Jump to content

Webasto 3500 som ikke tenner.

Bjønn

Recommended Posts

Heisann. Prøver mitt første innlegg her. Har lest endel gode innlegg her ang problemer med Webasto dieselvarmere. Har en Bavaria (ganske nyinnkjøpt brukt 2005 mod). Der var det en del støy i salongen oppe når dieselvarmer ble kjørt. Etter råd, ble den tynne lufttilførselslangen som er normalt koblet i cocpit, frakoblet og lagt ned i motorrom (hovedtilførsel er fra friskluftinnsuget til motor). Da ble det stilt. Nå har vi vert på ferie, og dieselvarmer sviktet rett etter vi startet på tur. Den starter av og til når vi prøver. Vifta går en stund (1-2 min), så blir det stilt. Noen ganger begynner den å tenne, så ebber den ut. Kan dette være soting? Hadde også en temperaturføler i salong nede. Den sto slik at når vi brukte vannkoker, kan dampen fra denne passert føleren. Flyttet den til cocpit oppe, men den kan kanskje vere gåen? Har prøvd både med motor i gag, og uten. Har prøvd å leite etter en god monteringsanvisning på Norsk, men finner ingenting. Varmeren er litt "krøkkete" plassert, så gruer meg litt til å skrue den ned. Er det noen som har noen gode forslag, er jeg takknemlig :confused:

Hei, jeg har også en webasto som plutselig sviktet. Det viste seg ved service at det hadde kommet noe inn i innsugslangen og satt seg fast i viften, noe som førte til overoppheting. Viften gikk, men ikke så fort som den skulle. Kan det ha skjedd noe tilsvarende da du la innsuget ned i motorrommet?

Det er også meget viktig at jeg har god spenning på batteriene, ellers tenner den ikke. Hvis du har en lader og landstrøm, kan du jo koble til laderen en stund før du prøver igjen.

Lykke til :cheers:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Viften gikk, men ikke så fort som den skulle.

En bekjent av meg opplevde akkurat det samme med en helt ny båt. Klaringen mellom plastdekslet som holder slangen og vifta er liten og dette dekslet sitter ikke særlig godt fast. Så når han sørget for at slangen ble støttet opp slik at den gikk helt rett inn på varmeren fungerte vifta og Webastoen tente.

Edited by lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Har ikke varmeren et betjeningspanel med en grønn lysdiode? Ved driftsproblemer vil lampen angi årsaken til problemene ved et antall korte blink etterfulgt av et antall lengre blink. Antall lange gir status:

Antall blink: Feilbeskrivelse:

0 Styringsfeil

1 Ingen start (etter to startforsøk)

2 flammen slukket

3 under- eller overspenning

4 for tidlig flammedeteksjon

6 brudd eller kortslutning i temperatursensor

7 brudd eller kortslutning doseringspumpe

8 brudd eller kortslutning eller feil turtall viftemotor

9 brudd eller kortslutning glødestift

10 overopphetning

11 brudd eller kortslutning temperaturbegrenser

12 brudd eller kortslutning temperaturføler

Jeg har hatt min varmer i to sesonger og er godt fornøyd. De problemene jeg har opplevd har det vært greie årsaker til:

Det grå plastdekslet over elektronikkkenheten må sitte ordentlig på plass. Hvis ikke blåser mye av lufta som trengs for å kjøle ned varmeren ut der og varmeren stopper etter kort tid...

Som i mange seilbåter der varmeren plasseres i stuerommet akterut kan varmluftslangen bli forholdsvis lang før det første utløpet. Hos meg har dette utløpet et spjeld og jeg skal ikke stenge dette mye før varmeren overoppheter.. Kanskje er det på grensen hos deg også???

Heisann. Takker for svarene som er kommet. Når det gjelder betjeningspanelet, var dette det første jeg sjekket. Ingen feilkoder vises. Jeg får prøve å legge den tynne luftslangen opp i friskluft. Der er også en liten bryter for vifte/brenner. Når jeg kjører vifta separat går den som bare juling, så den er ok. Skal også sjekke samtlige deksel rundt om de er tette. Fikk skikkelig start på den en gang etter den begynte å fuske. Da hadde vi på full varme en stund. Dette ble for varmt, stilte ned på varmen, og da stoppet den for godt. Synest generelt det følger med en dårlig forklaring av montering (om jeg har fått med alle papirer da). Der er en tykk slange (90mm) som tar luft fra friskluft. Så er der en tynnere slange som tok luft fra cocpiten. Det var den jeg la i motorrommet. Kanskje luften der til tider blir for varm når vi går. Men når vi ligger i havn med ladder på, skulle dette være ok (og frisk nok luft). Vi får bare prøve videre.... :sweat:

Heisann. Takker for svarene som er kommet. Når det gjelder betjeningspanelet, var dette det første jeg sjekket. Ingen feilkoder vises. Jeg får prøve å legge den tynne luftslangen opp i friskluft. Der er også en liten bryter for vifte/brenner. Når jeg kjører vifta separat går den som bare juling, så den er ok. Skal også sjekke samtlige deksel rundt om de er tette. Fikk skikkelig start på den en gang etter den begynte å fuske. Da hadde vi på full varme en stund. Dette ble for varmt, stilte ned på varmen, og da stoppet den for godt. Synest generelt det følger med en dårlig forklaring av montering (om jeg har fått med alle papirer da). Der er en tykk slange (90mm) som tar luft fra friskluft. Så er der en tynnere slange som tok luft fra cocpiten. Det var den jeg la i motorrommet. Kanskje luften der til tider blir for varm når vi går. Men når vi ligger i havn med ladder på, skulle dette være ok (og frisk nok luft). Vi får bare prøve videre.... :sweat:

Hei . har også en bavaria. Jeg fikk også problem med webastoen, men jeg fikk feilkode i lysdioden. 7 blink trur jeg det va. Feilen viste seg og være at bavaria ikke har ført sugerøret helt til bunds i tanken. stopper ca 10-14 cm over bunnen. :headbang: Etter å ha fylt opp tanken litt og luftet sugeslangen, fungerte webastoen igjen.

3500 airtop varmer noe veldig synes jeg. godt fornøyd :flag::smiley:

Bavaria 30 Sport 08 VP D6

Hjemmehavn " HIDRA"

Å vi prøver :crazy: . Diesel ser det ut som den får. Alle deksel er tette og lukket. Ingen feilkoder. Slangen til forbrenningsluften ble flyttet tilbake i sin opprinnelige posisjon. Slo på varmeren, og den begynte å suge forbrenningsluft. Dette gjorde den i ca 1,5-2 minutter, så stoppet den uten å prøve å tenne. Når jeg starter ventilasjonsfunksjonen (vifta) så fungerer dette. Idet jeg slår tilbake i "brennerfunksjon" så stopper vifta og det blir stille. Neste prosjekt ser ut til å bli at varmeren må ut og sjekkes :nonod: . Det får bli til over helga, i morgen og resten av helga er det båttur. Go (båt) helg folkens :sailing:

• 1 month later...

Låner denne tråden til et dieselvarmer spørsmål!

Skal til å montere en dieselvarmer i seilbåten, har tenkt å sette den fast over lydpotta i motorrommet. Det jeg lurer på er om det er mulig å kjøre eksosen fra varmeren inn på eksosen fra motoren slik at jeg slipper å lage en ny skroggjennomføring til varmereksosen?

Er det noe spesielt jeg bør tenke på her siden det er vann i eksosen fra motoren eller går dette greit?

Mvh Tor

.

Sjekka automatsikkringen om den er inne ? På en eldre modell jeg hadde , så var det bare krøll i lang tid.Feilen til slutt var bittelite lo / hybelkaniner i luftinnsuget der vifta flyr rundt.Støvsuga der og alt var ok. Hvis den tenner og varmer i 2 minutter for så å slokne igjen , kan du prøve å kjøre varmeren uten at dieselslangen ut fra pumpa ( inn til varmer ) ha den av til det kommer diesel, så sette du på slangen igjen å starter .Noen som må luftes har jeg vært bort i , men søker du her på Baatplassen finner du svar i bøtter .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

• 2 weeks later...

Heisann folkens. Har vert en runde på sjøen nå (4 uker), og nå er det tid for mindre sjøliv :sailing: (sjømann på sin hals). Før jeg dro ut, skrev jeg en mail til Webasto ang problemet jeg hadde. De sendte prompte en temp.sensor som jeg kunne koble rett på varmeren istedenfor fjernføleren som jeg hadde litt mistanke til. Temp.sensoren kom ikke før jeg reiste, men nå er dette testet. Varmeren startet hver gang jeg prøvde. Den ruslet fint på lavt pådrag, og på max pådrag. Jeg kunne ikke kjøre den så lenge av gangen, fordi dekselet over ledningene måtte være av, og dermed forsvant kjølingen av brenneren ut der. Nå har jeg bestilt ny fjernføler, så da håper jeg dette er i orden. Takker for gode innspill på forumet, og takk til Wallas for rask respons. Skal komme tilbeke med bekreftelse når jeg får montert den nye fjernføleren (temp.føler). :flag:

• 2 weeks later...

Hallo folkens. Da er ny fjernføler montert og behørlig testet. De tok litt tid før delene kom, men den som venter.... :crazy: Etter litt kluss med monteringen (eller etter monteringen), fugerer nå alt som det skal. Etter montering fikk jeg en feilmelding (7 blink). Men det viste seg at under montering av fjernføleren, hadde jeg greid å dytte ut pluggen på fødepumpen. Webastoen er litt krøbelt plassert, som vi sier det på vestlandet.

Og til "mhemil": Om det var vannkokeren som tok knekken på fjernføleren skal jeg ikke vedde skjorta på. Men problemet kom noen turer etter den var innkjøpt. Jeg studerte dampen som kom sivende ut, og det er slett ikke utenkelig at det var det som gjorde det. Når det er sagt, så er jo ikke kokeapparatet så langt unna det heller. Men ser at dampen fra en kokende panne der, ikke passerer fjernføleren på samme måte. Den nye fjernføleren plasserte jeg uti borde, under "gasshendelen". Der står den fri fra det meste. Da er den selvfølgelig ikke plassert i cocpit, som den egentlig skal stå. Men den dagen jeg får 35grader varme i båten, tror jeg at jeg slår av varmeren frivillig :smiley: Når jeg forlater båten, lar jeg aldri varmeren stå på uansett :nono:

Så da folkens, blir det tur med varme igjen. Nå skal jeg montere meg et ekstra uttak i cocpiten oppe. Slik at varmen sprer seg i salongen der. Vi gler oss, høsten er ennå ung :sailing:

Og til Bavaria-eiere, pass på vannkokeren :puke: Vi har den stående oppå "baren" som er på 29foteren. Da passerer dampen rett forbi fjernføleren. Er vannkokeren plassert slik at dampen ikke passerer føleren, er jo dette intet problem.

God helg :cheers_wine:

Heisann mhemil.

Dette er jeg nok ikke rett person til å svare på, men det dukker vel opp noen som kan svare.

For min del er det for tidlig å legge i opplag, håper på noen turer ennå.

Håper du får noen gode råd, ser ut som om det er rette plassen for det her på forumet.

Mye bra å finne.

PS! Varme opp ble bare "lækkert", måtte bare avsted å ordne det i dag :sweat:

Har du bilder av resultatet evt. også noen ord om selve jobben? Har også tenkt tanken på å installerer en eller to dyser i cockpit, men foreløpig har jeg andre mindre prosjekter som står foran i køen... :smiley:

(Det skal vel alltid være en dyse som ikke kan stenges, ville nok hatt denne i cockpit slik at man kan ha det varm under kalesjen seine høst kvelder mens man holder fin "sove temperatur" nede i cabinen. )

• 2 weeks later...

Har også problemer med min Webasto AT3500. Etter en stund begynner det å blinke et gult lys i bryteren jeg skrur den på med. Noen ganger blåser den lenge, andre ganger bare blinker det. Men den varmer aldri kontinuerlig.

• 1 month later...

Hei igjen. Ser at der er noen spørsmål som kanskje er foreldet. Har vert en runde på "storhavet" igjen, og det er ikke alltid jeg tar meg tid til å kikke innpå her.

Svar til "dacon":

Om lysdioden begynner å blinke, er det en feilkode som er beskrevet i bruksanvisningen. Feilkodene er også gjengitt lenger oppe i innlegget her :wink:

Svar til "mhemil":

Jeg har disverre ingen bilder (så langt). Men det var ikke så avansert. Webastoen på min båt er plassert fremme i skottet på stb side, ved siden av dieseltanken (er vel standard Lunde?). Jeg kjøpte inn en Y, som jeg koblet mellom eksisterende slange og ny slange. Slik det var opplagt originalt, så hadde slangen ut fra varmeren en hard 90grader knekk. Jeg la ny slange i svak bue opp på dieseltanken, og mot Yen som ble montert. Dyse monterte jeg på stb side, rett overfor salongen akter. Jeg koblet ifra den tynne slangen som er til forbrenneren og la den ned i motorrommet (etter anbefaling fra en kammerat). Skrudde vekk innsuget til denne, og laget nytt hull for ny utblåsningsdyse der denne hadde vert montert (ved siden av hovedbryter). Den er med stengespjeld, fordi uttaket i cabin nede er uten stengespjeld. Uttaket nede var slik ordnet når jeg kjøpte båten. Blir dette problemer med for mye varme nede, bare bytter jeg de to dysene seinere. Vær obs når du kjøper Y og slanger på størrelsen ut fra Webastoen. Jeg fikk opplyst at det skulle være 90mm, men da jeg skulle montere, viste det seg å være 80mm uttak fra Webastoen. Det er vist på nyere det er 90mm uttak (min er 2005 mod). Dette fikset jeg med en overgang som jeg skrudde på Yen. Men litt irriterende da jeg skulle montere, og måtte vente på deler igjen :nono: Nå er vinteren kommet (blir vel ikke så lenge), så båtlivet er nok over. Nå skal jeg ha en siste runde og fylle opp tanken, før den blir parkert for godt. Lykke til med warmen :seeya:

• 5 months later...

Har problem med min Webasto Airtop 3500. Har feilkode 6 som er brudd eller kotrslutning i temperatursensor. Nå ligger varmeren trangt plassert, så er det noen som har tips til hvor jeg skal begynne? Ligger temperatursensoren på varmeren eller er denne strekt videre for annen plassering?

Hei

jeg antar at det er termostat sensoren du mener med temp sensor

Denne er vanligvis plassert i hoved salong for å føle på tempraturen der

Det er en liten "mygg" (ligner en liten mikrofon på ve 1.5cm)

• 7 months later...

Svar til NOC.

Jo. feilkode 6 er temperatur sensor. Ikke termostat. Den ligger inne i varmeren og må vel antagelig byttes eller renses.

Jeg søkte på dette forumet og fant en link til "repair manual". Husker ikke helt søkeordet jeg brukte , men mener det var AIR TOP 3500 ST. Denne viser fremgangsmåte for alle reperasjoner på Webastoen din.

Lykke til.

• 11 years later...

Jeg har en hella Webasto i båt. Når jeg styer bryteren til vifte fungerer den fint men kun kald luft,når jeg vrir den til varme så lyser bare et grønt lys på panelet. Ser det er nevnt tidligere om et grønt lys. Hva kan feilen vær her ? Grønt ? Betyr ikke det ok?

Noen Athene nevnte det her tidligere i innlegget: 

Har ikke varmeren et betjeningspanel med en grønn lysdiode? Ved driftsproblemer vil lampen angi årsaken til problemene ved et antall korte blink etterfulgt av et antall lengre blink. Antall lange gir status:

Antall blink: Feilbeskrivelse:

0 Styringsfeil

1 Ingen start (etter to startforsøk)

2 flammen slukket

3 under- eller overspenning

4 for tidlig flammedeteksjon

6 brudd eller kortslutning i temperatursensor

7 brudd eller kortslutning doseringspumpe

8 brudd eller kortslutning eller feil turtall viftemotor

9 brudd eller kortslutning glødestift

10 overopphetning

11 brudd eller kortslutning temperaturbegrenser