Jump to content

Hva bør man sjekke før båtkjøp?

Solglitter

Recommended Posts

Hei Solglitter, Det er mange spørsmøl vedr. kjøp av bruktbåt.

Jeg har en del spørsmål som du må spørre om.

Husk at motoren er hjerte av båten, er ikke den behandlet godt, da kan du få problem.

Lekasjer ved hysen, ror etc.

Spør om marsfart, er den høy i forhold til max, er den hardkjørt?

Service, oljeskift, filterskifte etc.

Dokumentasjon er viktig på alt utstyr.

Når du entrer båten, må du kjenne hva slags lukt det er ombord, fukt, mugg.etc...

Se rundt vinduer om lekkasjer, se på trekket rundt vinduene, takluker etc.

Få den satt opp, slik at du ser at propell og andre ting er ok, OBS dette er det selger som skal koste!

Du kan spørre om å ha den på prøve en stund, ei helg eller....

Dette er en forholds ny båt, som det normalt ikke er noen problem med, men en vet aldri.

Når det gjelder utstyr ellers så må det naturligvis virke slik det skal.

Jeg kjøpte en Halco 29 i fjor, som er fra 86, kjente med en gang når jeg kom om bord,(lukt) at dette er en tett båt.

Jeg gliste fra øre til øre når jeg fikk se motoren,(det sa fruen etterpå) helt strøken, samme som jeg overhalt tidligere, kjenner den inn og ut. Gått bare 1800 timer.

Håper dette var noe å tenke på.

Redigert av jonn (see edit history)
Baltic 06 mod. dieselmotor

Har aldri hatt gleden av å kjøpe så ny båt men denne er jo fremdeles underlagt garantier/kjøpslov så i den forbindelse er det viktig å sjekke at servicehistorikken er i tråd med motorleverandørs spesifikasjon. Eventuelle tidligere skader og hvorledes de er utbedret er jo greit å sjekke ut. Ellers skal jo det meste være i orden på en så ny båt. Men eventuelle lekkasjer er jo greit å få avklart. Nå er jo Scand fabrikken ute av bildet slik at det ikke er så lett å få noen support der om fremtidige feil skulle dukke opp.

Men på en så ny båt hadde jeg nok for det meste stolt på magefølelsen og førsteintrykk samt selgers opplysninger om denne virker troverdig.

Lykke til i alle fall :sailing:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...