Jump to content

Ketch rigget seilbåt, hvordan er det å seile disse


Sydvesten

Recommended Posts

Driver i min søken og kikker litt på spennende alternativer av seilbåter som også inneholder innvendig styreposisjon... en del av disse er ketchrigget... Er det noe særlig mere jobb å seile denne enn en sloop rigget båt.... man får jo minst ett seil ekstra å håndtere med slik båt... Eller blir det slik at terskelen for å heise seil blir ennå større enn for sloop rigget båt...

 

Bildet under er en Vagabond 47.... og er kun ment å være et eksempel på hvordan en slik båt kan være rigget

1674448b.jpg

 

Jeg er jo ekstremt lat av meg som natur, og ønsker ikke mere arbeid enn høyst nødvendig med seilbåten...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Nå vil funksjonen til mesanseilet i mange tilfeller i hovedsak være et støtteseil, så jeg vil ikke to at det vil bli så veldig stor konflikt mellom din late natur og dette seilet. Den store fordelen med en ketchrigget båt er at storseilet naturlig nok vil bli mindre og det kan jo være et pluss for de makelig anlagte. :wink:

 

Med lite mannskap er det fare for at mesanseilet får nokså dårlig behandling når du jibber båten, og det kan være verd å tenke på.

 

Det som kanskje kan komme i konflikt med din late side er en båt med mange forseil, men med rulleforseil bør det ikke være for mye mas. Du får til og mer ut av seilene når du kan rulle inn ett av gangen. Mesanseilet gjør også at du kan reve mye seil veldig raskt når du tar ned storseilet og lar mesan og forseil stå. Sånn sett er jo ketchriggen som skapt for de makelig anlagte (men da velger jeg å ignorere alle dem som tar ned alle seil og bruker jernfokka i stedet).

Link to post

Vår forrige båt var 36 fot ketch med baugspryd og vi anvendte veldig mye mesan og kryssfokk i trange områder. Også når det ble for mye vind ute på havet var denne kombinasjonen kjærkommen. Gir deg tid til å sette tryseil på storbommen. Og stormfokken kommer opp før kryssfokken tas inn. Og disse små seilene er så lette å hanskes med at det av og til blir for enkelt. Riggingen til oss late er å finne en utvei hvor alt betjenes fra et sted. Og skulle nyskjerigheten på en ketch ta helt av så har en flere kombinasjoner å velge mellom når en tar vekk storbommen. Med alle dukene opp seilte vi ofte fra sloopene, uansett om disse satte spinnen.

 

Ketchen er undervudert etter min mening. Har nok noe med at prisen blir noe høyere på mast og tauverk. Seilmengden blir jo omtrent den samme.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Noe mer tauverk blir det naturlig nok å passe på. Ved kryss bidrar ikke mesanen nevneverdig. De store fordelene er ved sterk vind på slør/rom slør og

tidvis lens. Da tar vi ned storseilet og seiler for mesan og rullegenoa. Har da fin balanse i båten og godt driv. Jibbing er ikke noe problem, bare man husker å klosshale før jibb. (som man også gjør på storseilet). En annen fordel, hvis man ikke har det for travelt, er å seile for bare mesan og genoa i solskinn. Da har man en solrik cockpit, uten storseilet i vegen. Jeg har prøvd mesanen som rulledemper i gammel sjø og vindstille, men da fungerer den dårlig, men med litt vind...Totalt sett er riggen naturlig nok meget robust. Mastehøyden er normalt lavere en på en slooprigget. Men totalt seilareal vil være tilnærmet likt.

Redigert av jm (see edit history)
Link to post
.. å balansere båten (på alt untatt kryss).

Dette blir tøvete :smiley:.

 

En finner balansen på kryss like bra, om ikke bedre på grun av mesan som gir en opptimal balanse sammen med forseil. Og en vell trimmet KETCH hvor en ikke trenger autopilot eller noen ved roret er et skip som seiler med en mann mindre.

 

Prøv dette med en sloop :wink:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Fryser du Martin der oppe på øyene :smiley:. Her i London har vi 25 gr og fint seilvær.

 

Det er litt hustrig her for tiden... har skletta jevnlig oppe på jobb de siste dagene:) 434moh...

 

Jeg er fortsatt på søken etter en god motorseiler med innvendig styreplass... Sitter å ser på Wiking 34'- men de er dog ikke er ketchrigget... (For ikke helt å spore av tråden til Sydvesten)

 

- MartinL

Link to post

Denne tråden tåler selvsagt avsporinger den som alle andre tråder.... det viktigste er jo ikke riggen, men at man kan styre skuta innvendig med god oversikt...

 

Er betryggende å høre at ketch rigg ikke er helt umulig for oss late.... det er muligheter også her man finner ut av det...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Enig med Jawik sin kommentar

Mesan og kryssfokk gir en fin balanse i båten,og god driv.

Ketchriggede båter hadde sin storhetstid på midten av 80- tallet.

Årsaken til ketchrigging var at seilene ble mindre og dermed lettere å hanskes med.

Etterhvert ble det både hydraulik, self-tailing wincher og rullemast/bom, og store seil ble lettere å hantere.

Produksjonen av ketch-riggede nesten opphørte.

Skal man idag kjøpe en ny ketchrigget båt tror jeg man må over 50ft for å finne noen.

Men det finns mange gode brukte fra 80-tallet.

 

Dessuten er de mye vakrere å se på enn en slooprigget.

Etter min mening da!!

 

Fa

Link to post

Fikk god til å se på en flott Ketchrigget båt på vei ut fra Larvik med Superspeed 2 for noen uker siden... Da hadde vi en flott båt på noen og førtifot produsert på Ellös på Orust for et par ti år siden... på verftet som ble strartet av Harry Hallberg og Cristoph Rassy som forøvrig var vokst opp i Bavaria.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Men hva tenker Sydvesten om å modifisere en seilbåt til innvendig styreposisjon? Det jeg tenker på da er å plaste opp ett lite styrhus ala følgende opplegg:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

 

Med lukket bakvegg og plass til to personer. Man kan også lage ett vindu bak en av sitteplassene hvor man kan ha en liten 15" skjerm stående tørt og godt med navigering osv.

 

- MartinL

Link to post

Det er rett det det Mulligan, ble en i og en en for mye der... slkal være vokst opp i Bavaria på Engelsk.... eller Bayern på Tysk for den som vil... Det er fritt frem her....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Seafinn er sikkert greie båter de, men er litt for mye motorseiler om en sammenligner med en DS båt sloop rigget ala NC, 385, 39 eller 42, Regina 38, 40 eller 43, CR 400DS eller 440DS osv... Den nye CR 380DS har faktisk lystall på 1.28 om en velger samme rigg som på 360, så denne DS er vel mulig å seile også..

 

Ellers så kommer det en ny CR 400 DS til neste år med et nytt og moderne skorg som beholder bredden helt akterut bedre enn dagens 400DS..

 

Det er "mycket" som hender i seilbåtverden for tiden og spennende er det..... Er gald jeg har rimelig god tid på mitt neste valg, men jeg handler ofte på impuls så ramler jeg over noe jeg liker så blir det handel

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Det er "mycket" som hender i seilbåtverden for tiden og spennende er det..... Er gald jeg har rimelig god tid på mitt neste valg, men jeg handler ofte på impuls så ramler jeg over noe jeg liker så blir det handel

 

Jøss, etter alle dine vakkre taler, ang båtene som lages i sverige, :rolleyes:

trodde du jaket etter en nyutviklet Bavaria med 2 master :lol: så du har sett lyset :lol:

------

OK litt mobbing på en ferie-lørdag-

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Jeg er ikke på jakt etter en tomasting, men er på jakt etter en med to styreposisjoner hvorav den ene er lokallisert "innomhus" Det også slik at svært mange seilbåter med denne løsningen på styringen også har to master... og som tidligere nevnt så lat og vil ikke ha for mye jobb ombord, med seil og tauverk....

 

Bavaria har ikke planer om å lage en slik båt og det virker som det er flere i sverige og Finland som lager slike båter, så dermed er jeg havnet i disse landene... men ble jo selvsagt skeptisk til Orust "kvalitet" når jeg leste hvordan Najad har håndtert sitt salg og reklamasjon til en nordmann på en Najad 440 til noe over 3 Bavaria 43 i pris. Båten ble solgt i 2006 og det gikk jo et par år før løsningen på problemene var borte for den uheldige kjøperen i følge Seilas....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Vi hadde en ketchrigget stål motorseiler for noen år siden. Til turbruk tror jeg faktisk ketchriggen har noen fordeler (som er nevnt tidligere) som betyr mere en ulempene slik jeg ser det. Kan nevne følgende:

- Totalt en lavere rigg, dvs at hver mast blir også lettere, en fordel ved nedrigging og kanalfart.

- Revet mesan ved ankring og båten pendler ikke.

- Et seilareal som gir flere rev. & justeringsmuligheter

Det er riktig at en teoretisk kan tape litt effekt kontra den mest supereffektive slooprigg, men som engelskmenn sier det (fritt oversatt): "En gentlemann seiler aldri kryss" :sailing:

Link to post

Det tar sikkert to år å seile inn en fabrikksbygget "kvalitets" båt for alt jeg vet, men det som er trist er jo at feil som blir oppdaget tar to år å utbedre..... Selvsagt skjønner jeg at dette er akseptabelt for noen, men for meg er det ikke det.... Jeg er vant til feil utbedres i løpet av et par dager, noe som er akseptabelt etter mitt syn.

 

Problemet for herremannen som eier denne kvalitetsbåten fra Orust til drøye 4.000.000 kroner er jo at den alvorligste feilen ikke er utbedret ennå, som medfører at båten er noe tung i "nebbet" og fremdeles ligger baugen for dypt i forhold til specen... men det er vel neppe noe å henge seg opp i når man seiler Najad.... Quality never fail :lol::lol:

 

Men dette har lite med ketch riggete båter å gjøre......

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Dette blir tøvete :smiley:.

 

En finner balansen på kryss like bra, om ikke bedre på grun av mesan som gir en opptimal balanse sammen med forseil. Og en vell trimmet KETCH hvor en ikke trenger autopilot eller noen ved roret er et skip som seiler med en mann mindre.

 

Prøv dette med en sloop :wink:

 

Helt enig jawik. Det jeg egentlig mente å si (høres jeg ut som en politiker? :tongue: ) er at mesanen gir flere "muligheter" til å balansere båten, men det gjelder ikke på kryss. Der bidrar ikke mesanen noe vesentlig.

Klart båten kan trimmes for kryss. Uten hjelp av mesanen.

 

Såvidt jeg vet har de fleste ketch riggede båter "hakkebrett" (verdens enkleste selvstyring)

 

Ok,ok! langkjølede spissgattede ketcher med rorkult har det ihvertfall :smash:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...