Jump to content

Alt trenger ikke koste skjorta! billig utstyr fantes:)

Martin&Kasumi

Recommended Posts

Hei igjen.

Nyinnflyttet borger her.

Da min gamle flamme (båt) brant opp for meg, kjøpte jeg meg en skilsø 23"...

Brannen og min nye båt kan dere lese mer om i denne artikkelen

Nå, jeg ser det er flere her som bruker utrolig mye penger på utstyr. Mange av dere vil faktisk nesten aldri bruke noe av dette utstyret, noen av dere ønsker utstyret og trenger dette, men har ikke råd. Hvertfall ikke når man ser prisene det opereres med.

La meg få lov komme med noen små tips til hvordan dere kan få billig oppgradert båt.

Kjøpte nylig en skilsø 23" for kr 42.000,- Til dere som nå tror dette er en dagsturbåt for meg, må tro om igjen :tongue: Selv om båten er bare 23" er kabinen på høyde i størelse med båter som er 25-27" store. Kabinen er diger i forhold til størelse på båten, og det er nettopp kabinen som er viktig for meg under lengre opphold. Jeg var å så på en sollux tidligere i sommer, et knallkjøp. Men hva skal jeg med en 24" båt som har så liten kabin?

Dette er hva utstyret jeg har handlet inn har kostet meg:

Fritidsbatteri, ca 800 (ikke jeg som kjøpte dette) 110 amp .. Startbatteri er tilnærmet nytt og byttes ikke ut hos meg.

Når det gjelder batteri, vurderer du selv hvor mye du trenger selvfølgelig. Jeg benytter av strøm: Kjøleskap en gang i blandt, har tross allt innebygd kjøleboks også og denne benyttes mest mulig. En laptop, litt lys i kabinen(selvfølgelig gått over til led belysning), 19 tommer tv med dvd, internett, laptop, mobilladere.. Min laptop bruker f.eks 3,42A, det vil si at kun med laptop kan jeg på fullt ladet batteri sitte litt over 30 timer med denne før det må lades på ny.

19" tv med dvd fra netonet, 3000,- Her brukte jeg litt ekstra for å slippe hjemmelaget løsning. Kan fint få samme tv for 1200 om du ønsker bygge om selv.

Kjøleskap, 12V, 800,- ubetydelig brukt. Funnet på nett. Kjøleboks er allerede innebygd, kjøleskapet settes inn i det ene skapet.

Laptop, internett(ice), bakkenettet(tv-antenne,tuner)- sånt har jo båtfolk selv. Kan vanskelig tenke meg båtfolk ikke bruker løsningene til ice nett eller bakkenettet.

dybdemåler: 800,- Trenger ikke noe dyrere, uansett hva du sier, det trengs rett og slett ikke for den vanlige ola nordmann.

GPS: Nå, her finner du fra 4000,- og oppover, pluss 2000 ca for kartbrikker for deler av sjønorge av gangen. Dere "proffe" der ute vil sikkert le dere halvt ihjel nå, da dere har betalt minimum 15000,- og blitt fortalt alt annet er søppel.

Til dere vil jeg si at mitt system kostet 3000 og har kart for hele norden. Jeg har større skjerm, god nok presisjon, jeg kan dele opp skjermen i totaloversikt og nær. Jeg kjøpte rett og slett ekstern antenne til laptoppen. Dette har blitt prøvd ut på annen båt og fungerer utmerket. nå skal sies dette ble prøvd ut på båt som kostet skjorta, og eier ble litt snurt når han så fordelene mitt billige system hadde ovenfor hans ekstremt dyre.

Altså, 3000,- fra baatservice.

Har ingen instrumentering enda, men kjøpte klokker for 279 pr stk for turtall, tankmåler, temp, olje, vanntank, batteri. Kunne fått billigere, men ville ha hvite- dette er en smakssak.

Nå, dette er jo faktisk ganske mye penger, men se på totalsum så langt: ca 10.000,- for ovennevnte. båten er plutselig heldigitalisert og vil se mye penere ut. Nå begynner dette ligne en turbåt i mine øyne.

Jeg legger også ca 5000 i innvendig oppusning, ny skumgummi, penere trekk, nye bord osv..

Jeg har problemer med å forstå at noen kjøper båt til par hundre tusen og lar dem være originalt stygge innvendig. Herregud, min båt er kjempegammel, men den er underveis til å bli nydlig inni.

Vi har over gjennomsnittlig inntekt, kunne fint blåst 2-300.000,- på båt, men for meg er dette utenkelig. Sjarmen ligger for meg i å ta vare på min lady, gnikke og pusse. Også så utrolig deilig slippe tenke på å være så forsiktig med allt. Båten skal jo nytes, ikke gå rundt være redd for og overforsiktig med hele tiden.

Denne tråden ble litt Bavaria over. Om man bare ikke er så merkebevist og må vise seg frem med det dyreste, kan man heller nyte det man faktisk har, uten at banken eier allt sammen.. :tongue:

til sammenligning: Jeg har kjørt BMW 525, golf VR6, Toyota Celica... nå kjører jeg en Kia og har aldri vært mer glad i bilen min en som jeg er med denne :cheers:

Håper dere fanatikere kan la denne tråden ligge, og at dere andre som tenker litt mer som oss kan ha funnet noen nyttige tips her :smiley:

Martin

Et herlig innlegg som starter denne tråden og en god motvekt til de mange innlegg som man kan lese på dette forumet. Oppfatter det heller ikke som noe forsøk på å "snobbe nedat" eller kritikk av andres valg, men en sunn og god påminnlese om at mange ting faktisk fungerer og er "godt nok" selv om det ikke koster en formue og er så nytt at det ikke har nådd butikkene i Norge enda!

:cheers:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hei igjen..

Woops, mente slett ikke fornærme noen som helst..

Må vel nesten opplyse at jeg fort kan ha en noe spissformulert skriveform. :crazy:

Men jeg mener ikke ironisere eller noe som helst, eller rakke ned på noen som helst.

Mente kun å opplyse om fakta. Fakta er at man trenger ikke allt for å ha det herlig, men for oss som fortsatt liker litt dill dall og ikke kan leve uten tv, laptop osv, fantes det billigere løsninger en hva de fleste tror...

Og en lille opplysning til: Er dere eier av en tilsvarende båt som jeg har, ikke kjøp for stort batteri før dere har sjekket deres dynamo.. Må ha kapasitet til å lade opp, om ikke, kjøp mindre batteri..

Selv nøyer jeg meg med ett fritidsbatteri da jeg av gammel vane ikke bryr meg om litt tomgangskjøring på turtall mens vi er i land og griller om strømmen nærmer seg slutt:)

Og igjen, mente virkelig ikke fornærme noen, kun å hjelpe de av oss som satser på eldre båter som det jeg har gjort.

ship ohoi

Martin

I likhet med Mouche deler jeg oppfatning om at trådstarter har et flott innlegg.

Båtglede har svært mange dimensjoner og jeg synes at et slikt innlegg på Baatplassen bidrar til å skape større forståelse for fritidsbåtlivet.

Jeg ser frem til å følge innleggene fra Martin&Kasumi i fremtiden.

Det er helt klart at Martin&Kasumi ikke har fornærmet noen som helst.

Hehe, ikkje bry deg om surmaga kommentarer fra forumets kverulanter, det er bra at det finnes folk som er fornøyd med det dei har. Eg har sjøl kalla båten min Modesty, fordi den er beskjedent utstyrt.

Har i mange tilfeller i sommer sett at båtglede ikkje er proporsjonalt med størrelsen på båten. Me som ikkje har råd til nye svære skip er vel mest fornøyde trur eg. Ikkje har eg ein trang til å visa meg fram heller.

Skal du ha billigare kartplotter enn det du har finnes det da "gatis" programmer på nettet. Har to programmer i bruk sjøl, eitt på laptop og ett på PDA.

BOAT = Bail Out Another Thousand

helt unødvendig kommentar hifo!

skjønner ikke vitsen med slik forsøpling av forumet :nonod:

Sett til en s i nicken din hifo !S for surpomp !! :nono:

Hilsen Gutek

:smiley: kom til skade å for en gangs skyld å si min helt ærlige mening om trådstarters innlegg. som jeg skrev ser jeg at det ble noe :-) "surt". beklager det. skal holde meg for god til slikt neste gang.

men kan dere virkelig si at dette innlegget inneholdt noe nytt? han regga vel i går , men hadde han vært med en stund ville han sett at alt dette har vært debattert i forskjellige emner før.

ser at dette ble nesten som lotus innlegg om septik og vannforbruk tråden , som jeg til og med kritiserte, for at alle tråder skal få leve sitt eget liv uten at noen ( her jeg ) skal kritisere andres valg av tråder å delta i.

litt sent å redigere nå , så jeg får heller beklage.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Det er alltid greit å kunne beklage eller å be om unnskyldning.

Når vi er så mange medlemmer som vi faktisk er på Baatplassen (BP) må vi ha takhøyde for mange forskjellige typer tråder og innlegg.

Jeg har selv startet flere tråder som er kritisert, men innleggene har gitt meg mer forståelse for mange av de synspunkter som finnes blant båteiere.

For mange år siden var det hovedsakelig i havner at jeg diskuterte fritidsbåtrelatert stoff. Nå har vi BP hvor vi gjensidig kan hjelpe hverandre. Jeg har fått innblikk i mange nye temaer gjennom dette forumet. Hvilke tema jeg lærer noe av varierer fra tråd til tråd. Jeg har lært mye om værmeldingssystemer, men også om masse annet. Så det vil ikke være riktig å trekke frem noen tråder. Jeg synes ikke at noen av trådene som nå går er meningsløse.

Ingar som startet forumet har forsøkt å etterleve noen grunnleggende etiske prinsipper knyttet til respekt, likeverdighet og kunnskap. Vi bør bestrebe oss med å omtale andre medlemmer med respekt. Jeg har selv syndet mot dette noen ganger og angrer alltid i etterkant. Likeverdighet innebærer at det ikke er forskjell mellom den største og minste båt, hverken i størrelse eller pris. Kunnskap innebærer at vi ikke bør forføres av myter, men forsøke å lete etter "sannheten". Det er tydelig at "sannhet" er et vanskelig tema når det gjelder fritidsbåter.

Utfordringen knutza er å kunne besinne seg.

Vi kommer alltid lengst med å ta det litt med ro - men når varmen er høy i en tråd er det svært lett å ty til formuleringer man angrer på i etterkant. Det gjelder i hvert fall meg.

Jeg skriver litt i denne tråden for å få Martin&Kasumi til å skrive videre. Personlig har jeg svært stor sans for hans/hennes fremtilling av båtlivet og arbeidet med båt.

Skal du ha billigare kartplotter enn det du har finnes det da "gatis" programmer på nettet. Har to programmer i bruk sjøl, eitt på laptop og ett på PDA.

Hei.

nå har jeg jo allerede skaffet meg selv, men kunne det vært mulig med noe mer info om dette? hørtes meget interessant ut og vet noen venner som ville likt å få vite litt mer om dette

Mvh

martin&Kasumi

hørtes meget interessant ut og vet noen venner som ville likt å få vite litt mer om dette
Det gjelder meg også :yesnod:

Når det gjelder første innlegg i denne tråden synes også jeg at dette var verdifull info :tongue:

Skal man følge det som kan være diskutert i tidligere tråder her så tror jeg vi kan slutte å poste alle mann.

Det meste er vel allerede nevnt i en eller annen tråd tidligere?

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Dette blir vel litt som ratt/rorkultdiskusjon.

Vi er forskjellige.

Men jeg mener nå at dersom jeg har en duppeditt i båten, så skal den funke optimalt.

Og derfor har jeg ekkolodd fra Furuno. Og har lagt betraktelig arbeid i montasje av svinger. Nedfellt i blister og løfte ut av laminærstrømmen rundt skroget.

GPS mottageren er hovedkomponenten i ethvert navigasjonsystem. Og derfor har jeg en som er dyrere en laptop'en den forer med data. Posisjonen min blir hele tiden korrigert av data jeg får fra Færder, Skagen eller Kullen.

Det er mitt nivå. Noen digre plottere og sånt har jeg ikke.

Men det er det andre som liker å ha.

Woops, mente slett ikke fornærme noen som helst..
Det er vanskelig å fornærme noen med mindre de selv vil bli fornærmet :lol: Synes det var et godt innlegg jeg, M&K :cheers:

Blandt båtfolk som i alle andre grupperinger finnes et utall av forskjellige folk og meninger. Synes du har fått mye for pengene. Selv prøver jeg å handle utstyr til en viss kvalitet, slik at jeg er best mulig tjent med det, men til en lavest mulig pris. Legger nok noe mer penger i dippedutter enn mange andre men jeg hadde heller ikke hatt problemer med å mangedoble trekket på duppedittkonoen :blush:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Hei, M&K! Trivelig innlegg! Ikke alle ønsker å strø ut unødige kroner på båtholdet. Jeg vurderer å bruke laptop som navigasjonsinstrument, for den har jeg fra før. Har også en håndholdt GPS. Hva må jeg skaffe av programvare til PC-en, kart, antenne? Kan du beskrive dette nærmere?

vet ikke om du kan bruke en håndholdt gps , men det vet andre.

jeg kjøpte bare en gps mus \padde p co for 800 kr. hadde fra før bærbar pc. fikk c-map av en kompis , som også instalerte det for meg ,da jeg er ubrukelig på pc. han har iallefall en cd som han legger inn for kjentfolk i hytt og pine.

dette er jo en piratkopi regner jeg med ,så ville jo tro at det ikke er noe han\vi er alene om.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...