Jump to content

Feil i Aftenposten quiz?


27 knop

Recommended Posts

Fant ikke noe feil på de spørsmål du viser til, men stiller meg tvilende til spørsmål 6

 

Spørsmål 7 er en grønn stake og du seiler i ledens hovedretning og dette medfører at den grønne staken skal en ha om styrbord på båten

Spørsmål 8 viser et østmerke, og da skal man gå på østsiden..

 

image101.jpg

 

Som en kan se av svarene så skorter det på kunnskapen hos de som har tatt testen så langt.... nesten halvparten mener man velge hvilken side man vil gå på østmerket..... Kanskje litt opplæring kunne være på sin plass..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Begge svarene er riktig i henhold til kystverkets oppsetning Er en ukjent så er det viktig og holde seg til regelverket (hvis en da er kjent med regelverket ) og de er jo satt der de står med mening er du imidlertig lommekjent i området så kan du jo kjøre der du vil

Jeg vil si jeg følte meg trygg da jeg kjørte Oslo Kragerø i sommer jeg turte hvertfall ikke å kjøre på gal side av merkene kystverket har satt opp :smiley:

Link to post

Fasitsvaret i 6 er feil. Riktig er et motorbåt og nyttefartøy har vikeplikt (når det ikke er trangt farvann eller havn).

Er man spissfindig kan man si at 7 og 8 er feil, dette er ikke trafikkregler som f.eks. å kjøre på rødt lys på veien, så egentlig er det valgfritt. Spørsmålet burde vært stilt anderledss, feks. Hvor viser denne staken at man bør seile?

Link to post
Får å vite hvilken side av sjømerkene man kan gå på må man alltid se i kartet. Det er jo ofte dypt nok på begge sider for fritidsbåter.

Nei, det er kun de røde og grønne merkene hvor man må sjekke kartet (for å være sikker påleias hovedretning). Og, en god tommelfingerregel er at flytemerker kan man som regel gå på begge sider av med en fritidsbåt (dog ikke for langt ut på feil side), men for faste merker skal man være mer forsiktig med slik manøvrering.

 

En annen ting som er kjekt å vite med sjøkart er at nå man seiler i leia har tusenvis av båter kvalitetssikret at grunner er avmerket og at dybdeangivelsene er noenlunde korrekt. Utenfor leia er det mindre trafikk og langt mindre bruk av sjømerker.

 

Tilbake til quizen og spørsmål syv. Pilene på figuren går godt utenfor det grønne sjømerket. Da ville jeg valgt å følge merket. I praksis ville jeg nok tillatt at jeg gikk tett inntil merket på feil side dersom det var en flytestake, men pilene på figuren går ikke tett inntil merket. Uansett, hensikten med spørsmålene er å sjekke at du vet hva merkene betyr, og ikke bare bekrefte at småbåter ofte velger å seile utenfor leia.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post

Til de som hevder at svarene på spørsmål 7 og 8 er feil, hva er det som er feil ut fra den informasjon som er tilgjengelig i spørsmålet.. Jeg skjønner ikke dette helt og trenger dette inn med teskje...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Til spørsmål 7: Jeg må være helt blåst!!! I all den tid jeg har lest om båt og regler :nonod: ....jeg er skamfull :sweat: .... jeg har lest FEIL.... jeg har trodd at den grønne staken betydde at man skulle gå til styrbord for den grønne staken; grønn lanterne, styrbord, grønn stake; gå styrbord....en KATASTROFAL feil som gjør meg dritflau :blush:....håper det er den eneste. Beklager bryet. Heldigvis er det ikke lateralmerker i fjorden....huff.....tilgi meg....jeg er ikke like dum som den feilen tilsier......

 

nesten halvparten mener man velge hvilken side man vil gå på østmerket..... Kanskje litt opplæring kunne være på sin plass..

Jeg føler meg truffet, og jeg mener det er noe ufortjent. Selvfølgelig kjører man ikke vest dersom man ikke kjenner området, men i noen tilfeller kan man gå på andre siden, i hovedsak i mindre fritidsbåter. Dette er i spesielle tilfeller, men det jeg vil ha fram er at man av og til kan velge begge.

 

Fasitsvaret i 6 er feil. Riktig er et motorbåt og nyttefartøy har vikeplikt (når det ikke er trangt farvann eller havn).

Og spørsmål 6: I boka står det, og jeg siterer:"Fritidsbåter skal alltid holde av veien for nyttebåter(trafikk)". Kanskje jeg ikke har studert alle definisjoner, men en seilbåt er da en fritidsbåt. Er boka jeg leser dårlig/for enkel? Hvis dere har lovsitat som tilsier noe annet, kom med dem, for jeg vil ikke ha en bok som driver vranglære.

Link to post

Når det gjelder karinalmerker så er deifinisjonen rimelig grei, sikker side er den siden merket viser.. i dette tilfellet øst... og på en prøve som dette og med den tilgjengelige informasjonen som var gitt i oppgaven så er det bare ett rett svar etter mitt syn... At det i mange tilfeller kan være mulig å seile på andre sider har ikke noe med sprømålet å gjøre siden en ikke kjenner til de faktiske forhold utfra den gitte oppgaven... Det at enkelte kandidater påberoper seg å være kjent kommer som ett pluss, men kan ikke bli en del av evalueringen av svaret på en eksamen etter mitt syn siden den ikke gjelder for alle kandidatene... Men jeg understreker at dette er min personlige mening om saken og respekter også her at ikke alle er ening med meg..

 

kardinal.jpg

 

Når det gjelder spørsmål 6 så svaret der feil etter mitt syn, det beror på at det må noe mere i tillegg til det som er stilt i spørsmålet før seilbåten har vikeplikt for nyttefartøyet..

 

Det er regel 44 som legges til grunn her

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Hva læørebøker måtte si spiller ikke noen rolle etter mitt syn, det er sjøveireglene som gjelder..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Til spørsmål 7: Jeg må være helt blåst!!! I all den tid jeg har lest om båt og regler :nonod: ....jeg er skamfull :sweat: .... jeg har lest FEIL.... jeg har trodd at den grønne staken betydde at man skulle gå til styrbord for den grønne staken; grønn lanterne, styrbord, grønn stake; gå styrbord....en KATASTROFAL feil som gjør meg dritflau :blush:....håper det er den eneste. Beklager bryet.

Da får det være en mager trøst at det finnes et land hvor man har byttet om på lateralmerkene, men jeg tror nok at fasit på båtførerprøven ikke tar hensyn til slike kuriosa. :crazy:

Link to post

Kardinalmerkespørsmålet mener jeg bare er noe feil stilt i og med at man av og til kan gå andre siden, men det blir for spissfindig. Enig med deg Sydvesten.

 

Hva læørebøker måtte si spiller ikke noen rolle etter mitt syn, det er sjøveireglene som gjelder
Det gjør det etter mitt. Det er jo der jeg har fått den kunnskapen jeg har fått. Har du/dere bedre alternativer å tilegne seg kunnskap på? Bedre bokforslag? Undersøke sjøveisreglene?
Link to post
Nei, det er kun de røde og grønne merkene hvor man må sjekke kartet (for å være sikker påleias hovedretning). Og, en god tommelfingerregel er at flytemerker kan man som regel gå på begge sider av med en fritidsbåt (dog ikke for langt ut på feil side), men for faste merker skal man være mer forsiktig med slik manøvrering.

 

Det er nok en meget farlig tommerlfingerregel dersom man ikke vet hva som skjuler seg under vannflaten. Finnes mange tilfeller at med røde eller grønne staker som markerer skvalpeskjær.

Link to post
....... Finnes mange tilfeller at med røde eller grønne staker som markerer skvalpeskjær.

 

Ja, men Sjøtummel skrev flytestaker og hvis man har funnet det nødvendig å sette ut en flytende stake isteden for en fast så er det vanligvis fordi det er for dypt til å sette en fast stake.

Men for all del: å gå på "feil side" av staker er noe som man kun bør benytte seg av der hvor man virkelig er godt kjent eller har studert kartet nøye.

Jeg vet om flere som har gått på grunn fordi de "trodde" at man kunne gå på andre sider av staken - det har lett for å bli en kostbar "tro"..... :headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Og spørsmål 6: I boka står det, og jeg siterer:"Fritidsbåter skal alltid holde av veien for nyttebåter(trafikk)". Kanskje jeg ikke har studert alle definisjoner, men en seilbåt er da en fritidsbåt. Er boka jeg leser dårlig/for enkel? Hvis dere har lovsitat som tilsier noe annet, kom med dem, for jeg vil ikke ha en bok som driver vranglære.

 

Dersom det er "På rett kurs" du har lest dette i så har jeg tatt spørsmålet opp med forfatteren, og han innrømmet på e-post til meg at dette var hans personlige oppfatning etter mange år som yrkesskipper.

Altså en subjektiv oppfatning om hva som er lurest/best eller hva vet jeg, men altså ikke i tråd med sjøveisreglene.

 

mvh tuffff

Link to post
I forhold til røde og grønne staker har jeg aldri tenkt styrbord og babord.

Om man ikke er sikker på leias retning kan man uansett gå nord og vest for grønn og syd og øst for rød.

Fikk feil med tankegangen min på en eller annen båtprøvetest på nettet, men jeg mener den holder vann.

Jeg håper for all del at du ikke mener alvor??

Link to post
Men hvor mange grønne eller røde flytestaker kjenner en/man/jeg til hvor man IKKE kan gå på feil side med en båt som stikker f.eks en meter? Personlig er jeg ikke klar over noen, men sier IKKE med det at de ikke finnes!

 

Jeg har fundet en - på den hårde måde... :blush:

 

I Landskrona havn. Det kostede et nyt sæt duoprop-propeller.

 

Jeg går følger altid sømærkerne - uanset hvad jeg stikker. På den måde bliver det en vane så man slipper tænke over det. På samme måde som redningsvest eller sikkerhedsseler i bilen.

 

 

Andy

Link to post

Jeg så i sommer en seilbåt ved innseilinga til Vestre Bådehavn i Ålborg som var meteren på feil side og ble stående. Heldigvis er det mest sand i Limfjorden. Jeg har opp gjennom årene hørt mange nordmenn som er overrasket over hvor liten dybde det er på "feil" side av lateralmerkene i dette farvannet. Jeg hadde sandkjenning i innseilingsleden til Ebeltoft for en god del år siden. Jeg var da omlag meteren på "feil" side.

Link to post

Jeg er helt sikker på at advokaten til forsikringsselskapet vil bli mindre glad om det viser seg at du har gått på feil side av et merke og gått på grunn. Regler er regler og de folkene forholder seg kun til regler og forskrifter.

På den annen side er man mye tryggere på feil side av merkene, nyttetrafikken (vi snakker nå om båter over 20m, har problemer med å regne gummibåter som nyttetrafikk - bruker den svenske varianten) kan ikke kjøre på feil side av merkene. Utenfor leia merket av lateralmerkene er man rimelig trygg for skip etc. Med GPS og ekkolodd er man jo rimelig trygg for grunner etc. Men kartene er ikke alltid like godt målt opp og kartlagt utenfor leiene. Uansett er det godt å vite at man er trygg for skipene når man seiler i tåka.

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Men hvor mange grønne eller røde flytestaker kjenner en/man/jeg til hvor man IKKE kan gå på feil side med en båt som stikker f.eks en meter? Personlig er jeg ikke klar over noen, men sier IKKE med det at de ikke finnes!

 

Se følgende kartusnitt fra Kragerøskjærgården:

 

kartutsnitt.jpeg

 

her er ihvertfall 3 eksempler der jeg ikke ville gått på feil side med båt som stikker 1 m:

 

Grønn stake S for Scwigaardsholmen (til venstre i bildet), skvalpeskjær.

Grønn stake Ø for Gjesskjæra (nederst til høyre), grunne på 1 m.

Rød stake NØ for Mefjordskjær (Øverst til høyre), 1m grunne og skvalpeskjær noe lenger NV.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...