Jump to content

Vikeplikt. Båt fra babord.


27 knop

Recommended Posts

I læreboka står det, og jeg siterer: "Er begge båtene maskindrevet, og du har den andre båten på din babord side, bør du svinge til styrbord eller sette ned farten. Å endre kurs til babord kan være risikabelt i slike situasjoner."

 

Å endre kurs til babord er da risikabelt fordi den andre båten kan finne på å endre kurs til styrbord og øke det er fare for kollisjon.

 

Kan noen si meg grunnen til at den som får båten fra sin babord skal svinge? Er det ikke den andre båten som skal svinge/vike? Den får deg jo på kryssende kurs styrbord?

Link to post
Share on other sites

Hvilken lærebok er dette?

 

Du har helt rett i at det er den andre som skal vike, det å svinge til styrbord er ansett som den beste manøveren hvis den andre ikke overholder sin vikeplikt (eller "velger å ikke benytte seg av vikeplikten" :lol:), siden man da har rimelig greit gardert seg mot å kunne lastes hvis det likevel smeller.

Link to post
Share on other sites

Takk Penny. Etter i dag er det godt å vite at det eksisterer noe kunnskap i skolten min og godt å vite at det finnes forum som dette med kunnskapsrike folk som har fasit svar og som kan rydde opp i misforståelser.

 

Hvilken lærebok er dette?
Nå har jeg i dag hetset denne boka litt grunnet at den av og til er noe lite utdtypende og godt forklarende, men alle bøker har noen mangler. Ellers er jeg veldig fornøyd med boka.

Den heter Veien til båtførerprøven.

 

hvis det vikepliktige fartøyet ikke overholder vikeplikten så skal den som har vikeplikt foreta en unnamanøver for å unngå sammenstøt...... og det er da du må vike til styrbord og ikke til babord
Hvem hadde blitt lastet for ulykken dersom båt som ikke har vikeplikt ikke endret kurs(, foretok unnamanøver), noe båt som har vikeplikt heller ikke gjorde og det ble sammenstøt? Jeg regner med det er båten som har vikeplikt, men ble bare i tvil grunnet Hafrsfjords utsagn om at båt som ikke har vikeplikt SKAL foreta unnamanøver.
Link to post
Share on other sites

Det burde si seg selv hva som er grunnen til at du ikke skal styre mot babord når det andre farøyet har vikeplikt etter "høyre-regelen".

Ja? Hvorfor tar du opp dette? Det er jo allerede kommentert.

 

Innlegg 1:

Å endre kurs til babord er da risikabelt fordi den andre båten kan finne på å endre kurs til styrbord og øke faren for kollisjon.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...