Jump to content

Hvor mange hester har man klart å ta ut av en motorblokk?


27 knop

Recommended Posts

litt over 100.000 hk ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

hehe http://people.bath.ac.uk/ccsshb/12cyl/

 

Hver sylinder er på 1820 liter x 14 sylindre = 25480 liter. Altså 25,5 tusen liter sylindervolum.

 

rta96c_crank.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

nei det burde jo holdt om det stod: the most powerfull combustion engine in the world

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

I en verden hvor det meste skal miniatyriseres - så var dette et befriende avbrekk! Aldeles fantastiske bilder - og en konstruksjon som varmer en ingeniørs hjerte :yesnod:

 

Single installasjon på store skip. Jeg trodde de kanskje brukte to for sikkerhets skyld... Men her utføres kanskje mesteparten av vedlikehold og feilretting mens motoren går...

 

102rpm ja - med litt chip-tuning og økt turtall opp til 3-4000rpm så blir det vel vei i vellinga :lol:

Link to post
nei det burde jo holdt om det stod: the most powerfull combustion engine in the world

 

En gassturbin er vel en forbrenningsmotor også! Disse kan være større enn 100 000hk!

 

Burde kanske ha brukt most powerfull recipicating engine. Mulig at det ble bygget større stempel dampmaskiner men tror vel de fleste var mindre enn 100 000hk. Steam turbiner derimot kunne være større!

 

Det er stort sett raske kontainer skip som har disse motorene. Høres mye ut men disse båtene går med 1hk pr tonn i 25knop!

 

Det er det ikke mangen som slår! Bare tenk deg en 10 tonns båt med 9.9hk motor som gjør 25knop!

Link to post
Single installasjon på store skip. Jeg trodde de kanskje brukte to for sikkerhets skyld... Men her utføres kanskje mesteparten av vedlikehold og feilretting mens motoren går...

 

102rpm ja - med litt chip-tuning og økt turtall opp til 3-4000rpm så blir det vel vei i vellinga :lol:

 

Grunnen til at det blir brukt så store maskiner er at det er kostnadsbesparende å ha en stor istedenfor to ganske store maskiner. Når det kommer til sikkerhet så er det klart bedre med flere maskiner, men nå har jo større skip (ihvertfall dem jeg har vært på) en stories (et lager) ombord hvor det meste av deler ligger. Ekstra liner, stempel, råde, deksel, turbo, lager osv. nedover til de minste delene som bolter og annet tjafs. Dermed kan man vedlikeholde eller utbedre feil i sjøen, vel og merke når motoren står stille. Ville vel tenkt meg om to ganger før jeg gjorde noe som helst arbeid på en motor som går (annet enn å tørke litt olje eller no). Man ville ikke blitt gammel da i så fall. Du kan jo prøve å bytte noen deler på motoren i båten din mens den går. Gi beskjed om du fortsatt har fingrene i behold etterpå :lol: Samme greia, bare mye større, tyngre og vesentlig dyrere om noe skulle gå galt.

 

Muligens noen som har hørt om Horten-Sulzeren som løp løpsk.. da den kom opp i over 300-400rpm, som er det dobbelte av maks turtall strakk boltene til dekslene seg flere desimeter og motoren demonterte seg selv. Ville ikke vært i nærheten da :smiley:

Redigert av Eone (see edit history)
Link to post
Muligens noen som har hørt om Horten-Sulzeren som løp løpsk.. da den kom opp i over 300-400rpm, som er det dobbelte av maks turtall strakk boltene til dekslene seg flere desimeter og motoren demonterte seg selv. Ville ikke vært i nærheten da :smiley:

Har en arbeidskollega (gammel maskinist og "Hortentott") som var der da det skjedde... Det var visst bare å komme seg i dekning...!

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

For de over middels interesserte...

 

Gassturbiner som blir brukt i skip er gjerne ikke større enn ca. 40.000 aksel hk (General Electric LM2500+). Når man har flere av disse (gjerne i kombinasjon med dieselmotorer, CODAG eller CODOG) kommer man selvfølgelig opp i over 100.000 hk. Den mest anvendte turbinen idag er GE LM2500 og GE LM2500+ (marine- og cruiseskip). På kraftverk i land tar man derimot ut mer effekt. Samme med steamturbin.. Hangarskipene til US navy er på rundt 260.000 shp (ca. 65.000 akselhester på hver) så her er også hver og en turbin mindre enn verdens største diesel. Turbiner som er kraftigere enn dette blir brukt i kraftverk og så vidt meg bekjent så er den største nå på 1750MW (ja.. 1.750.000 kW eller over 2.3 mill ahk!!) og er tiltenkt kjernekraftverk.

 

Dermed er vel Wärtsilä-Sulzeren fortsatt den maskinen som leverer størst effekt pr. enhet ombord i skip idag.

Link to post
102rpm ja - med litt chip-tuning og økt turtall opp til 3-4000rpm så blir det vel vei i vellinga :lol:
En ting som ikke mange tenker på er at stempelhastigheten i disse store motorene med 100 rpm og deromkring ikke er så veldig ulik stempelhastigheten på hvilken som helst diesel på 4000 rpm og der er noe av begrensingen på max. turtallet...

 

For å se det opprinnelige spørsmålet på en litt annen måte så er effekten en tar ut av en blokk omvendt proporsjonal med levetiden. For eksempel: En av de virkelige sliterene av dieselmotorer som Detroit Diesel 6-71 (eller bare "General" som mange kalte den) var på rundt 165 hk i utgangspunktet. Disse motorene gikk i nyttefartøy i tiår etter tiår. Etterhvert som teknikken ble utviklet, turbo og intercooler dukket opp, så ble der tatt ut 1000 hk av samme blokka. Ulempen ble levetiden som da havnet på under 1000 timer før full overhaling. Et mer praktisk effektuttak på denne blokka ble vel noe rundt 450 hk. Dette er en av de flotteste hurtigløpende dieslene jeg vet om med en levedtid på rundt 40 år før produksjonen ble lagt ned pga. strengere miljøkrav.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...