Jump to content

Propellberegning 35 fot stålbåt

Tore B

Recommended Posts

Har en følelse av at jeg har mye å hente på gear og propell på båten min. Gear er ikke aktuelt og skifte nå, med midre det dukker opp noen som vil bytte.

I dag har jeg 180 hk. 1.54 i utveksling vanlinjelengde 9 m. vekt 10t. og 17 x 24 propell. På 2000 rpm går den i 6.5 til 7 knop.

Når jeg setter båten i gear og gir på gass øker turtallet akkurat like fort som jeg skyver spaken forover, selv om båten nesten står stille. For meg virker det som det er krefter i massevis som jeg ikke får utnyttet. Når jeg legger inn dataene i Propcalc programmet får jeg melding om at gearutveksling ikke er optimal, men at jeg må ha en lettere propell! 21 x 12 anbefales. Dette rimer dårlig med hva jeg erfarer i dag. Progress regnet på det for et par år siden, og såvidt jeg husker kom de til det samme resultatet. Noen gode ideer eller erfaringer her?

Om du har maks turtall på motoren så kan jeg kikke litt på dette.. samt om det er 3 blader propell du har...Tror jeg har nok data til en grei start

Har antatt 2600 o/min som vel er en 180 hk Ford... om dette er feil så er beregningen feil

Det som imidelertid er helt klart er at gearutvekslinge er feil, den burde ha vært på 3,5 om du har rundt 2600-2800 rpm på maks, har du derimot maks på rundt 1500 rpm så er utvekslingen akseptabel, men fremdelse for høy..

RESULTS

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 7.3 kts.

Power Required: 43.8 shp.

MAX PERFORMANCE

Available Power: 174.6 SAE hp ( 130.2 kW) @ 2600 RPM

Power Used: 44 SAE hp ( 32.6 kW) @ 1,639 RPM

Max Speed: 7.3 kts

Fuel: 2.6 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: --

Cruising Speed: --

Fuel: --

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 20.5 in. Pitch: 12.1 in.

Blades: 3 Cupped: No

Increasing the transmission ratio will improve prop efficiency.

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 17.0

Pitch: 16.3

Blades: 3

Edited by Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832