Jump to content

Sjømerker i forfall

M/S Bastard

Recommended Posts

Jeg husker godt diskusjonen vi hadde da det ble foreslått å inføre en avgift på bruk av kysten for bl.a. å dekke vedlikehold av sjømerker. De fleste var enige (bortsett fra meg) om at man ikke ønsket en avgift. Og nå begynner det å skrives om at sjømerkene er i forfall.

Jaja, slik er det når høyre og venstre hånd ikke snakker sammen. Jeg mener fortsatt at om vi får bedre tjenester/rettigheter så er det verdt å betale litt for å ha et godt merkesystem langs kysten

Det er nå et forbasket paradoks da at et av "verdens rikeste land" som Bondevik ynder å kalle det, ikke makter å utføre dette vedlikeholdet som man klarte så utmerket før.

Riktignok er det kommet flere merker og lykter til underveis, men å se et samfunn i forfall når politikerne samtidig hyler opp om hvor rike vi er .....da detter jeg litt av lasset  :eek:  :lol:

I UK har de samme diskusjonen om at fritidsbåter skal betale en årlig avgift til vedlikehold av sjømerker og der er motstanden massiv.

En av ufordringen går på å få til en rettferdig fordeling.

Mange er kun søndags seilere som i hovedsak seiler rett utenfor havna og i nærområdet noen korte uker i sommerferien, mens andre er ihuga regattaseilere som står på halve året, mens andre igjen er langturseilere som  benytter hele kysten av England, Whales og Scotland hele året.  

Ikke lett å differensiere her   :lol:

Noe av den samme utfordringen ville vel vi møtt her hjemme også.

Tenker at en som stort sett holder seg i nærmiljøet noen sommeruker ikke fant det helt rettferdig å betale det samme som feks.  en slik som meg som logger mellom 1500 og 2000 nm i året.

Og hva med en Askeladd på 13 fot kontra en Princess på 60 ??  Samme pris ??

Jeg "bruker" nok sjømerkene langs kysten i mye større grad enn en som holder seg i hjemlige farvann og er lommekjent.

Alternativet ville vel være noe ala årsavgiften på bil.

Samme pris om du kjører 2000 km eller 20.000.

Men egentlig mener jeg dette er et samfunnsansvar som skal dekkes over statsbusjettet, og der betaler jeg gudbedre meg nok  :blush::wink::eek:

Arild

Historien gjentar seg. Hva er det som skjer? Det er dypt fortvilende å se at infrastrukturen som er bygd opp gjennom generasjoner nå forfaller. Jeg jobber selv i det offentlige, og blir minnet på dette hver dag. Bygningsmassen forfaller på grunn av "rasjonering" (ganske irrasjonelt, spør du meg!), dvs færre ansatte skal gjøre samme jobben som før. På 50-tallet hadde man tydeligvis bedre råd enn nå, da sørget vaktmestere og oppsynsmenn for at ting fungerte. det er ikke effektivt nok i dag. Men hvor effektivt er det å ta igjen det forsømte i store skippertak hvert jubelår?

På tide å kaste "blårussen" på dør?

Problemet med det offentlige er at de sparker folk i gal ende. Det er gjerne de som står nederst som må gå først.

Akkurat som i kommunene hvor lærere og helsepersonell får sparken. I stedet burde man sparke folk i administrasjon og oppover i systemet. Det har dem ikke skjønt tydeligvis

Stat og kommune :blush:

.

Problemet er at ledere i det offentlige bare gjør som de får beskjed om fra politikerene...

Disse er folkevalgte, men stemmekveget går på de samme løgnene hvert eneste valg!

Når skal vi lære???  Aner ikke, men før eller siden må vel folket reise seg i motstanden mot blåruss-tyranniet... :blush:

mvh

harBayliner (som fremdeles tror det finnes idealister...)

En kan spørre seg om vitsen ved valg når politikerne i ettertid setter seg ned og konstruerer regjeringer som overhodet ikke harmonerer med valgresultatet.

Sa foreksempel velgerne ved siste stortingsvalg at Venstre skulle ha 3 statsråder ??

Et parti såvidt over sperregrensen ender opp med 3 statsråder...var det det velgerne sa ??

Norge har ett oppmålingsfartøy igjen m/s Hydrograf så lenge det varer, i tillegg leier de inn utenlandske fartøyer for å ta oppmålinger.............er dette god økonomi ??

Ikke vet jeg, men trenden med ikke å eie, kun å leie ser ut til å ha gått alt for langt.

Myndighetenes / byråkratenes tro på " markedskreftenes" suverenitet er i ferd med å kjøre Norge på ræva.

Skoler faller sammen, pleiehjem og fengsler likeså, jernbanenettet, og nå sjømerkene.

Men herregud så rike vi er !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  

Viva Bondevik    :flag: :flag: :flag:

( dette gjorde godt  :smiley::wink: )

Arild

Myndighetenes / byråkratenes tro på " markedskreftenes" suverenitet er i ferd med å kjøre Norge på ræva.

Skoler faller sammen, pleiehjem og fengsler likeså, jernbanenettet, og nå sjømerkene.

Arild

Meget godt sagt!

Til neste år er det atter et valg :flag:

Cand. noe

...som aldri lar være å bruke stemmeretten sin!

Arild

En kan virkelig spørre seg hva en går til valg for.

Siste stortingsvalg viste det med all tydelighet.

Politikerne bryr seg heller ikke en døyt om hva velgerne i Tønsbergdistriktet sa i bomringsaken.

Forresten så tror jeg dette utspillet om Kystverket ikke er helt tilfeldig. Det er nok for å "mykne" markedet før en avgift i en eller en annen form kommer.

Man bruker Høybråten metoden. Folk skal skremmes til å godta.

Store Norske Kullseilingskompani.

Jaja, slik er det når høyre og venstre hånd ikke snakker sammen. Jeg mener fortsatt at om vi får bedre tjenester/rettigheter så er det verdt å betale litt for å ha et godt merkesystem langs kysten

Okeui, du synes det er greit å betale.  Vil du generelt betale for enhver offenlig tjeneste som ikke er god nok for å få den bedre, eller gjelder det bare sjømerker?

Hva med høyere egenandeler i helsevesenet? Gebyr for å få etterforsket tyverier? Slukkegebyr fra brannvesenet? Er moralen at alt skal batales for direkte av den enkelte? Betyr det at vi skal slutte å skatte til fellesskapet?

Hvis staten går i null pga egenandeler og avgifter, så kan de jo ta enda mer oljepenger, momsinntekter, skatteinntekter osv og sette på bok i utlandet. Blir Norge enda rikere da?

Lotus

Sjøredningstjenestegebyr? Påskefjellgebyr? Gebyradministreringsgebyr?

Syltebærtyttetøys!

Okeui, du synes det er greit å betale.  Vil du generelt betale for enhver offenlig tjeneste som ikke er god nok for å få den bedre, eller gjelder det bare sjømerker?

Hva med høyere egenandeler i helsevesenet? Gebyr for å få etterforsket tyverier? Slukkegebyr fra brannvesenet? Er moralen at alt skal batales for direkte av den enkelte? Betyr det at vi skal slutte å skatte til fellesskapet?

Hvis staten går i null pga egenandeler og avgifter, så kan de jo ta enda mer oljepenger, momsinntekter, skatteinntekter osv og sette på bok i utlandet. Blir Norge enda rikere da?

Lotus

Sjøredningstjenestegebyr? Påskefjellgebyr? Gebyradministreringsgebyr?

Syltebærtyttetøys!

Det er greit for meg at du ikke er enig med meg. Jeg mener at så lenge vi får en bedre tjeneste er det greit å betale litt ekstra. Dog er det visse ting som en rettsstat prinsippielt bør dekke - slik som etterforskning av kriminalsaker, forsvar, rettssikkerhet etc.

Dog mener jeg det er helt rett at det finnes privatetterforskere slik at de som ikke er fornøyd med det offentlige tilbudet kan kjøpe bedre etterforskning for egne penger. Det samme gjelder også slik som helsetjenester og andre offtenlige tjenester. Om ekstra betalingen skjer til private (f.eks. helseforsikring) eller til det offentlige er det samme for meg.

Mitt poeng er at vi ofte i dag har høyere krav til det offentlige enn det offentlige med sine rammer klarer å innfri. Din tolkning av at man ikke skal betale skatt til fellesskapet får stå for din regning - jeg mener at vi har et rimelig bra skattesystem i dag. For å få det servicenivået jeg vil ha er jeg villlig til å betale ekstra for det. At andre ikke er villige til det er helt greit for meg. Jeg påpeker bare at det er en sammenheng mellom hvor mye vi betaler og hva vi får igjen.  Alternativet er at vi betaler mer i skatt - og det er jeg ikke villig til med mindre jeg vet hva pengene går til (således synes jeg det er bra at kommunene kan få rett til å kreve inn mer eiendomsskatt i fremtiden fordi da har vi bedre styring med pengene gjennom lokaldemokratiet)

Og til de som mener at staten er så veldig rik: Ja, det er den - fordi vi velger å ta opp den oljen vi har i Nordsjøen i stedet for å la den ligge der til kommende generasjoner (i sosialøkonomi er det å ta opp olje regnet som negativ sparing - dvs. at du tærer på reservene dine). Ettersom vi bare er 4,5 millioner mennesker er det grenser for hvor mye vi kan spytte inn av penger i den norske økonomien uten å få ubalanse i økonomien. Derfor er det slik at vi betaler mye skatt, og har stadig høyere egenandeler på bruk av f.eks. veier, helsetjenester, skoler, etc.

Nåvel - det er påskeaften og generalinnen hyler på selskap  :smiley: Det får være nok diskusjon av økonomi fra min side. Dette nærmer seg styggfort en OT diskusjon.

Hei Bitteliten  :seeya:

Problemet er bare det at skipsfarten, d.v.s. fartøyer over 500 tonn, allerede betaler et kystgebyr til vedlikehold av skipsledene, fyr, lykter og sjømerker. Spørsmålet er altså ikke om det skal betales gebyr, men hvor mange ganger det skal betales. Det samme begynner å gjelde for mange tjenester i samfunnet som det betales skatt, avgifter og gebyrer for og som nå skal privatiseres. Småbåtregisteret er bare ett av mange eksempler på dette.

I nasjonal transportplan ble det foreslått at også fritidsfartøyer skal betale et kystgebyr. Begrunnelsen var ikke manglende ressurser til vedlikehold, men at det den komersielle skipsfarten i så fall skulle betale mindre!

Det er kun et fåtall fritidsfartøyer som benytter skipsledene og det er et utall andre gode grunner til at et slikt forslag er dødfødt. Etter at KNBF tok opp saken gjennom Aftenposten forsto også politikerne at forslaget ikke hadde noe for seg og det vil neppe få flertall på Stortinget. Det er gledelig å kunne gi politikerne ros også....av og til!

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Mitt poeng i denne saken er at man kan ikke på den ene siden klage over at sjømerker forfaller - og samtidig si at man ikke er villlig til å betale mer for å få bedre merker.

Selvfølgelig kan man si at politikerne er dumme - men antakelig er det enklere å endre på egen holdning enn å endre på politikerne  :flag: Dette gjelder antakelig uansett hvem som sitter i regjering.

At Syvert m.fl. fikk politikerne til å endre holdning gir ikke mer midler til Kystverket ettersom saken som Syvert beskrev var at flere skulle dele regningen - ikke at Kystverket skulle få mer penger. Jeg er ikke sikker på om det gjør dette til en bedre sak.

Men dette var ikke poenget mitt. Poenget mitt er at om vi vil ha bedre merking av kysten må vi være villige til å betale mer - enten i form av mer skatt - eller i form av avgift på bruk av kysten.  Jeg tror det er bedre å betale en øremerket avgift enn en generell skatteøknig som går inn i "det sorte hullet", for mest sannsynlig kommer det en rekke andre gode formål før "merking av kysten" i bevilgningskøen hos politikerne. Man kan godt si at man ikke liker å betale mer for noe man har (og det gjør ikke jeg heller), men i valget mellom å ha dårlige merker og betale noen kroner for bedre merker velger jeg da det siste.

Jeg respekterer og aksepterer at andre er uenig med meg i det.

Ønsker alle en god - og foreløpig - gebyrfri - båtsesong (setbt bort i fra at vi betaler moms, bensinavgift etc etc allerede)  :seeya:

Det hele koker ned til et sørgelig faktum;

Etter at vi har blitt så forferdelig rike har hele vårt samfunnssystem blitt designet for å pulverisere ANSVAR! :seeya:

Uansett felles-område (skole, eldreomsorg, infrastruktur (vei/'lei') etc) så skjer det samme;

Det kuttes og rasjonaliseres uten at det EGENTLIG er noen som tar ANSVAR for konsekvensene som det enkelte individ utsettes for.

Hvordan skal noen kunne ta politisk ansvar når det ikke er noen som egentlig har makt?

Mindretallsregjeringer kjører slalom og svelger kameler i en slik takt at velgere ikke har noen mulighet til å følge med.......

Nesten forferdelig å si det, men jeg føler at demokratiet er i ferd med å spille fallitt.

Feks er det laget til regnestykker på hva det ville koste å rette opp tiårs unnfallenhet med hensyn på å ta vare på felles eiendom (bygg, veier etc) Husker ikke tallet men det var astronomisk => er det mulig å plassere ANSVARET?

Hadde vært spennende om det hadde vært mulig å endre systemet slik at vi etter et valg hadde 'en vinner' som måtte ta ansvaret for neste periode.

(Selvfølgelig ikke lov å endre valgloven i denne perioden => IKKE diktatur)

Tror valgoppslutningen ville eksplodere da det da ville være VIKTIG for den enkelte hvem som vant et slikt valg, i motsetning til dagens resignasjon knyttet til politisk interresse.

måtte bare lufte meg.....

s

For oss som bor uttakjærs er det litt morsomt å følge denne debatten. Jeg er forøvrig helt enig i at dette bør dekkes av det offentlige og ikke via en ny "skatt"

Jeg bor i et land med 0 skatt og 0 moms, kun 5% toll på varer som er produsert uten for de 7 gulf statene. Vi er ikke mere enn drøye 750.000 mennesker her i dette landet. Qatar har et enormt forsvar, en enorm politistyrke(les politistat) og de stiller opp til alle døgnets tider for alle sammen og de er overalt, selvsagt helt gratis for oss. Vi har et sykehussystem som fungerer også det helt gratis selvsagt, vel nesten vi kjøper et helsekort til 180 kroner i året så er alt gratis. Medisner er å bertakte som nesten gratis også. Antbiotika og smertestillende kostet meg 9 kr. på apoteket i går, kjøpte til guttungen. Her er ikke sykehuskøer eller noe annet.

Vi har et veinett som selvsagt er gratis og som er bedre enn hva som finnes i Norge, bensinen er supsidiert og koster kr 1.30 pr liter for 97oktan. Bilene koster nesten ingentig, en Lexus RX 300 eller GX 300 koster her 200.000 kroner, mens i Norge koster de vel 750.000. Staten har da tatt sitt da selvsagt. En 115hk Yamaha 4 takt koster 55.000 kroner.  Tør vel ikke nevne hva kartplottere koster i denne sammenhengen :lol:

Alle forhandlerne tjener gode penger her også, men sikkert ikke så mye som de tjener i Norge  :seeya:.

Jeg lurer litt på hvordan en stat kan oppretthode dette tilbudet til beboerne uten at det er noen form form for inntektsskatt eller moms... I norge er ikke dette mulig selv med både med skatt her og der. Nå er ikke skolen gratis her da, det koster skole penger da. Vidergående koster rundt 45000 kroner pr. år pr. elev slik at alt er jo ikke fryd og gammen da... Vel det er for oss innvandrer da. De lokale innfødt meg korrekt pass har selvsagt dette gratis, i tillegg til gratis strøm og vann selvsagt.

Her er det nok forskjell på om du er innvandrer eller nasjonal, her har de nasjonale fordeler som vi innvandrene ikke har, lurer på om det ikke er motsatt i Norge  :flag:

Når det gjelder den norske stat så er de som kjent grådig og helt uten magemål med tanke på skatter og avgifter. Jeg er ikke enig i at vi vil få noe som er bedre bare vi vil betale litt mere.

Vi vanlige dødelig må sette "tæring etter næring", mens staten setter "næring etter tæring" ved å øke skattene. Vi har mere enn nok penger i Norge, det er bare forvaltningen og prioriteringen som er så borti "hesteræva"

Knut, som snart flytter hjem igjen.... til moderlandet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hmm...

Jeg håper fortsatt på et sjømerke som avmerker 1-meters grunna i Bevøysundet. Er liksom ikke helt brennsikker på hvor den ligger....

Hadde vi betalt noe for dette, er jeg sannelig ikke sikker på om det hadde kommet noen stake der allikevel... - hva skal prioriteres ?

Synes det er synd at eksisterende merker forfaller uansett. Det er jo en "grunn" til at de står der...

Hilsen Lars,

Kaptein

S/Y Hybris, LK7137

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

For oss som bor uttakjærs er det litt morsomt å følge denne debatten. Jeg er forøvrig helt enig i at dette bør dekkes av det offentlige og ikke via en ny "skatt"Vi vanlige dødelig må sette "tæring etter næring", mens staten setter "næring etter tæring" ved å øke skattene. Vi har mere enn nok penger i Norge, det er bare forvaltningen og prioriteringen som er så borti "hesteræva" Knut, som snart flytter hjem igjen.... til moderlandet

At mye er galt her i "Steinrøysa" er jeg ikke uenig i, men å sammenligne med Qatar er vel "litt" på siden? Nevner i fleng at vi skal bebo et land som både geografisk, topografisk og klimatisk er en annen verden enn en liten gulfstat. Setter du en tegnestift på kartet i Kristiansand og svinger Mor Norge sørover, havner Hammerfest langt nede i Middelhavet; Hvor lang kystlinjen egentlig er, vet jeg ikke eksakt, vet bare at den er uhorvelig lang. Og HELE dette landet skal som sagt beboes, mye gammelt skal vedlikeholdes, og det blir styrt av et velde som ikke har sjangse til å holde en stø kurs. Resultatet ser vi. Forresten snør det, Saltfjellet var stengt noen timer i går, så jeg må legge om til piggdekk igjen for å gjøre en jobb i Troms.... Det er vel ikke mange brøytebiler der nede?

For å holde meg til tråden: Hvor mange sjømerker skal vedlikeholdes i Qatar??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Hmm...

Jeg håper fortsatt på et sjømerke som avmerker 1-meters grunna i Bevøysundet. Er liksom ikke helt brennsikker på hvor den ligger....

Denne kan jeg vise deg om du vil - kanskje vi kan møtes i Kølabånn? Jeg lurte også på det helt til jeg fikk meg kartploter. Den står klart avmerket på karet. Gikk gjennom Bevøysundet i går forresten og tenkte på grunnen akkurat da.

Jeg skal forsøke å gi en forklaring her: Grunnen ligger litt før midten på Bevøya når du kjører gjennom sundet - og nærmere Bevøya en Jeløya. Holder du deg inn på siden av Jeløya går det bra (her er det brådypt - så du kan gå veldig nære land her). Du bær ikke gå nærmere Bevøya enn midt i sundet.

Om noen med Garmin og skjermdump mulighet leser dette kan de kanskje legge ut kartutstnittet? Sundet ligger på nordsiden av Jeløya ved bukta som på kartet heter Hvittingbukta.

Jeg "reddet" i fjor en ganske stor seilbåt som var på vei i 5-6knop rett mot grunnen. Jeg kjørte så fort jeg kunne inn i sundet og tutet i hornet for å få oppmerksomhet. Da han tok hintet og la over så han grunnen på st.bord side.  :eek:

Hei Bitteliten !

Takker for utfyllende info. Ja, regnet med at den var ca. der. Holder meg alltid på "Jeløya-halvdelen" av sundet. Det er litt ekkelt å møte andre båter akkurat der, men det går jo fint da. Det går ann å gå helt opp mot land på Jeløy-siden, så der føler jeg meg relativt trygg, også ved lavvann. Følger med på ekkoloddet. Det er bare et veldig kort område (10-15 meter) som er grunt (4 meter) i den "farbare" delen.

Takker for info !

Vi sees sikkert !

:eek:

Hilsen Lars,

S/Y Hybris

Denne kan jeg vise deg om du vil - kanskje vi kan møtes i Kølabånn? Jeg lurte også på det helt til jeg fikk meg kartploter. Den står klart avmerket på karet. Gikk gjennom Bevøysundet i går forresten og tenkte på grunnen akkurat da.

Jeg skal forsøke å gi en forklaring her: Grunnen ligger litt før midten på Bevøya når du kjører gjennom sundet - og nærmere Bevøya en Jeløya. Holder du deg inn på siden av Jeløya går det bra (her er det brådypt - så du kan gå veldig nære land her). Du bær ikke gå nærmere Bevøya enn midt i sundet.

Om noen med Garmin og skjermdump mulighet leser dette kan de kanskje legge ut kartutstnittet? Sundet ligger på nordsiden av Jeløya ved bukta som på kartet heter Hvittingbukta.

Jeg "reddet" i fjor en ganske stor seilbåt som var på vei i 5-6knop rett mot grunnen. Jeg kjørte så fort jeg kunne inn i sundet og tutet i hornet for å få oppmerksomhet. Da han tok hintet og la over så han grunnen på st.bord side.  :eek:

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Så vidt jeg så i avisen..les Aftenposten.. så har vi en båt (les kystdirektoratet) for å vedlikeholde fyr og merker i kystfarvann. Den er ikke i drift fordi den mangler penger...!!!!!

Det er som å bygge nye veier, men glemme å sette av penger til vedlikehold.

Hvor dum kan man bli....eller hvor dum må man være for å bli POLITIKER???? :diving  

Fairline Mirage 29 er solgt.

Så vidt jeg så i avisen..les Aftenposten.. så har vi en båt (les kystdirektoratet) for å vedlikeholde fyr og merker i kystfarvann. Den er ikke i drift fordi den mangler penger...!!!!!

Det er som å bygge nye veier, men glemme å sette av penger til vedlikehold.

Hvor dum kan man bli....eller hvor dum må man være for å bli POLITIKER????  

Mnjnaa....det kommer jo an på hvilke politikere du snakker om, det. Hvis du mener de som mener at skattelette UANSETT er viktigere enn felles løsninger, kan jeg jo være enig.

Vi er kanskje fryktelig OT nå, men siden det er så mange som ergrer seg over manglende innsats fra det offentlige....?

:eek:

Det er vel ikke mange brøytebiler der nede?

For å holde meg til tråden: Hvor mange sjømerker skal vedlikeholdes i Qatar??

Nå ble dette litt vel Off Topic, men litt båtreletaert skal jeg da forsøke skrive om. :wink:

Det eneste jeg kan svare sikkert på her er at det ikke er noen brøytebiler for snø her nede. Når det gjelder antall sjømerker som skal vedlikeholdes så er det betydelig mindre enn i Norge, men det er ikke umulig at tettheten pr. lengde kyststripe er noen lunde lik.

Poenget mitt er at her er det ikke nødvendig med skatter og avgifter for at det offentlige skal kunne fungere. Når det gjelder offentlig sektor så er den mye større enn i Norge selv om det nesten umulig. Jeg ser selvsagt ikke på antall personer eller antall staker, men alt må jo vektes i forhold til antall innbyggere. Dette landet ha er hurtig voksende industri, i Norge har vi en hurtig døende industri. Begge deler skyldes offentlige mydigheters (i begge land) vilje og evne til å skape noe. Her har vi gass og litt olje, landet tjener penger og bruker det på sine innbyggere.... I Norge har vi både gass og mengder med olje, hva bruker myndighetene pengene på der mon tro....

Det at saltfjellet er stengt i begynnelsen av april kommer vel ikke som noen bombe for oss som er fra landsdelen, og piggdekkene hadde jeg på bilen til mai måned den gangen jeg bodde i Finnmark.

Jeg har sagt der før og sier det igjen, jeg er helt overbevist om at vi kommer til å ha en eller annen form for båtavgift i Norge i løpet av en 10års periode, innen 2015. Det skal jeg spise min sydvest på...

Min tillit til politikerne er omtrent på høyde med en bruktbilselger/forhandler  :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...