Jump to content

Ketch rigget seilbåt, hvordan er det å seile disse

Sydvesten

Recommended Posts

Det jeg egentlig mente å si (høres jeg ut som en politiker? :tongue: ) er at mesanen gir flere "muligheter" til å balansere båten, men det gjelder ikke på kryss. Der bidrar ikke mesanen noe vesentlig.

Hm, jeg antar at du må ha seilt helt andre ketchriggede båter enn det jeg har - eller så snakker vi ikke samme språk. Mesanen bidrar ikke til framdriften når du seiler så høyt opp mot vinden som du klarer og med alle seil satt, men den bidrar til trimmen (og god trim gir bedre fart). Faller du av en del vil mesanen kunne gi et bidrag. Dersom du må ta ned storseilet kan også mesanen begynne å gi et bidrag til farten, selv om det også her er nyttigere å bruke den til å gi båten best mulig trim.

(Med andre ord: kryss betyr ikke nødvendigvis at du seiler så høyt som mulig med full seilføring.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Tar en utgangspunkt i mesan av det slaget som ser ut som en fyrstikk og som oftest er malplasert akterut så får en ikke noe særlig effekt ut av dette seilet. Blir mere som et støtteseil ved anker.

Hvist en derimot monterer en mesanmast som er omtrent 20 - 30 % lavere enn hovedmasten og tilsvarende seil vil effekten bli noe helt annet. Vi snakker her om en tomaster hvor seilmengde og skrog er tilpasset en annen. Og dette er en KETCH som gir en flere muligheter mhp seilføring.

Forholdet mellom kryssfokk og mesanen er lik og trimmen settes så seiler du fint på kryss. I trange områder går dette unna så det suser i skrogget. Og at mesanen bidrar er det ingen tvil om.

Avhengig av hvilke områder en skal seile i kan en rigge Ketchen slik at en får maks effekt ut av seilene. I melkeruta har en flere muligheter. Av sikkerhetsgrunner lenser jeg skjelden rett av vinden, men legger henne heller 5 - 10 gr av vindretning og ungår jibing. Om natten er dette en perfekt løsning når minstemann har vakt. I våre nære områder hvor kryss er utslagsgivende rigger en Ketchen slik at en seiler fra Sloopene. Koster noe mere i drift, men gir en en deilig følelse når Sloopene sakker akterut :smiley:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Hvist en derimot monterer en mesanmast som er omtrent 20 - 30 % lavere enn hovedmasten og tilsvarende seil vil effekten bli noe helt annet. Vi snakker her om en tomaster hvor seilmengde og skrog er tilpasset en annen. Og dette er en KETCH som gir en flere muligheter mhp seilføring.

Tiltredes!

Jeg har snart 40 års erfaring fra denne:

mohawk_seil.jpg

Ketchriggen gir en spennvidde av trimmingsmuligheter en ikke har på en sloop, og det er ikke noe problem å få god høyde på kryssen.

Ja det er mange myter ute å seiler og ikke minst alle missforståelsene når en sammenligner båter.

Lanngemann etterlyste den varme styrepossisjon og til det er det bare å si - gå igang og bygg om etter eget ønske. Holder selv på med tanken om å lukke meg helt inne. Hvordan sluttresultatet skal se ut er ikke ennå bestemt, men skissene er påbegynt. Tar bare litt lengre tid pga helsa.

ÅtteGlass viser en KETCH som en kan misunne. Barre LEKKER....

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Tiltredes!

Jeg har snart 40 års erfaring fra denne:

Det minner meg på disse små nyansene. Mohawk var vel opprinnelig en yawl, og sånn sett er vel mesanen nokså liten den dag i dag. Med styreposisjon bak mesan er hun dog en ketch hva riggen angår (en yawl har styreposisjon foran en liten mesan, mens en ketch har større mesan enn en yawl og styreposisjon aktenfor mesanmasten). Når det er sagt så er det på ingen måte noen kritikk av den riggen Linge tegnet og de endringer som er gjort siden. Mohawk er et flott eksemplar av en seilbåt. :yesnod:

Mohawk var vel opprinnelig en yawl, og sånn sett er vel mesanen nokså liten den dag i dag. Med styreposisjon bak mesan er hun dog en ketch hva riggen angår (en yawl har styreposisjon foran en liten mesan, mens en ketch har større mesan enn en yawl og styreposisjon aktenfor mesanmasten).

Mesanmasten stod lenger bak den gang hun var yawlrigget (1904 til sånn cirka 1920), og bare halvparten så høy. Det er spor etter flere posisjoner for mesanmasten.

Redigert av ÅtteGlass (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...