten modifikasjoner pga lengden og har et DP-G drev ,dessuten veier den ca 100kg mere enn KAD32.

Allerede med KAD32 er badeplatformen nesten i kontakt med sjøen når båten ligger stille.

Har tidligere hatt en Viksund 310 med KAD300 ..det var en perfekt kombinasjon. :smiley:

Ser at noen nevner KAD300 men det er en 6-sylindret motor som du vil få problemer å montere i motor-rommet

uten modifikasjoner pga lengden og har et DP-G drev ,dessuten veier den ca 100kg mere enn KAD32.

Trådstarter sier at det står en AQAD41 i båten. Den er jo samme blokka som KAD300 så da står det en 6'eri båten i dag.

Tror ikke KAD300 veier så mye mer enn den gamle AD41.

/Øystein

KAD300 veier ikke så mye mer (det finner en på VP sider under "historiske motorer") enn AD41, men pga. kompressor og diverse tar den noe større plass i bredden. Er det trangt fra før bør dette sjekkes. Tror også Steyr er supermotor i slike båter. 256 har vel tørrvekt uten drev på 305 kg eller noe sånt?

angående kad300 så er det god plass på sidene , båten er også bygget ut i lengden slik at aqad`n passer i .. angående kad32 så er den utelukket ..

prøvekjørte en før jeg kjøpte den jeg har . og kan bare si at den er mye svakere en aqad`n .. nå merker jeg ikke om det er 1 eller 6 personer i båten .. virket som kad`n slet med 3 :)

steyr 256 er etter min mening ett kjempevalg .. men skal jeg først skifte er jeg veldig intresert i å få satt i så stor motor som mulig..

hva koster en 256 med drev ?

Solo: uten å ha målt høyden , så mener jeg det er ca 8-9 cm fra badeplattform til vannet med mitt motor alternativ

Edited by KaRsK (see edit history)

En kompis hadde en Scand Tropic 7800 med KAD 43 og C6 propeller.

Fullt ferielastet og med familien ombord gjorde denne båten ca 40 GPS knopp, Aksen var også imponerende.

KAD 42/43 kan ikke samenlignes med en AQAD 41 - rent ytelses messig.

Kan også nevne at en annen kompis bytte ut to stk AQAD 41 til 2 stk KAD 42 i sin Sunseeker Tomahawk 37.

Aksen var ubeskrivelig i forhold og toppfarten økte fra 34/35 til 41 knop.

Et rimelig alternativ er kanskje å selge 41 motoren komplett og bytte denne inn i en brukt KAD 42/43.

Kanskje du slipper unna med kun 40-50 lapper.

nå merker jeg ikke om det er 1 eller 6 personer i båten .. virket som kad`n slet med 3 :)

41 er jo ikke akkurat kjent for sin gode aks, høres ut som propellene dine er valgt ut for å gi bra aks på bekostning av toppfart..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har c5 propeller båten skal gå 40 knop med disse.

har ikke sagt at aksen er så bra heller jeg .. eneste jeg merket var at når turboen setter inn så tar aqad`n tung båt mye mindre anstrengt opp i plan enn hva den kad`n jeg prøvde gjorde ihvertfall

mulig den var syykt dårlig , akkurat den jeg prøvde da :) ellers så er det gått mulig jeg kunne prøvd c6 propeller også uten problem

Tror jeg begynner å bli gammel, jeg synes det går fort når jeg nærmer med 25 knop på sjøen....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

30 knop er en magisk grense som de fleste vil over. Alt over 30 knop er frisk fart på sjøen :cool:

Da er man over mann-med-hatt fart :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Har c5 propeller båten skal gå 40 knop med disse. <>
Min Nidelv 750 m/KAD42 gjorde 37-38 GPS-knop m/C7 på max. turtall ca. 4000 rpm. Mener utveksling på drev var 1.95. Med mindre du har annen utveksling på drev så synes jeg 40 knop med C5 hørtes vel optimistisk ut..
eneste jeg merket var at når turboen setter inn så tar aqad`n tung båt mye mindre anstrengt opp i plan enn hva den kad`n jeg prøvde gjorde ihvertfall

mulig den var syykt dårlig , akkurat den jeg prøvde da :)

Har en KAD43 og er kjempe fornøyd med styrken.

Hadde en slakk rem mellom veiv og vannpumpe som gjorde at turtall info ble feil og dermed slo ikke kompressor inn ved rett turtall (av og til).

Da ble båten kjempe treg å få opp i plan, kom først når turbo tok over. Byttet rem og nå spretter den opp igjen.

Min Fjord 24" med B4 (DP) gjør 33 gps knop ved ca 4000rpm, som gjør at jeg kan prøve B5 prop (og få 35 knop).

Kjøpte min motor brukt. Den kommer fra en Marex 290 Suncruiser. Den hadde en toppfart på 26 knop (på høsten) med B3 prop.

vet ikke hvilken utveksling jeg har , men forrige eiger har målt båten til 40 stabile gpa knop .. har ingen grunn til å tro han lyver om det .. går 35-36 nå med 3.500 omdreininger ( skal vel egentlig ha turtall på 3800 /3900 på maks) så da er vel ikke 40 knop så langt unna skulle jeg tro

• 1 month later...

har vært i kontakt med UNVA som har fått vite av steyr fabrikken at den nye 286 kommer for salg i januar 2009 ..

for de som måtte ha nytte av den infoen :)

men må tas med ett lite forbehold , da steyr visstnok ikke har vært så flinke på datoer osv tidligere :)

I Australia er de heldige for de har et Newsletter som sier at den kommer i fjerde kvartal 2008. Det står også om hybriden der.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78