Sydvesten Startet 9.August.2008 Link til dette innlegget Startet 9.August.2008 Driver i min søken og kikker litt på spennende alternativer av seilbåter som også inneholder innvendig styreposisjon... en del av disse er ketchrigget... Er det noe særlig mere jobb å seile denne enn en sloop rigget båt.... man får jo minst ett seil ekstra å håndtere med slik båt... Eller blir det slik at terskelen for å heise seil blir ennå større enn for sloop rigget båt... Bildet under er en Vagabond 47.... og er kun ment å være et eksempel på hvordan en slik båt kan være rigget Jeg er jo ekstremt lat av meg som natur, og ønsker ikke mere arbeid enn høyst nødvendig med seilbåten... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjøtummel Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Nå vil funksjonen til mesanseilet i mange tilfeller i hovedsak være et støtteseil, så jeg vil ikke to at det vil bli så veldig stor konflikt mellom din late natur og dette seilet. Den store fordelen med en ketchrigget båt er at storseilet naturlig nok vil bli mindre og det kan jo være et pluss for de makelig anlagte. Med lite mannskap er det fare for at mesanseilet får nokså dårlig behandling når du jibber båten, og det kan være verd å tenke på. Det som kanskje kan komme i konflikt med din late side er en båt med mange forseil, men med rulleforseil bør det ikke være for mye mas. Du får til og mer ut av seilene når du kan rulle inn ett av gangen. Mesanseilet gjør også at du kan reve mye seil veldig raskt når du tar ned storseilet og lar mesan og forseil stå. Sånn sett er jo ketchriggen som skapt for de makelig anlagte (men da velger jeg å ignorere alle dem som tar ned alle seil og bruker jernfokka i stedet). Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Vår forrige båt var 36 fot ketch med baugspryd og vi anvendte veldig mye mesan og kryssfokk i trange områder. Også når det ble for mye vind ute på havet var denne kombinasjonen kjærkommen. Gir deg tid til å sette tryseil på storbommen. Og stormfokken kommer opp før kryssfokken tas inn. Og disse små seilene er så lette å hanskes med at det av og til blir for enkelt. Riggingen til oss late er å finne en utvei hvor alt betjenes fra et sted. Og skulle nyskjerigheten på en ketch ta helt av så har en flere kombinasjoner å velge mellom når en tar vekk storbommen. Med alle dukene opp seilte vi ofte fra sloopene, uansett om disse satte spinnen. Ketchen er undervudert etter min mening. Har nok noe med at prisen blir noe høyere på mast og tauverk. Seilmengden blir jo omtrent den samme. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
2nd Trikker'n Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 En ketch rigg blir aldri så effektiv som en bermuda rigget sloop. men den har fordeler som nevnt ovenfor. I tillegg gir den optimale muligheter til å balansere båten (på alt untatt kryss). Ketch er en fin langtur rigg. Og den perfekte rigg for "de mer makelig anlagte". Sitér dette innlegget Link to post
jm Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 (redigert) Noe mer tauverk blir det naturlig nok å passe på. Ved kryss bidrar ikke mesanen nevneverdig. De store fordelene er ved sterk vind på slør/rom slør og tidvis lens. Da tar vi ned storseilet og seiler for mesan og rullegenoa. Har da fin balanse i båten og godt driv. Jibbing er ikke noe problem, bare man husker å klosshale før jibb. (som man også gjør på storseilet). En annen fordel, hvis man ikke har det for travelt, er å seile for bare mesan og genoa i solskinn. Da har man en solrik cockpit, uten storseilet i vegen. Jeg har prøvd mesanen som rulledemper i gammel sjø og vindstille, men da fungerer den dårlig, men med litt vind...Totalt sett er riggen naturlig nok meget robust. Mastehøyden er normalt lavere en på en slooprigget. Men totalt seilareal vil være tilnærmet likt. Redigert 9.August.2008 av jm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 .. å balansere båten (på alt untatt kryss). Dette blir tøvete . En finner balansen på kryss like bra, om ikke bedre på grun av mesan som gir en opptimal balanse sammen med forseil. Og en vell trimmet KETCH hvor en ikke trenger autopilot eller noen ved roret er et skip som seiler med en mann mindre. Prøv dette med en sloop Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
MaLang Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Driver i min søken og kikker litt på spennende alternativer av seilbåter som også inneholder innvendig styreposisjon... Fornuftig kar:) - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Fryser du Martin der oppe på øyene . Her i London har vi 25 gr og fint seilvær. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
MaLang Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Fryser du Martin der oppe på øyene . Her i London har vi 25 gr og fint seilvær. Det er litt hustrig her for tiden... har skletta jevnlig oppe på jobb de siste dagene:) 434moh... Jeg er fortsatt på søken etter en god motorseiler med innvendig styreplass... Sitter å ser på Wiking 34'- men de er dog ikke er ketchrigget... (For ikke helt å spore av tråden til Sydvesten) - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Denne tråden tåler selvsagt avsporinger den som alle andre tråder.... det viktigste er jo ikke riggen, men at man kan styre skuta innvendig med god oversikt... Er betryggende å høre at ketch rigg ikke er helt umulig for oss late.... det er muligheter også her man finner ut av det... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Fiskmåsen Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Enig med Jawik sin kommentar Mesan og kryssfokk gir en fin balanse i båten,og god driv. Ketchriggede båter hadde sin storhetstid på midten av 80- tallet. Årsaken til ketchrigging var at seilene ble mindre og dermed lettere å hanskes med. Etterhvert ble det både hydraulik, self-tailing wincher og rullemast/bom, og store seil ble lettere å hantere. Produksjonen av ketch-riggede nesten opphørte. Skal man idag kjøpe en ny ketchrigget båt tror jeg man må over 50ft for å finne noen. Men det finns mange gode brukte fra 80-tallet. Dessuten er de mye vakrere å se på enn en slooprigget. Etter min mening da!! Fa Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Ketch rigg er vakkert. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sydvesten Svart 9.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 (redigert) Fikk god til å se på en flott Ketchrigget båt på vei ut fra Larvik med Superspeed 2 for noen uker siden... Da hadde vi en flott båt på noen og førtifot produsert på Ellös på Orust for et par ti år siden... på verftet som ble strartet av Harry Hallberg og Cristoph Rassy som forøvrig var vokst opp i Bavaria. Redigert 9.August.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjøtummel Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Produksjonen av ketch-riggede nesten opphørte. Hm, både Nauticat og Seafinn lager vel ketchriggede båter under 50' fremdeles. (Og kjenner jeg Sydvesten rett vil vel en Seafinn passe bedre enn en Nautcat.Det ligger for øvrig et par brukte Seafinn på Finn.no: en fra 1984 og en fra 1986) Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Men hva tenker Sydvesten om å modifisere en seilbåt til innvendig styreposisjon? Det jeg tenker på da er å plaste opp ett lite styrhus ala følgende opplegg: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null Med lukket bakvegg og plass til to personer. Man kan også lage ett vindu bak en av sitteplassene hvor man kan ha en liten 15" skjerm stående tørt og godt med navigering osv. - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Cristoph Rassy som forøvrig var vokst opp i en i Bavaria. Ehhh. Skal vel være "vokst opp i Bayern". Ved Starnberger See. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Det er rett det det Mulligan, ble en i og en en for mye der... slkal være vokst opp i Bavaria på Engelsk.... eller Bayern på Tysk for den som vil... Det er fritt frem her.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 9.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Seafinn er sikkert greie båter de, men er litt for mye motorseiler om en sammenligner med en DS båt sloop rigget ala NC, 385, 39 eller 42, Regina 38, 40 eller 43, CR 400DS eller 440DS osv... Den nye CR 380DS har faktisk lystall på 1.28 om en velger samme rigg som på 360, så denne DS er vel mulig å seile også.. Ellers så kommer det en ny CR 400 DS til neste år med et nytt og moderne skorg som beholder bredden helt akterut bedre enn dagens 400DS.. Det er "mycket" som hender i seilbåtverden for tiden og spennende er det..... Er gald jeg har rimelig god tid på mitt neste valg, men jeg handler ofte på impuls så ramler jeg over noe jeg liker så blir det handel Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
per-pusling Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 (redigert) Korleis er ein ketch på kryss? Eg meiner å ha lest at den er ubrukelig, kanskje nokon her gje ei meir utfyllande forklaring? Forøvrig har eg aldri sett eit ketch med segla oppe, kanskje det er ein grunn til det? Redigert 9.August.2008 av per-pusling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Det er "mycket" som hender i seilbåtverden for tiden og spennende er det..... Er gald jeg har rimelig god tid på mitt neste valg, men jeg handler ofte på impuls så ramler jeg over noe jeg liker så blir det handel Jøss, etter alle dine vakkre taler, ang båtene som lages i sverige, trodde du jaket etter en nyutviklet Bavaria med 2 master så du har sett lyset ------ OK litt mobbing på en ferie-lørdag- Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Sydvesten Svart 9.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 (redigert) Jeg er ikke på jakt etter en tomasting, men er på jakt etter en med to styreposisjoner hvorav den ene er lokallisert "innomhus" Det også slik at svært mange seilbåter med denne løsningen på styringen også har to master... og som tidligere nevnt så lat og vil ikke ha for mye jobb ombord, med seil og tauverk.... Bavaria har ikke planer om å lage en slik båt og det virker som det er flere i sverige og Finland som lager slike båter, så dermed er jeg havnet i disse landene... men ble jo selvsagt skeptisk til Orust "kvalitet" når jeg leste hvordan Najad har håndtert sitt salg og reklamasjon til en nordmann på en Najad 440 til noe over 3 Bavaria 43 i pris. Båten ble solgt i 2006 og det gikk jo et par år før løsningen på problemene var borte for den uheldige kjøperen i følge Seilas.... Redigert 9.August.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
avmønstret5 Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Vi hadde en ketchrigget stål motorseiler for noen år siden. Til turbruk tror jeg faktisk ketchriggen har noen fordeler (som er nevnt tidligere) som betyr mere en ulempene slik jeg ser det. Kan nevne følgende: - Totalt en lavere rigg, dvs at hver mast blir også lettere, en fordel ved nedrigging og kanalfart. - Revet mesan ved ankring og båten pendler ikke. - Et seilareal som gir flere rev. & justeringsmuligheter Det er riktig at en teoretisk kan tape litt effekt kontra den mest supereffektive slooprigg, men som engelskmenn sier det (fritt oversatt): "En gentlemann seiler aldri kryss" Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Båten ble solgt i 2006 og det gikk jo et par år før løsningen på problemene var borte for den uheldige kjøperen i følge Seilas. Ja, og så...? Det tar sånn omtrent 2 år å seile inn en fabrikkny båt, gjør det ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Det tar sikkert to år å seile inn en fabrikksbygget "kvalitets" båt for alt jeg vet, men det som er trist er jo at feil som blir oppdaget tar to år å utbedre..... Selvsagt skjønner jeg at dette er akseptabelt for noen, men for meg er det ikke det.... Jeg er vant til feil utbedres i løpet av et par dager, noe som er akseptabelt etter mitt syn. Problemet for herremannen som eier denne kvalitetsbåten fra Orust til drøye 4.000.000 kroner er jo at den alvorligste feilen ikke er utbedret ennå, som medfører at båten er noe tung i "nebbet" og fremdeles ligger baugen for dypt i forhold til specen... men det er vel neppe noe å henge seg opp i når man seiler Najad.... Quality never fail Men dette har lite med ketch riggete båter å gjøre...... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
2nd Trikker'n Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Dette blir tøvete . En finner balansen på kryss like bra, om ikke bedre på grun av mesan som gir en opptimal balanse sammen med forseil. Og en vell trimmet KETCH hvor en ikke trenger autopilot eller noen ved roret er et skip som seiler med en mann mindre. Prøv dette med en sloop Helt enig jawik. Det jeg egentlig mente å si (høres jeg ut som en politiker? ) er at mesanen gir flere "muligheter" til å balansere båten, men det gjelder ikke på kryss. Der bidrar ikke mesanen noe vesentlig. Klart båten kan trimmes for kryss. Uten hjelp av mesanen. Såvidt jeg vet har de fleste ketch riggede båter "hakkebrett" (verdens enkleste selvstyring) Ok,ok! langkjølede spissgattede ketcher med rorkult har det ihvertfall Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.