Martin&Kasumi Startet 9.August.2008 Del på Facebook Startet 9.August.2008 Søndag, 03/08-2008 hadde jeg en større ulykke med min kjære fram 21" snekke med 8-12 hk fm motor. Var ute på en kortere tur, hvorpå maskinen tok fyr. Snart etter tok likegodt bensintanken fyr bak meg også. Valgte naturlig nok da å avslutte slokning og komme meg i sjøen. Denne karen klarte seg fint, fikk litt oksygen på sykehuset, litt påfølgende kvalme(sikkert pga plastrøyken), men var kort tid etter i fin form igjen. Takker Guds under at min kjære ikke var ombord under denne turen da det var en meget lang svømmetur, hvorpå min fysikk og hennes ikke er helt sammenlignbar. Nå, grunnen til at jeg nevner dette først er enkelt: Hold flyteutsyret tilgjengelig. I min fram var flyteutstyret lokalisert i benker i front. Med andre ord, flammene hindret meg å hente dem. Når man er til sjøs, tenk sikkerhet først - alltid. Jeg har lært dette på den harde måten. Mandag, 04/08-2008 kom jeg over en Skilsø, 23" med en farymann R30, 24 hk, 1977 modell. Fant annonsen på finn.no, båten stod på båtplass 10 minutters spasertur fra der jeg bor. Dro ned noe skeptisk, da annonsen sa 49.000,- og alle andre skilsø jeg fant av tilsvarende var 75-90.000,- ... Båten viste seg være meget pen, en eier siden fødselen, meget godt vedlikeholdt motor. Ny starter og eksosmanifoil pluss slanger for to sesonger siden. Det var svigersønnen av tidligere eier som stod for salget grunnet alderdom. Fant ut at startpris for salget var 75.000,- men at de valgte gå så lavt fordi de ville bli kvitt denne før sommeren var over og den måtte på land igjen. Fikk noen motorkyndige båtfolk til å gå over motor og fikk tilbakerespons om å kjøpe ASAP. Nå kan jeg en ting eller ti om motor selv, men syntes alltid det er best med litt eksperthjelp ved kjøp av båt. Eneste problemet med denne båten var at starteren ikke var blitt skikkelig festet, ergo dette måtte jeg gjøre selv. Eieren av båten trodde hele motoren måtte ut for å få fikset dette. Han kunne få det ordnet, men da gikk prisen opp litt. Valgte legge inn ett skambud på 42.000,- noen han motvillig godtok etter noen timer, handelen var i boks:) Om noen sliter med sette på starter i denne motoren, tror man må ha spesialverktøy, ut med motor eller lignende: Vær kreativ. Kapp litt verktøy her, bøy litt der og vips. Nå har jeg litt uflaks, da den ene skruen sitter dønn, men dette skal fikses senere denne dag. Må bare få den lille knekken, så er vi i mål. Dog har jeg noen spørsmål om denne motoren: Leser andre har hatt litt problemer med farymann motorer. Jeg kan ikke fatte dette av de enkle grunner at denne motoren er robust nok som industrimaskin, sterkere og mer solid bygget en sine amerikanske konkurrenter fra samme periode samt det faktum at denne motoren er tysk kvalitet. Mitt spørsmål er derfor: Har dere som sliter med problemer på denne motoren tatt dere tid til å lese instruksjonsboken? følger dere opp intervallservicene fabrikaten har notert ned? bytter dere slitedeler før motoren havner i trøbbel, noe enhver god båt/bileier som bryr som om kjøretøyet sitt gjør med største selvfølgelighet? Har allerede ringt og hatt en lenger prat med han som skaffer deler til denne motoren i Norge. Der kom det frem noen opplysninger i tillegg og fikk svar på spørsmål. Jeg kan ikke skjønne noen ting av at denne motoren har voldt dere problemer. Men hvem vet, neste sommer vil vise..:P Er der noen med samme motor som har informasjon eller som trenger informasjon, hør gjerne fra dere:) Andre med Skilsø 23" som kunne tenke seg fortelle litt om hvordan hun er i sjøen, generell informasjon, jeg blir kjempeglad. Nå har jeg hatt henne på 6. dagen. Bare tre til fire dager til nå, så skal hun ut på sin første tur med meg, gjett om jeg gleder meg:) til dere som lurer på hvorfor jeg ikke allerede har tatt henne med ut: Jeg kunne fint fikset ferdig starter første dagen og kjørt rett ut med henne, men av følgende grunner gjorde jeg ikke det: (dette er tips til dere nye båtfolk, ikke de av oss som er født og oppvokst på vannet) - En ny båt skal kjennes ut og inn før man kjører henne. Aldri hatt dieselmotor før? Viste du f.eks at om du stopper henne på nøkkelen(om den muligheten fantes) så har du kanskje ikke noe mer motor resten av sommeren? - Hun bør vaskes helt rein i motorrom og kjøleganger. Utrolig enkelt etter første sesong å vite hva som må gjøres, hvilken pakninger som må byttes o.l gjennom vinteren. Selv liker jeg holde henne gullende rein, men dette er selvfølgelig ingen nødvendighet, om ikke motoren er bensin. - LES INSTRUKSJONSBOK FOR MOTOR!!! Lær å forstå. Dette tar tid, alle motorer har sine forskjeller og særheter. - Har du saltvannskjøling? Ta en dukkert og stikk opp - just to be sure. Selv er jeg 29 år og meget båtvandt. Men det har tatt meg en uke å bli kjent med min nye lady. Har nettopp funnet denne siden, og her velger jeg flytte inn for godt:) Utrolig kjekk side for oss som elsker båtlivet. Her følger noen bilder: først min kjære fram før den brant: min utkårede som nyter båtlivet i vår gamle båt, fram: (for dere som lurer - hun er fra japan og hun elsker sjølivet) Vår nye båt: båtens styrplass: håper vi ønskes velkommen til siden og kan utveksle masse nyttig erfaringer og kunnskap:) Mvh Martin og Kasumi Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 9.August.2008 Del på Facebook Svart 9.August.2008 Velkommen til BP Det var dramatisk å lese om brannen, men heldigvis gikk det bra med deg. Lykke til med den nye båten og håper du får mye glede av den Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
pantzatt Svart 9.August.2008 Del på Facebook Svart 9.August.2008 En tankevekker det der med å ha flyteplaggene tilgjengelig. Vi har som oftest dem gjemt bort i et skap, men etter å ha lest din historie tror jeg vi skal ta dem fram når vi går på tur..... Lykke til med ny båt Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 9.August.2008 Del på Facebook Svart 9.August.2008 Velkommen til baatplassen. Håper den nye båten bringer mere lykke enn den forrige. Her treffer du gamle og nye båtfolk med alle slags fartøy som villig deler kunnskap og synspunkter om det aller meste. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Daffy Svart 9.August.2008 Del på Facebook Svart 9.August.2008 Har nettopp funnet denne siden, og her velger jeg flytte inn for godt:)Fornuftig valg Velkommen skal du/dere være Og takk for historien. En tankevekker for flere av oss dette... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Martin&Kasumi Svart 9.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2008 Takk for velkomsthilsnene Har sittet på flere spørsmål jeg har tenkt få svar på, men som jeg alltid glemmer spørre om når jeg har mulighet. Nå tror jeg at jeg har alle svarene jeg hittil har lurt på, bare ved å snoke litt her Sitér dette innlegget Link to post
m cislunar Svart 6.November.2019 Del på Facebook Svart 6.November.2019 jeg har en sån og kan di motorerna meget gott di er veldigt bra Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.