Jump to content

Vann i dieseltanken ?

Rormann

Recommended Posts

Etter et kraftig regnvær denne uka kom det en del vann inn på dørken fra kalesja som samlet seg rundt innspeksjonsluka på dieseltanken.

Har tidligere sett at det lekker litt diesel ut her når tanken fylles opp som blir liggende i fordypningen, og dermed er altså ikke denne luka helt tett til tross for at den er ny.

Jeg har mistanke om at det må ha kommet noe vann ned i tanken. Det lå ca. en`halv liter i fordypningen der luka er, og det meste har blitt liggende igjen der, men noe vann kan ha kommet ned i tanken.

Men hvor mye vann skal det til for at det blir problemer ? Har ca. 60 liter igjen på tanken som tar 180 liter.

Har brukt båten et par småturer etterpå uten at motoren har sviktet. Har ikke lyst på motorhavari i litt sjø...

Bør jeg gjøre noe med dette ? Har vanlig vannseperator-filter til Yanmar motoren, uten at jeg kan se mye vann i selve filteret.

Bør jeg fylle tanken helt opp med diesel ?

Edited by Rormann (see edit history)

vannet ligger i bunnen av tanken og inntaket til motoren ligger rett over. Med en bestemt vinkel/kregneing på båten kan du få inn vann i dieselpumpa. En eller annen slags lov sier at dette alltid skjer en gang du er nært land med pålandsvind og mye bølger.

Ville åpnet lokket og sugd opp litt (vann eller diesel) fra det dypeste punktet på tanken før jeg brukte båten.

Luka bør selvfølgelig tettes etterpå.

Har du drenering i bunnen av tanken kan du tappe evt vann her.

Har du overhodet noe vann i vannutskilleren betyr det at vannet i bunnen av tanken står tett oppunder innsugningsrøret.

Lykke til

Mons

Mons

Deler synspunktet til mons. Dersom du i det hele tatt har mistanke om ferskvannsinntregninjg i tanken din bør du ta dette på alvor.

Ferskvann vil alltid legge seg i bunnen av tanken din.

Dersom du har mulighet for å drenere fra bunnen av tanken er dette det beste.

Noen har åpning i bunnen av tanken i form av egen plugg eller ventil.

Alternativt kan du føre en slange i bunnen av tanken via mannhullet og pumpe ut ferskavannet inntil diesel kommer ut.

Noe av vannet kan emulgeres via eksempelvis hammerdown eller andre stoffer.

Jeg ville ikke satse på at dette går bra av seg selv.

Har ikke noe avtappingsplugg i bunnen. Ellers kan det ikke være første gang det har kommet vann her. Har kun hatt båten en`sessong så jeg får høre med forrige eieren.

Innspeksjonerluker av denne typen blir vel aldri helt vanntette. Får også vann ut når jeg fyller opp vanntanken som er av samme typen.

Veldig sårbart system hvis man får vann inn i båten, og det får man jo fra tid til annen.

Har en slags stor sprøyte til å pumpe ut vann med som jeg skal prøve for å få ut eventuelt vann.

Det er ikke helt lett å se, men det ser ut som det er litt vann helt nederst i vannavskilleren, men det har vært der siden i vår.

Kan jeg tappe av her uten at jeg trenger å "lufte" motoren ?

Se skillet helt nederst i filteret:

dsc04275.jpg

Hei

Vil anbefale deg å lage avtapping på tanken,evnt.hevert.Det enkleste er å lage en gjennomføring i mannlokket,med rør helt til bunn i tanken.Deretter slange fra tanktoppen til ett lavere punkt enn bunn tank,med kran på enden.Da har du en hevert hvor du kan tappe evnt.vann.Har selv montert dette,har aldri hatt vannproblem etterpå.Hvis det er problem å komme lavt nok med tappekran, kan du bruke en pumpe, slike som finnes på bensinslangen til påhengsmotorer. (Vannavskiller er en falsk trygghetsfølelse,når du får vann i den,har du store mengder på tanken.

Lykke til!

Kan jeg tappe av her uten at jeg trenger å "lufte" motoren ?

Se skillet helt nederst i filteret:

Du trenger ikke lufte motor når du tapper av grovfilter, men mulig du bør fylle opp eller lufte filteret.

Jeg har tappet av ca 1dl vann/diesel fra mitt grovfilter uten å lufte noen ting etterpå.

Hadde jeg byttet filter ville jeg fylt det nye opp med diesel før montering så luftet det.

En diesel motor sirkulerer mye mere diesel enn den forbruker og dermed "bør" ditt vann fanges i filteret og er ikke et problem i små mengder.

Vann i filter bør tømmes når det har stått i ro en stund. Da samles det i bunn.

Innspeksjonerluker av denne typen blir vel aldri helt vanntette. Får også vann ut når jeg fyller opp vanntanken som er av samme typen.

Jeg fikk laget drivstofftank etter målene i skroget til skøyta for ti år siden. Det kom stadig inn vann i dieselen, og jeg gikk på jakt etter innlekkingspunktet i tanken. Det var inspeksjonslokket som var stedet, og jeg tok det av, og la på en pakning fra tube i kontaktområdet mellom tank og lokk (målergiveren sitter også i det lokket, og ble også undersøkt). Etter det har det ikke kommet vann i dieselen (heldigvis heller ikke fra tankanleggene når jeg har fylt opp).

(Nå skal jeg selge tanken inkl båten rundt.)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Vann i dieseltank bør du få ut. Stor "sprøyte" med en liten slangestump tror jeg du finner bl.a. på Clas Ohlson. Det kan også lønne seg å helle på litt tilsetning som dreper dieseldyr. 60 liter diesel får du på tre dieselkanner, og det kan være like greit å la dieselen overvintre på slike når sesongen er over.

Ok takk for gode tips !

Ingenting som tyder på at det er store mengder vann i tanken. Brukte en pumpe (Clas Ohlsson typen) og dro opp fra ulike steder på bunnen uten å se fnugg av vann. Har nå kjøpt ny innspeksjonsluke, men lite som tyder på at det har lekket ned.

Testet den samme type luka på vanntanken, og vannet trekker ikke gjennom o-ringen slik det skal.

Litt vann i filteret har jeg hatt helt siden i vår, og har ikke ha noen problemer til tross for mange turer i mye sjø.

Du må tappe av vannet i grovfilteret og bytte filterpatron. En ekstra filterpatron bør man minimum ha med i båten uansett.

Du trenger ikke tenke på lufting etterpå hvis det er en Yanmar du har for den vil selvlufte når du starter etter at du har skiftet filter og tatt bort vannet.

Du kan bare pumpe på litt på diselpumpa på motoren så suger den inn diesel gjennom grovfilteret og motoren lufter seg selv.

Skru opp inspeksjons lokkety og legg på en ny pakning eller flytende paknings sement som tåler hydrokarboner.

Få tak i en vinduspyler væske slange gjennomsiktig ø8 eller ø10mm som du fester på en tynn fiskestang eller tynnt stålrør. Deretter fører du denne rett ned på det dypeste stedet i tanken(e) din.

Sug forsiktig enten med munnen eller med en liten pumpe til du ser det kommer væske opp i den gjennomsiktige slangen.

Du ser med en gang om det er farget diesel eller vann/vannblanding du får opp. Dette må gjøres når båten har ligget i ro en stund fordi vannet samler seg alltid helt i bunnen.

fortsett å pumpe opp fra samme nivå til du får ren diesel opp. Da slipper du å tømme hele tanken for diesel.

Tilslutt tilsetter du litt DW125 som knekker evt. dieseldyr og vannrester

Det er to problemer knyttet til vann i dieseltanken. Den en er den åpenbare at vanutskilleren har begrenset kapasitet og når denne er slutt får du motorstopp. Den andre (som er værer ) er at med vann får du også besøk av dieseldyr, en type mikroorganismer som lever av dieselen og som tetter alle filtre. Spesilet lite hygelig at det gjerne stopper motoren i dårlig vær (filterbytte + lufting er vel velkjent aktivitet). Jeg ville ha prioritert å bli kvitt vannet snarest. I værste fall må hele tanken ut, tømmes og renses.

Men nå har jeg brukt en pumpe (Clas Ohlsson typen) og hatt denne flere steder på bunnen. Har skåret små hakk i enden på røret for å komme helt ned og få med eventult vann.

Kan ikke se fnugg av vann. Alt som kommer opp er grønt - og da er det vel diesel.

Er det riktig at tanken automatisk har mye vann i bunnen dersom det ligger en halv cm med vann nederst i glasset på vannseperatoren.

Husker at jeg hadde omtrent like mye vann i filteret i min forrige båt som var en helt ny Uttern D68.

Kan heller ikke forstå at jeg må ha ut tanken for å rengjøre den. Jeg har luka og kan lett pumpe ut det som måtte være av diesel her, og så eventuelt rengjøre via luka ?

Hei

Hvis du har vann i filteret kan jeg ikke skjønne det uten at du har endel vann i tanken. Det vi ser på bildet tror jeg imidlertid er "optisk lureri"

På endel vannutskillere ser det slik ut selv om det ikke er vann i glasset. Du ser det best hvis du har en middels sterk lyskilde bak glasset. Har sett lignende flere ganger, men det har ikke vært vann.

For de som vil kikke i dieseltanken sin anbefaler jeg å bruke et 1" plastrør og tape klar plast i enden av dette. Bruk den som vannkikkert nedi tanken. Lengden må være såpass at nedenden på røret når ned dit det er vann. Slik unngår du å måtte se igjennom en halvmeter diesel (det klarer du ikke).

Mons

Mons

Ok, det er fort å bli litt hysterisk også.

Bør vel kanskje åpne filteret for å sjekke. Men jeg kan vel tappe ut her uten å skifte patronen ?

Det lå vann over innspeksjonsluka, men på Maritim hvor jeg kjøpte lokket tviler de sterkt på at det kan renne vann ned når den var skikkelig skrudd til som den var.

Det lå vann i fordypningen over luka som ikke hadde trukket ned i tanken.

Selv om det kommer litt diesel ut her når jeg overfyller tanken (det samme på vanntanken), mener Maritim altså at det blir noe helt annet med vann som kommer ovenfra uten trykk.

At det kommer ut veske ved fylling på slike innspeksjonsluker må være svært vanlig ettersom jeg har opplevd dette på begge tankene mine ved påfylling av henholdsvis vann og diesel.

Begge lukene er helt nye med o-ring.

Åpnet filteret i bunnen og det eneste som rant ut var grønn diesel. Det betyr vel at det ikke er vann i filteret ?

I tillegg har jeg altså sugd opp fra flere steder i bunnen på tanken og kun fått opp diesel.

Tar på litt diesel-tilsetning og slår meg til ro med at det trolig har gått bra med vannet over tanken.