Jump to content

Sjømerker i forfall


M/S Bastard

Recommended Posts

Nå ble dette litt vel Off Topic, men litt båtreletaert skal jeg da forsøke skrive om. :yesnod:

Min tillit til politikerne er omtrent på høyde med en bruktbilselger/forhandler  :lol:

:cryin: :cryin: Siste kommentar var du litt uheldig med :headbang:   Min sønn er bruktbilselger, dog i Arendal....

Det er DER jeg ferierer NÅR jeg tar båten med til Sørrlandet :yesnod:

Ellers er jeg MYE enig med deg :yesnod: Har levd endel "utaskjærs" (blåmyra) i perioder :yesnod:

Deler din oppfatning av "Himmel-losen" (Bondevik) og hans disipler.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Sjømerker i forfall:

 

Noen tanker om dette. Jeg tror ikke vi kan forvente at vedlikeholdet av sjømerker vil bli bedre med årene. De midlene som brukes vil gå til bedre merking der det går nyttetrafikk, og jeg tror vi med årene vil ende opp med et system der skipsleder er bedre merket, mens steder hvor det stort sett går fritidsbåter vil være nedprioritert.

 

Kystdirektoratet ser ikke på oss fritidsbåtskippere som noen målgruppe. Vi er kun til brydderi, og ellers helt uten interesse. Om en fritidsbåt smeller på en grunne hva så? Så lenge det ikke går liv tapt er saken uten interesse for direktoratet. De vet ikke engang om det.

 

Stadig flere fritidsbåter utstyres med elektroniske hjelpemidler som GPS, kartplotter og/eller radar. Dette gjør også at merkingen blir mindre viktig nå enn tidligere.

 

Avgifter:

 

Jeg tror også at det før eller siden vil komme en eller annen form for båtavgift. Så langt har vi alle ropt et høyt og rungende nei til avgift. Kanskje vi skulle begynne å tenke litt annerledes? Jeg kunne tenkt meg å betalt en avgift dersom jeg var sikker på at pengene var øremerktet for å legge forholdene bedre til rette for båtliv, og at de som forvaltet disse pengene samarbeidet med fritidsbåtorganisasjonene på en bra måte.

 

I dag er det ikke så lett å kreve noe, men med en avgift vil man også kunne stille krav. Kunne derfor tenkt meg at man allerede nå begynte å fabulere litt rundt hva/hvordan en slik avgift skulle fungert, slik at man har klare og vel gjennomtenkte meninger den dagen avgiften kommer.

 

:headbang:

Link to post
Share on other sites

I dag er det ikke så lett å kreve noe, men med en avgift vil man også kunne stille krav. Kunne derfor tenkt meg at man allerede nå begynte å fabulere litt rundt hva/hvordan en slik avgift skulle fungert, slik at man har klare og vel gjennomtenkte meninger den dagen avgiften kommer.

 

:headbang:

 

Glem ikke at vi betaler noe grasalt for å bruke veiene. Pengene går rett i statskassen og vi kan ikke kreve noe som helst av staten når det gjelder veier.

 

Hvis hsd hadde fyllt en ferge med 3x det antall passasjerer båten var godkjennt for og denne hadde gått ned hadde det blitt bråk. Når folk dør på en veg som har 3 ganger det antall biler som den er konstruert for er det i følge staten helt i orden og bilførenes feil fordi han var uoppmerksom i brøkdelen av et sekund.

 

Å betale noe til staten og tro at man får noe som helst igjen er desverre blåøyd. Å betale noe til frivillige organisasjoner kan være en annen sak.

 

Går man i dialog med staten om en avgift kan man banne på at man blir lurt og at vi snart får avgiftstilstander ala veiene på sjøen. Hørte selv en politiker grøsse på radio over at båter i "halvmillionkronersklassen" seilte rundt uten å betale en klekkelig avgift.

Link to post
Share on other sites

Sjømerker i forfall:

 

Avgifter:

 

Jeg tror også at det før eller siden vil komme en eller annen form for båtavgift. Så langt har vi alle ropt et høyt og rungende nei til avgift. Kanskje vi skulle begynne å tenke litt annerledes? Jeg kunne tenkt meg å betalt en avgift dersom jeg var sikker på at pengene var øremerktet for å legge forholdene bedre til rette for båtliv, og at de som forvaltet disse pengene samarbeidet med fritidsbåtorganisasjonene på en bra måte.

 

I dag er det ikke så lett å kreve noe, men med en avgift vil man også kunne stille krav. Kunne derfor tenkt meg at man allerede nå begynte å fabulere litt rundt hva/hvordan en slik avgift skulle fungert, slik at man har klare og vel gjennomtenkte meninger den dagen avgiften kommer.

 

:blush:

Takk Lasse - da er vi to som har samme syn her. Jeg er av den oppfatning at det er verdt å betale for bedre merker/sikkerhet på sjøen om vi er sikre på at vi får et bedre system. En avgift som da øremerkes til dette formål er etter min mening bra.

Link to post
Share on other sites

Takk Lasse - da er vi to som har samme syn her. Jeg er av den oppfatning at det er verdt å betale for bedre merker/sikkerhet på sjøen om vi er sikre på at vi får et bedre system. En avgift som da øremerkes til dette formål er etter min mening bra.

Tja...hvis det øremerkes er det et steg i riktig rettning. Men det blir nå likevel ganske urimelig at folk som bruker båten en gang i året skal måtte ut med avgfit. Tenk hva det vil koste med kontroll og administrasjon.

 

Er redd svært mye går vekk i administrasjon når penger skal kreves inn som skatt/avgfit. Sjømerker og lignende er etter min mening skoleeksempelet på hva som er et fellesgode som må dekkes av det offentlige.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror også at det før eller siden vil komme en eller annen form for båtavgift. Så langt har vi alle ropt et høyt og rungende nei til avgift. Kanskje vi skulle begynne å tenke litt annerledes? Jeg kunne tenkt meg å betalt en avgift dersom jeg var sikker på at pengene var øremerktet for å legge forholdene bedre til rette for båtliv, og at de som forvaltet disse pengene samarbeidet med fritidsbåtorganisasjonene på en bra måte.

 

I dag er det ikke så lett å kreve noe, men med en avgift vil man også kunne stille krav. Kunne derfor tenkt meg at man allerede nå begynte å fabulere litt rundt hva/hvordan en slik avgift skulle fungert, slik at man har klare og vel gjennomtenkte meninger den dagen avgiften kommer.

Skremmende tankegang Lasse. Jeg blir både redd og irritert når jeg leser slikt. Jeg håper aldri din tankegang får stor utbredelse i dette landet. Å i forkant planlegge og tilrettelegge for mulige avgifter? Som det ikke eksisterer offentlige signaler om en gang. Du tar kaka og er drømmeborgeren for enhver avgiftskåt politiker.

 

Når jeg først sa kaka. Marsipankakelokkavgiften ble skrinlagt. Hadde alle landets konditorer gjort som du foreslår og tilrettelagt i forkant, hadde vi nok hatt denne avgiften i dag.

 

Hvorfor ikke starte i stikk motsatt ende? Som Syvertsen f.eks. Si klart i fra at dette er totalt uakseptabelt og at man er villig til å stå rakrygget og sloss for sine prinsipper. Signalere sterkt og klart at prøver man seg, vil man møte massiv motstand og måtte underbygge og forsvare sine teite avgiftsideer.

 

Det som er så farlig her er at hvis slike avgiftsprinsipper får gjennomslag på stadig flere områder, så svir det forholdmessig mye mer for mannen i gata. Han som sliter fra før med å få hjulene til å gå rundt. Jeg og mange med meg har råd til å betale, men hva med de som ikke har? På hvilke nye områder er det ok med gebyrer?  Hvis det gir oss litt ekstra service altså? Du har kanskje ikke fått med deg at på de områdene f.eks kommunene øker sine gebyrer, så senker staten rammetilskuddene tilsvarende og vel så det. Så blir de få kommuner som ikke tar gebyrer straffet kollektivt og har en eneste mulighet. Gebyrer.

Ingen ting slår mer urettferdig og usosialt enn generelle gebyrer.  Vi vil ikke ha et samfunn der flere og flere basistjenester blir gebyrbasert. Det signalerer at har man penger så blir det bra. Her for noen uker siden leste jeg om støttemidler til helsereiser for kronisk syke. Det var bare brukt småplukk av de millionene som var avsatt. Gebyret for å søke var så høyt at de som virkelig trengte reisen, ikke hadde råd til å betale søknadsgebyr/egenandel.

 

Skremmende sier jeg igjen. Og tankegangen er vel så skremmende som gebyrspøkelset.

 

Lotus

 

PS: Se på vei/bilavgifter. Betyr avgiftene her at vi dermed kan stille krav om bedre veier?

Link to post
Share on other sites

Jeg skal forsøke å gi en forklaring her: Grunnen ligger litt før midten på Bevøya når du kjører gjennom sundet - og nærmere Bevøya en Jeløya. Holder du deg inn på siden av Jeløya går det bra (her er det brådypt - så du kan gå veldig nære land her). Du bær ikke gå nærmere Bevøya enn midt i sundet.

 

Om noen med Garmin og skjermdump mulighet leser dette kan de kanskje legge ut kartutstnittet? Sundet ligger på nordsiden av Jeløya ved bukta som på kartet heter Hvittingbukta.

Bilde

 

Ser man grunnen godt nok her? Eller litt nærmere her.

Bilde

 

Har nettopp fått et fint program av Gacrux, som har laget en screen shot program. Veeeldig bra, godt vi har flinke folk her på baatplassen.

Link to post
Share on other sites

Passerte gjennom det sundet for noen dager siden, og det er klart at den grunna burde hatt en stake. Tviler på at vi får noen stake der.  :smiley:

 

Til lotus:

 

Jeg ønsker ingen avgift, men tror at den kommer før eller siden uansett. Sydvesten skal jo spise sin sydvest hvis det ikke er kommet noen avgift innen 2015, og det sier vel sitt.

 

Hvis man som meg tror det kommer en avgift mener jeg det er bedre å være godt forberedt.

Link to post
Share on other sites

Stake i Bevøysundet  kommer nok ikke tror jeg.  Men kanskje noen oppfinnsommme folk kan sette ut ei lita bøye e.l. her?  Senest i dag var det en Myra sjark som gikk for 5-6 knop rett mot grunna - helt til de plutselig fant ut at de kanskje var på feil side - og at det var en grunn til at jeg kjørte der jeg gjorde. Det gikk bra denne gangen også.  :eek:

 

Årsaken til at vi nok ikke får stake i Bevøysundet er at hovedleia går rundt Bevøya. For de som går her - pass på Neskrakken - det er en jernstake midtfjords som ikke er lett å oppdage. Den ligger nord vest for Bevøya.

 

Kristian - igjen takk for hjelpen med skjermdumpen -dette var helt supert! :seeya::flag:

Link to post
Share on other sites

Hvis man som meg tror det kommer en avgift mener jeg det er bedre å være godt forberedt.

Hvordan forbereder man seg til avgiften? Setter man av penger en gang i måneden?   :seeya:

 

Eller denne:

Kjøre Finansdepartement. Vi tror at dere kanskje tenker på å innføre en sjømerkeavgift. Hvis dere skulle ha slike planer som dere ønsker å fremlegge for politikerene, så er det helt greit såfremt dere øremerker avgiften. Vennligst se bort fra henvendelsen hvis dere ikke har en slik avgift på trappene. Vennligst be politikerene om ikke å redusere Kystverkets budsjett tilsvarende avgiften.

 

Og hvis noen skulle være i tvil. Problemet er ikke at staten har for lite penger. Problemet er at staten har for mye penger. Nærmere 1. 000.000.000.000 kroner for mye. Men med så mange kroner på konto, synes staten fortsatt at dens innbyggere har for mye på konto og bør betale en stadig større andel av statlige basistjenester selv.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hvordan forbereder man seg til avgiften? Setter man av penger en gang i måneden?   :seeya:

 

Lotus

Man kan f.eks starte med å sette opp en liste over områder man mener det er viktig å få gjort noe med for å legge forholdene bedre til rette for båtliv. Tittelen på denne tråden er "Sjømerker i forfall", og hvis man skal betale avgift må man kunne forvente å få noe igjen. Bedre kart, bedre merking, kanskje fjerning av HK avgiften? osv osv

Link to post
Share on other sites

og hvis man skal betale avgift må man kunne forvente å få noe igjen. Bedre kart, bedre merking, kanskje fjerning av HK avgiften? osv osv

Så nå er avgiften plutselig doblet. Vi betaler ikke bare en del av Kystverkets budsjett, men en del av Kartverkets budsjett også?

 

Kanskje fjerning av HK-avgiften? Man innfører en ny avgift for å kunne finansiere fjerningen av en annen avgift? Overveiede politisk sannsynlig? Lettere å administrere en sjømerkeavgift enn en HK-avgift?

 

Et faktum: Statens bevilgninger til veier er omvendt proposjonal med bomavgiftene. I praksis er det enda litt verre. Totalpotten går faktisk ned hvis man korrigerer for prisstigningen. Ikke nok med det andelen bompengefinansiert vei er nå større enn andelen statlig finansiert vei. Vi må gjøre alt for å unngå en tilsvarende utvikling på sjøen.  

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Husk på, og dette går langt tilbake i Arbeiderpartitida, så er vi småbåtfolk blitt regnet for å være priviligerte som har råd til å ha en båt. Dermed menes det at vi også med letthet kan bære ekstra skatter.

 

Etter at mindretallsregjeringene kom til makta, har kanselirådene etterhvert tatt makta igjen, dvs. de som styrer i departementene.  Dette er fagpersonale som sitter i stillingene uavhenging av den regjerende makta.  Her er det mange småkonger som nå ser sitt snitt til å få utøvd litt makt, noe som kan avføde alskens rare forslag ala "sjømerkeskatten". Som det så korrekt sies lenger oppe i tråden, har vi for tiden et handlingslammet politisk system og verdiene/skattepengene soses bort.  Fellesansvaret forvitrer.

 

Ved forrige avgiftsdebatt sa jeg meg villig til å betale en særavgift, men på betingelse av at vi får fritt tilgjengelig elektroniske kartoppdateringer.  Da vil den fysiske merkingen, som koster mest penger, ikke være like kritisk.  Det kan jo gjøres så enkelt at de som betaler vil få et fratrekk i forsikringspremien, da dette også vil være i forsikringsselskapenes interesse.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Kanskje det er Stutum. Spørsmålet er hvem som er Stutum  :yesnod:

Til dette spørsmålet har jeg nok ikke noe svar  :wink:

En innføring av ny avgift skal jo også administrers, og dette koster penger, mange penger. Det skaper arbeidsplasser for noen ti talls personer og det ser vel staten positivt på. Noe skal vi drive med i Norge når all industri og fiskerinæring er utvandret til andre land med et mere positivt syn på slike arbeidplasser.

 

Jeg er faktisk helt enig med Lotus i hans beskrivelse av hva som hender når vi får en ny avgift. Så lenge vi er i stand til å lære av historien går verden fremover, men det er dessverre ikke så mange som har denne evnen, i allefall ikke politikere  :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette blir jo bare spekulasjoner og høyttenking fra min side, men hvis vi ser på andre bransjer, så er jo Lufartsverket blitt til a/s Avinor og Veivesnet blitt til a/s Mesta eller noe sånt ?   Er neste omorganisering og privatisering Kystverket kanskje ??  :wink:

 

Slik jeg forstår det har vi Sjøfartsdirektoratet på topp.

Under det ligger Kystverket som har vedlikehold av sjømerkene.

( Før var det noe som hette Fyr og merkevesnet, men dette "vesnet" er vel kanskje oppstått igjen i form av Kystverket ?? )

De har i dag noen fartøyer som driver vedlikehold av sjømerkene, så faktisk et par av dem på Vest og Nordlandskysten i fjor sommer.

 

Oppmålingen foretas av m/s Hydrograf som drives av Statens Kartverk Sjø.

Dette er det eneste fartøyet Norge har som driver oppmålingsarbeid.

 

Et land med en av verdens lengste kystlinjer, hvor skipsfart i alle former er et meget viktig livsgrunnlag, og bare ett oppmålingsfartøy ???  ( ref Rocknes og Vatlestraumen hvor "vesnene" i tillegg ikke snakket sammen !! )

 

Det jeg er redd for er at både Kystverket ( oppretting og vedlikehold av sjømerker ), og Statens kartverk  ( oppmåling og utarbeidelse av kart ) blir privatisert på samme måte som luft og vei.

Tror nok med ganske stor sikkerhet at noe av det første som hender da, er en avgift i en eller annen form.  :yesnod::wink:

 

Drives slik virksomhet over statbudsjettet, bevilges midler i tillegg til det nyttetrafikken betaler, men blir det privatisert, skal dette være regningsvarende,  det skal gå med overskudd...og da kommer avgiftene..........det er jeg overbevist om.

Og at fritidsflåten blir melkeku vil ikke forundre meg det grann, ref diskusjonen i UK som jeg nevnte i et annet inlegg.

 

Så takk og pris for at vi har organisasjoner som kan stå fram og tale vår sak, men det betinger igjen av vi er villige til å ofre noen hundrelapper hvert år som medlemmer !!

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Hei

Rart at ikke politikerne ikke har satt opp bomring rund de mest besøkte byene. Altså ikke fysisk bom, men slik autopass hvor en får regning i posten....men de pengene skal nok ikke brukes til sjømerker...

Håper bare det ikke er noen byråkrater her som stjeler ideen min her.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...