Grand Banks jr Startet 10.August.2008 Del på Facebook Startet 10.August.2008 Jeg har en Nidelv 24 som lekker i (sannsynligvis) ett av vinduene i kabinen. Dette er vinduer med aluminiumsprofil på begge sider av glasset, der skruene (som holder dem sammen) er på innsiden. I dag er det, så langt jeg kan se, svart kitt eller silikon som skal holde det tett. Jeg oppdager IKKE lekkasjen ved vinduet, men vannet går under skaien og dukker opp lengre nede. Derfor kan lekkasjen komme fra 2 forskjellige vinduer. Finnes det en metode å oppdage lekkasjens opprinnelse på? Evt triks og tips til å tette slike vinduer taes i mot med takk! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 10.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2008 Jo, med "årsak" mener jeg da egentlig å identifisere stedet for lekkasjen - og tette denne ;-) Årsaken er jo egentlig klar: Vinduet er ikke tett :lol: Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Kjøp deg en flaske med Captain Tolleys Creeping Crack Cure! Denne påføres langs pakningene, og vil ved små lekkasjer tette uten videre arbeide. Ved større lekkasjer kan du briuke den til å finne ut hvor det lekker, da du lett ser hvor den trekker seg inn mellom skrog/glass og pakning. La det hele tørke, masker med tape og påfør svart Sikaflex mellom glass og pakning og mellom skrog og aluminiumslist. Jeg gjorde dette på et par vinduer på forrige båt, og den ble tett og fin etterpå! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 10.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2008 Takk for svar: Her er et par (oppklarende) spørsmål: Hvor får jeg tak i "Captain Tolleys Creeping Crack Cure" ? (Jeg bor i nærheten av Maritim, Biltema, Mekonomen, Clas Ohlson, Watski med videre) Skal jeg først fjerne alu-profilene, eller skal jeg først prøve med dem på? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mariell Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Jeg oppdager IKKE lekkasjen ved vinduet, men vannet går under skaien og dukker opp lengre nede. Derfor kan lekkasjen komme fra 2 forskjellige vinduer. Vi hadde ogsaa en Nidelv 24 (75 mod) som det dryppet vann ned bak skaien mellom to av vinduene i forkant. Og rett i panna mi. La paa sikafleks rund vinduene, forsatt ble jeg vaat i panna. Tok 2 vinduer ut gjorde alulistene rene la paa ny sika. Og monterte sammen igjen. forovrig ett f.. sol aa faa dette paa plass igjen naar jeg holdt paa alene. Endelig ferdig, NAA er det vel i orden. forste regnvaer, vannet dryppet fortsatt i panna mi. Hvor pokker kom naa dette vannet fra? Ned med takplata. Og der var synderen. Lekasjen var i en av skruene som holdt "griperekka" paa cabintaket. Vannet rant oppaa takplata, fulgte deretter alulista i vinduet ned og drypp drypp rett i hue mitt. Ut med 3 skruer, Sika i hullet og skru igjen. gjort paa 3 minutter. Var tett frem til jeg solgte baaten 5-6 aar senere. Sikkert tett ennaa. Mitt raad er da selvfolgelig. sjekk "griperekkene" paa cabin taket forst. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mariell Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Captain Trolleys Faas kjopt hos Maritim regner med at Watski sjappa har ogsaa. Det er ikke nodvendig aa fjerne/losne paa listene. Legg en tynn stripe med Captain trolley mellom lista og skroget aa se hvor det eventuelt forsvinner inn bak lista. Tork vegg det som ikke har forsvunnet etter en times tid. Men forst saa hadde jeg sjekket som jeg skrev ovenfor. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Grand Banks jr Svart 10.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2008 Jepp, takk for svarene. Jeg har - dog veldig kjapt - sjekket at det ikke ligger vann oppå takplatene. Men jeg har jo bare sjekket i kantene. Får stikke ned og sjekke etterpå. Det har regnet en del i dag... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Schierna Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Hadde samme problem på en Saga for noen år siden og problemet viste seg å være mellom selve glasset og gummilista glasset ligger i. Brukte Sicaflex der og problemt var borte. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Captain Trolleys Faas kjopt hos Maritim... Jeg brukte denne på ene ruten ombord før jeg sjøsatte i vår. Fortsatt helt tett Gikk visstnok an (med fordel...) å bruke stoffet mens det regner slik at det følger vannet. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Crescent 535 HT Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Jeg fuget rundt vinduene mine. Det ser ut som det blir tett. Jeg brukte Trans7, og det ser ut som den reagerer litt med gummien. Er sika bedre? Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 (redigert) Skjær bort gummien, masker skikkelig og legg på sort tec 7 eller sikaflex av rett type. .. og så gjerne hvit tec 7 på utsiden av aluprofilene. Redigert 10.August.2008 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 brukte Trans7, og det ser ut som den reagerer litt med gummien. Er sika bedre? Trans7 er ikke like UV-bestandig som de fargede variantene, så svart er bedre egnet. Men om Tec7 eller Sika er best, aner jeg ikke... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bjaas Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Jeg brukte denne på ene ruten ombord før jeg sjøsatte i vår. TrondT Trakk antennekabelen til GPSen opp gjennom signalmasta på Hantoen min for et par år siden. Ryddig og pent, bortsett fra de dryppene jeg fikk i hue inne i kabinen hver gang det regnet etterpå. Fram med Captain Trolleys og diverse runder med påfyll rundt mastefestene på dekket, og siden har vi hatt det tørt og godt ombord. Kjøpte flaska for å tette lekkasje ved to vinduer som siden har vært like tørre som vitsene til kapteinen. Anbefales! (Captain Trolley, altså!) Sitér dette innlegget - ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn Link to post
Grand Banks jr Svart 11.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2008 Takk for det. Nå har jeg vært hos Maritim og kjøpt middelet, og har hittil i dag hatt 3 runder med det. Så ikke et sted det trakk inn mer enn andre, men blir det tett blir jeg veldig glad! (Kona også ;-) ) Gir rapport senere, når det er testet. Var forresten en kunde hos Maritim i dag som så at jeg spurte om akkurat dette stoffet, og han anbefalte det sterkt etter egne erfaringer - så det er nok bra! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
kengu Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Har hatt samme problemet selv, og lekasjen var som en nevnte mellom glasset og alu-listen. Captein Trolley fungerer fint men problemet er at dersom det er litt vridning eller vibrasjon mellom skrog og vinduslister så vil teningen sprekke og operasjonen må gjentas. Jeg har hatt gode resultater i et par sesonger før tetningen må gjentas. Er man ute i litt grov sjø så vil man regne med å måtte gjenta tetningen. Sitér dette innlegget Link to post
Gnu Svart 14.Juli.2012 Del på Facebook Svart 14.Juli.2012 Blåser litt liv i denne tråden igjen, iogmed at jeg har lekkasjer på min Nidelv 24. Gikk over vinduene en dag, og strammet skruene rundt, og her var det en god del å hente. Men på babord side i hjørnet lekker det inn. Og her snakker vi store mengder, der det virker som vannet som lander på ruten renner ned mot pakningen, og inn (se piler på bildet). Renner da videre akter over mot list over dør, og inn, og ender opp på dørken bak i kabinen. Veldig kjedelig med andre ord. Har vert å kjøpt svart sikaflex, men er usikker på hvordan jeg skal gå løs på dette her, om jeg skal maskere fks 0,5 cm over eksisterende gummilist på vindu, og så legge en stripe sikaflex, eller om man skal gå for det Captein Trolley som jeg ser er nevnt over her? Håper noen kan være hjelpsomme her :) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 (redigert) Jeg brukte captain Trolleys på mine vinduer. Etter å ha skiftet pakninger og fyllt med tec7 dryppet det like mye. Tilførte vidunderstoffet som jeg egentlig ikke hadde noe tro på langs vinduslistene to ganger med ca 20 min. mellomrom, og utrolig nok ble det tett. Jeg gjorde det like etter en regnbyge slik at det fulgte vannet. På skruene er det lurt å ta tec7 eller sika og så skru inn igjen. Redigert 15.Juli.2012 av M/S AIOLOS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gnu Svart 25.Juli.2012 Del på Facebook Svart 25.Juli.2012 Da er vidunderstoffet tilført pakningene på skuta der lekkasjen var, i to omganger med 30 minutters mellomrom (som det var beskrevet på embalasjen). Jeg brukte ikke vann på ruten, men lekkasjen har vert så tydelig tidligere at stoffet skal ha trekt godt nedi. Er bare å sjekke senere i dag om det er tett, og det håper jeg på :) Sitér dette innlegget Link to post
Gnu Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Vidunderstoffet er fantastisk. Tett som bare juling, men selvsagt oppdaget jeg noe lekkasje ved ferskvannstanken når jeg fylte den helt opp.... Men kan anbefale Captain Trolleys på det sterkeste! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.