Jump to content

Turtall Suzuki DF 90


Pipo

Recommended Posts

Jeg har en Suzuki DF 90. Turtelleren har en skala til 7000 rpm. I full speed får jeg turtallet opp i 5000 (med en person i båten). Er dette normalt eller skal den ha et høyere turtall. På gps'en viser den ca 25 knops fart, mens det visstnok skal være mulig å oppnå 27-28 knops fart. Ikke det at det er noe mål i seg selv å få størts mulig fart, men lurer på dette da en annen jeg traff i båthavnen også hadde Suzuki motor med samme "problem". Etter at han byttet propell fikk han båten opp i større hastighet. Er dette vanlig, at propellen som leveres som standard "ikke er "god nok"?

Link to post
Share on other sites

propellen må jo tilpasses båten hvis man skal få optimalt turtall som vel i ditt tilfelle vil si ca 5500.

da vil du jo få noen knop ekstra når du bytter til korrekt propell (ett nummer mindre ?).

Dessuten har du jo altfor tung propell nå for å laste båten ned med folk og fe :wink:

Produsentene leverer vel med propell som aldri er for liten, fordi de vil unngå overrusing.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har en 2007-model 90hk Suzuki DF på en båt som veier 600 kg. Gjør 36 knop målt på gps og får et turtall på 5500 som jeg tror er det riktigste turtallet man skal kunne oppnå med denne motoren. Har kun en standard propell i aluminium og har ingen tanker om å bytte denne ut selv om det visstnok ser tøfft ut med stålpropell når båten står på hengeren! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche: tenk hvis du kunne klare å tyne den opp i 40 med spesialtilpasset cuppet og raket propell i rustfritt! tenk på det De :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mouche: tenk hvis du kunne klare å tyne den opp i 40 med spesialtilpasset cuppet og raket propell i rustfritt! tenk på det De :wink:

 

Been there, done that! Hadde jeg hatt det behovet så hadde jeg kjøpt 140hk og ikke bare den "lille tassen" på 90hk! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei, du kan lese av hvilken stigning du har på din propeller. Ser at du har en Ocqueteau 615, som veier ca: 800 kg.

Regner med at det sitter en 19 P propeller på din motor idag. Prøv en 17P og du vil få en økning på ca: 3-400 rpm som blir mer riktig for din motor. :yesnod:

 

Ocqueteau 615, den siste modellen veier ca. 1000 kg, vil det ha noen betydning for type propell, at den veier 200kg mer enn i din betraktning??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...