Jump to content

Volvo TAMD 71A ryker når turboen slår inn

prin435

Recommended Posts

Jeg behøver teknisk info ang. TAMD 71A. I praksis betyr det at jeg søker en som kjenner TAMD 71A godt og er villig til å sende meg tlf. nr. på IM slik at jeg kan ringe. Jeg har noen spørsmål om funksjon og virkemåte på den enheten som på Volvo`s sprengte tegning heter "Røkbegrensare", samt spørsmål om intercooler og turbo.

Årsaken er at den ene motoren har begynt å ryke når turboen slår inn. Røyken er tåkelignende på farge. Den er fraværende eller ikke synlig på lavere turtall.

Jeg har forsøkt å analysere mulighetene for feil, samt hva jeg har gjort i sommer. I forbindelse med annet arbeid i sommer, trakk jeg ut den pinnen som er omkranset med gummimuffe og som er på den enheten som i VOLVO`s tegninger heter Røkbegrensare.( Klarte ikke å holde fingrene fra fatet). Jeg "presset" den på plass igjen. Kan dette være årsaken. (Røkbegrensare er på forside av dieselpumpa)

Alternativt ser jeg for meg vannlekkasje i intercooler eller turbo. Dyseproblem er jeg skeptisk til, men ser heller ikke bort fra det.

Motoren trekker helt normalt og kommer som den skal når turboen starter. Jeg har med andre ord ingen flere symptomer en denne tåkerøyken.

Skal ned til båten i dag å kontrollere ferskvannet for kjøling. Om det "blåser der" eller om det mangler vann etc.. Det er ikke spor av vann i motorolja. Motoren bruker ikke olje av betydning.

Det har i et par sesonger kommet en liten olje/diesel film på vannet når motoren stoppes, men det er svært lite.

Behøver kontakt med en som er kjent med TAMD 71A for tips og info om Røkbegrensaren`s funksjon.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Er nok ingen ekspert, men jeg mener røkbegrenseren sin funkjon er å hindre at motoren ryker(røyklegger) mye på tomgang og dermed også hindre at motoren blir for kald på tomgang....

Maxum 4100 scb, Chenette III

Trophy: Der er to varianter av røykbegrenser og de takler to forskjellige problemer. Den som du henviser til gjelder vel stort sett VP31/41A og stenger en god del for eksosen på tomgang.

Den andre, som jeg regner med prin435 har fingret med :wink: , er en svartrøykbegrenser som hindrer innsprøytningspumpen å gi full dieselmengde før turbotrykket er kommet over en viss grense. På Mercedes diesler kalles denne for ALDA-ventil.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg har vært på båten å testet litt.

Den hendelen som er på ”Røkbegrensare”, går inn av seg selv når motoren blir startet. Har kun prøvet å starte på tomgang. Utelukker derfor dette som årsaken til tåkelignende røyk ved høyt turtall. Vet fremdeles ikke hvorfor den er der, en misstenker at den er for bruk ved kaldstart og litt gasspådrag.

Jeg kontrollerte ferskvannet ( Kjølevannet ). Det har ikke minket merkbart.

Utelukker derfor vann inn i innsuget via turbo som er ferskvannskjølt.

Det er ikke "trekk" ut av ferskvannspåfyllingen. Oljenivå har ikke endret seg.

Blåser ikke ut av bunnpanne/ oljepåfylling.

Oljefargen er normal. ( Ikke grå )

Konkluderer med at toppakning og stempelfjærer er O.K.

Jeg kjørte motoren varm og ga gass. Opp til 2500 rpm. Normal røyk ( Uten belastning )

Sitasjonen er da at tåkegrå røyk kun kommer når motoren blir belastet og turboen har startet.

Jeg tror da at det kan være dysefeil, eller lekkasje i intercooleren som er saltvannskjølt.

Det enkleste er å ta ut dysene for overhalling.

Er det noen som vet om dysefeil kan gi et symptom som dette?

Kan vann via lekk intercooler gi dette symptomet?

Er det andre forslag?

Pretty Woman, Oslo

Det er et symtom på for lite lufttilgang for motoren.Har du luftfilter prøv uten eller ned motorluka åpen.

Då skal du få svart røyk, har nettopp vore gjennom total svartlegging av akterspeilet før bytte av luftfilter :blush:

Ganske sløvt av meg å ikkje bytte filter etter 3 år...

Dei ser jo fine ut på utsida men blir dei ståande montert heile vinteren gror dei igjen pga saltinnhaldet i lufta.

I vinter skal dei få stå tørt i kjedlarn.

Grårøyken har eg vore borti med bil, MB 300 D. Rett nok berre ved oppstart men uansett var det dysefeil så eg trur du er på rett veg.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Ikke for å være noen gledesdreper, men du er helt sikker på at det ikke er intern oljelekkasje i turboen da? Kikk inn på kompressorsiden av turboen og se om det er olje der. Noe vil det muligens være.. om utluftinga går i innsuget.

Ikke for å være noen gledesdreper, men du er helt sikker på at det ikke er intern oljelekkasje i turboen da? Kikk inn på kompressorsiden av turboen og se om det er olje der. Noe vil det muligens være.. om utluftinga går i innsuget.

Du er ingen gledesdreper, jeg vil finne feilen uten å bruke tid og masse penger på ting som er O.K. Det er derfor jeg er ute etter forslag.

Jeg behøver litt mer forklaring.

Mener du at jeg skal ta av røret mellom turbo og neste enhet som er by-pass ventil for å se om det er olje i røret eller tubo utblåsning?

Du skriver at det i alle fall vil være litt der. Hva er litt?

Kan jeg se det ved innsuget, der er det gummislange. Det er mye enklere?

Edited by prin435 (see edit history)

Pretty Woman, Oslo

Grunnen til at jeg mistenker turboen er erfaring med grå røyk fra skipsdiesel. Er vant med litt større motorer, men symptomene er mest sannsynlig like..

Litt er at det ligger et relativt tynt lag innover i innsugsslange/rør og muligens noe i turboen om oljeutluftingen går i innsugsluften. Sammenlign med den andre motoren om det ikke er alt for mye jobb å få av slangen eller røret som går inn på turboen. Altså på luft (kompressor eller innsug) siden. Om det lekker olje inn denne veien så vil motoren forbrenne litt olje, og du får gråaktig røyk. For å sjekke dette trenger du en lommelykt med godt lys for å se inn på luftsiden. Etter å ha tenkt meg litt om og lest om symptomet på din motor kan det også være at det lekker på turbin (eksos) siden av turboen. Dette er mer jobb og tar litt mer tid å sjekke da man må ha av den første delen av eksosrøret for å få lyst og sett inn på eksossiden av turboen. Symptomet på at det kommer olje ut her er at det bygger seg opp et lag med brent olje på skovlene og inne i turbinhuset.

Jeg legger ut et eksempel på hvordan en oljelekkasje på eksossiden av turboen kan se ut. Dette er en litt større turbo, men det gir en pekepinn på hvordan det ser ut når tetningen rundt akselen har tatt kvelden.

bilde_015.jpg

Forresten.. om det er vannlekkasje slik at vann følger med inn i forbrenningen vil dette skape hvit røyk som løser seg opp etter kort tid. Er det kjølevann med frostvæske vil røyken bli hengende litt lenger og lukte ganske spesielt.

Edited by Eone (see edit history)

Jobber for tiden på Volvo Penta verksted i Ålesund, dei siste dagane har eg jobba med ein TAMD41B som rauk på samme måte som du beskriver. Eg kjenner ikkje så godt til din motor, men det som var problemet på den var at under intercooleren så er det ein tappeplugg for å tappe ned kjølevannet. Rundt tappepluggen så var godset til intercoolerhuset irret bort, så lufta forsvant ut der. Hadde et turbotrykk på 0,6 bar, og trykket skal vere 1,4 bar.

Ikkje sikkert at det er det som er problemet med deg, men hørest mest sansynlig ut som om du har en luftlekkasje, eller at muligens turboen holder på å ta kvelden.

Får du likt turtall på begge motorene? og har du mulighet til å lese av turbotrykk?