Jump to content

Feil i Aftenposten quiz?

27 knop

Recommended Posts

Jeg håper for all del at du ikke mener alvor??

Såvidt jeg vet var faktisk den tankegangen riktig før, da man i Norge satte ut røde og grønne staker som forenklede kardinalmerker en gang i tiden. Med "en gang i tiden" menes at det tok slutt flere år før jeg ble født, det er jeg rimelig sikker på. Den regelen vil jo faktisk gi riktig side mer enn halvparten av tiden anvendt på dagens lateralmerker, men "mer enn halvparten" er ikke godt nok for meg.

Se følgende kartusnitt fra Kragerøskjærgården:

Det er ikke noe problem å kjøre på feil side av de stakene, selvfølgelig forutsatt at man kjører tett inntil disse. På kartet ser det trangt ut, i virkeligheten er det ganske god plass.

Når det gjelder den grønne ved Schweigårdsholen så står det også en jernstang syd for den grønne staken og denne peker utover mot Jomfruland. Skvalpeskjæret befinner seg tett opptil jernstangen og mellom det skvalpeskjæret og den grønne staken er det god plass, anslår femti meter eller så.

Er regelmessig ute også med seiljolle i det området og da får man et "nært" forhold til disse grunnene!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det virker for meg som om det er ganske store forskjeler mellom ulike seilingsområde på hva som er trygg av stand på "feil" side av lateralmerket/kardinalmerket. Det må vel være greit å lære seg disse merkene og seile på korrekt side. En dag kan man få båt med større dyptgående - og da kan det gå galt med gamle vaner?

Såvidt jeg vet var faktisk den tankegangen riktig før, da man i Norge satte ut røde og grønne staker som forenklede kardinalmerker en gang i tiden. Med "en gang i tiden" menes at det tok slutt flere år før jeg ble født, det er jeg rimelig sikker på. Den regelen vil jo faktisk gi riktig side mer enn halvparten av tiden anvendt på dagens lateralmerker, men "mer enn halvparten" er ikke godt nok for meg.

Lærte den regelen av en gammel sjømann... Var vel FOR gammel da kanskje.

Tenkt over en del staker jeg vet om, og det har stemt så langt.

Men jeg tar dette til etterretning. Fint med en oppklaring.

Det er ikke noe problem å kjøre på feil side av de stakene, selvfølgelig forutsatt at man kjører tett inntil disse. På kartet ser det trangt ut, i virkeligheten er det ganske god plass.

Når det gjelder den grønne ved Schweigårdsholen så står det også en jernstang syd for den grønne staken og denne peker utover mot Jomfruland. Skvalpeskjæret befinner seg tett opptil jernstangen og mellom det skvalpeskjæret og den grønne staken er det god plass, anslår femti meter eller så.

Er regelmessig ute også med seiljolle i det området og da får man et "nært" forhold til disse grunnene!

Er også ganske ofte i dette området, men prøver å unngå nære forhold til grunnene :smiley: (Kjørte forbi alle stakene på lørdag - på "riktig" side). Det er riktig som du sier at barerer man intill flytestaken S for Scweigaardsholmen er det greit å gå på "feil" side, men hvordan vet man nøyaktig hvor langt unna skjæret ligger med mindre man som du er lommekjent? (En annen sak et at hva er da vitsen med å gå på feil side når man ikke tjener nevneverdig på det? OK, hvis du seiler og må ta et ekstra slag for å kommer riktig ser jeg poenget men ellers ikke.) De to andre tilfellene har i følge kartet 1m. grunner svært nære staken. Man skal også der være rimelig godt kjent for å gå på feil side med en båt som stikker 1 m.

Lærte den regelen av en gammel sjømann... Var vel FOR gammel da kanskje.

Tenkt over en del staker jeg vet om, og det har stemt så langt.

Tenkte du enten måtte være godt voksen selv, eller ha lært det fra en godt voksen, for det systemet er gått ut for lenge siden.

Ofte vil det stemme å gå vest for grønn og øst for rød. Nord/sør er det verre med, men en del av disse vil nok stemme i en del fjorder langs kysten, hvor man har en fjord som har åpningen lengst mot vest og går mot øst innover. Problemene oppstår når man har fjorder med åpningen i nord, altså at man går sørover inn fjorden, f.eks. inn til Sandnes, da vil den gamle regelen være direkte feil. Samme vil jeg tro gjelder for fjorder med åpningen i øst, det har vi kanskje bare i Finnmark? Vet ikke om diverse åpninger i Aust-Agder, Telemark og Vestfold teller i forhold til ledens hovedretning.

Uansett, det over må kun tas som teoretisering, i dag gjelder det å ha kart og forholde seg til røde og grønne staker som lateralmerker med betydning i henhold til ledens hovedretning.

Noen som vet når det gamle systemet med rødt og grønt gikk ut?

...Om man ikke er sikker på leias retning kan man uansett gå nord og vest for grønn og syd og øst for rød...
Såvidt jeg vet var faktisk den tankegangen riktig før, da man i Norge satte ut røde og grønne staker som forenklede kardinalmerker en gang i tiden...

...Den regelen vil jo faktisk gi riktig side mer enn halvparten av tiden anvendt på dagens lateralmerker...

Lærte den regelen av en gammel sjømann... Var vel FOR gammel da kanskje...Men jeg tar dette til etterretning. Fint med en oppklaring.

Da skal jeg PRØVE meg på en oppklaring. Av min far lærte jeg, og også i min ungdom praktiserte vi (med rette) - syd og øst for rød. MEN(!) den gang var det ikke grønne flytestaker, men sorte. Og de sorte gikk man nord og vest for. Senere gikk man her til lands over til "moderne"/internasjonalt lateralsystemet med rødt og grønt, og venstre/høyre i forhold til leias hovedretning. Min erfaring fra området hvor jeg er rimelig lommekjent (Vestfold) er at man da byttet ut sort med grønt, og så sørget man for å sette leias retning slik at røde kunne ligge der de alltid hadde vært, og at de grønne lå der de sorte lå. Således vil det fortsatt - i langt over halvparten av tilfellene, jeg vil påstå unntakene er få - fortsatt kunne forholde seg syd/øst for rød og nord/vest for grønn - spesielt der skipsleiene går som før. Altså innførte man en "myk" overgang til nye regler, men på INGEN MÅTE noen garanti for at det alltid er slik, og at det vil bli slik i framtiden. (ja, det finnes definitivt unntak).

Det jeg er usikker på i det ovenfor skrevne er om vi skiftet ut de sorte med grønne FØR den nye lateralsystemet ble innført, og således kan ha hatt en periode hvor også nord og vest ble praktisert i forhold til de grønne? Jeg trodde ikke det... Mer erfarne seilere enn meg finnes helt klart opå dette forum - her kan sikkert mange hjelpe til med en sikker avklaring.

Redigert av Ronald (see edit history)
I forhold til røde og grønne staker har jeg aldri tenkt styrbord og babord.

Da er det på tide at du begynner! :wink:

Om man ikke er sikker på leias retning kan man uansett gå nord og vest for grønn og syd og øst for rød.

Nei, ikke hvis du har planer om å komme helskinnet frem! :wink:

Fikk feil med tankegangen min på en eller annen båtprøvetest på nettet, men jeg mener den holder vann.

Du skal være glad for at du begikk feilen i en båtprøvetest og ikke i den virkelige verden. Det kunne ha blitt både kostbart og farlig.

Logikken din er nemlig KUN brukbar hvis "ledens hovedretning" i det aktuelle området er nordover eller østover. I svært mange områder er "ledens hovedretning" vestover eller sørover og da blir det ganske alvorlig feil slik som du har tenkt deg ut.

Mitt råd er: glem den huskeregelen du har laget så fort som du bare klarer!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...