KaRsK Svart 29.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 spurte ikke om det . men min forhandler anbefalte meg å bruke eksisterende volvo drev som jeg har på båten .. var visst mer solid det ? vet ikke jeg , men har vel lest at mercruiser blir varme og at de ikke tåler like mye (han sa også at kunder som skal bytte drev oftest velger mercruiser fordi Steyr gir så god pakkepris på det.) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 spurte ikke om det . men min forhandler anbefalte meg å bruke eksisterende volvo drev som jeg har på båten .. var visst mer solid det ? vet ikke jeg , men har vel lest at mercruiser blir varme og at de ikke tåler like mye Med drevdusj som man kan lage selv nærmest gratis holder de nok like godt som volvo på en såpass beskjeden maskinstørrelse. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hydrox Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Jeg ville ikke vært i tvil, kjøp maskin med Merc drev, er bare masse volvoeiere som påstår at volvo er best. Jeg liker mercruiser sine drev best, ikke fordi de er best men fordi de har noen patenter jeg foretrekker. Tank inne i båten for oljenivå er en ting. Lettere av og påmontering av drevet er også en ting. Med Bravo en nyter du også godt av å kunne velge gode propeller uten at det koster skjorten. Et drev består av akslinger, kulelager og tannhjul og det gjelder både volvo og merc. Hvorfor skal da volvo være bedre enn Mercruiser? Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 30.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Ser poenget hydrox :) , hvordan passe ett bravo 3 drev inn i hullet der 290dp drevet mitt sittter nå ? men , angående drevdusj.. hvis vp og mercruiser drev er like gode hvorfor trenger man da drevdusj på mercruiser sine drev ? Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Ser poenget hydrox :) , hvordan passe ett bravo 3 drev inn i hullet der 290dp drevet mitt sittter nå ? men , angående drevdusj.. hvis vp og mercruiser drev er like gode hvorfor trenger man da drevdusj på mercruiser sine drev ? Er nok avhengig av hvilken type Merc drev du har. De nye, merket med X og Diesel (f.eks. Bravo3X-diesel) trenger du ikke dette på. De er forsterket for å tåle diesel momentet. Men noen av de gamle Bravo 3 drevene ikke var sterke nok for store dieselmotorer. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 30.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 ok , da blir jo det største problemet om mercruiser passer i volvo hull :) Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Du monterer først en adapterplate i volvohullet og så skrur du Mercruiser transom på adapterplaten. Adapterplaten kostet 6 båtpenger når jeg byttet maskin for litt over et år siden. Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 30.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 http://www.steyr-motors.se/VP%20290.htm ser at steyr har laget til adapter til 290 også.. Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 1.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Litt mer info etter å ha snakket med verksted i dag . Grunnen til at eksisterende vp290 drev var å foretrekke var i tillegg til varmgangsproblemer at vp er mer lettdrevet enn mercruiser . det hadde de funnet ut ved testing av samme type båter med nyinstallasjon steyr og henholdsvis bravox3 og vp 290 DP .. der vp fikk høyere hastighet på båten ... Ser vel at samme type båter kan oppføre seg ulikt , men her var det visst såpass mye forskjell at de hadde konkludert med det. Så for min del som allerede har 290 drev så er det best å beholde dette . blir selvfølgelig ett annet regnestykke hvis man må skifte drev .. da blir det billigere med mercruiser og selvfølgelig styrer prisen valget her. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 (redigert) Jeg vet om en windy 7800 med Steyr 246 og 290 drev og den går ikke mer enn 34 knop, min går 37 knop med steyr 256 og bravo1 drev. Man får ikke 3 knop med 10 hester mer i denne båten. På din båt vil jeg tippe følgende, du går fortere med 290 drevet enn med bravo3, men du går enda litt fortere med bravo1 og en skikkelig propell. Men for all del, har du et godt 290 drev så er det jo ikke noe i veien for å bruke det. Men jeg må si at jeg liker følelsen av å kjøre rundt med hele maskinpakken flett ny, motor og drev. Alt er nytt og jeg stoler på at ting funker. En i fra båten min. På sluttet legges alle kluter til og vi gjør 37 knop, litt mye vind i mikken på kameraet men det duger. Legg merke til lyden av maskinen når jeg letter pådraget mot slutten, Steyr låter vakkert... Redigert 1.Oktober.2008 av Hydrox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 2.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 http://www.steyr-motors.com/products/products.htm nå har de fått med 306 `n også hydrox.. så da blir det vel ny båt på deg ? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 (redigert) 306'en har 40 Nm lavere moment enn 286'en. Spørs jo da hva som er det store poenget med den da... Redigert 2.Oktober.2008 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
KaRsK Svart 2.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 ja ser det :( men har ikke greie på hva det innbærer min båt blir jo lett 1600 kg ca + motor : forskjell på 280hk`s dreiemoment vs 295 hk dreiemoment noen som vet ? kanskje den har mest for seg i tyngre båter ? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 306 for lette båter og 286 for tyngre båter ja. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 (redigert) min båt blir jo lett 1600 kg ca + motor : forskjell på 280hk`s dreiemoment vs 295 hk dreiemoment noen som vet ? 1600 kg hørtes da fjærlett ut. Her står det 2600 kg http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...3f?OpenDocument Men her står det 1700 kg.. javel da http://www.scand.no/bat.php?id=2 Redigert 2.Oktober.2008 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
KaRsK Svart 2.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 var uten motor jeg tenkte :) nå veier den vel over 2 tonn tenker jeg :) med aqad 41 Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 http://www.steyr-motors.com/products/products.htm nå har de fått med 306 `n også hydrox.. så da blir det vel ny båt på deg ? Får litt vann på tann her nå ja.. Har i bunn og grunn plukket ut båten jeg har lyst på og den finnes med både singel og dobbel motorinstalasjon. Med singel ville jeg hatt en 306 men spørs om det vil gå med topp av momentkurvene på 3800 rpm , kommer an på hvordan resten av momentkurven ser ut. På en annen side vil jo dette kunne gi høy marsjfart fordi det er nettopp på 3800rpm man gjerne marsjer med disse maskinene. Kjører faktisk mest marsj med motoren min i dag mellom 3700 og 4000 rpm. Finner jeg en båt med dobbelinstalasjon så holder det nok lenge med to 256'er, skulle gi meg en topp på over 40 knuter Når det gjelder 306'en, 530Nm ved 3800rpm ser ikke lovende ut, det lukter treg opp i plan. 256'en min har 500Nm ved 2800 og den maskinen vipper Windyen min opp i plan lett som bare det. Men det er ikke sikkert dette er så gale som vi tror, se volvo sine d-maskiner f.eks. De har jo en momentkurve som er temmelig flat over et stort område. Tror vi skal vente med å knuse kneskålene på disse maskinene før vi har sett moment og effektkurver. 286 har topp på 570Nm ved 2500rpm og det ser jo lovende ut men vi får vente å se. Jeg tror båten din kommer til å bli et råskinn med en av disse to nye maskinene. Men skal du ha en 306 tviler jeg på du har båt neste sesong, eller kommer disse to maskinene samtidig? Jeg ser for meg at 286'en kommer først og 306'en noe senere. Uansett hvilke av disse maskinene du velger så tror jeg vi snakker om hastigheter som gjør duo-propp mindre effektiv. Jeg ville kjørt singelpropp på den båten din og valgt en god propell som tåler mye baugløft.. Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 3.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 vet ikke om 306`n kommer på samme tid nei .. ødela det gamle drevet ser du og venter nå på Nytt "byttedrev" og det er etter diskusjoner med steyr forhandler vi kom frem til at duoprop var å foretrekke ..og derfor ble det bestillt. ser jo at f.eks DPR drevet til volvo som er laget for hastigheter over 45 knop er ett duoprop drev http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-..._of_duoprop.htm Men er nok enig med deg hyrox at man sikkert kan få høyere toppfart med en "spesial singel" propell , men vet ikke hvor mye det er av betydning , veid opp mot duoprops fordeler Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.