Tine IV Startet 10.August.2008 Del på Facebook Startet 10.August.2008 (redigert) Det er vel ikke noen tvil om at det er kjøper's marked for tiden , men hva kan vi forvente å få pruta ned prisen på båtane idag ? Ser det er lite som det kommer solgt på , å mange har liggi lenge og noen setter ned prisen uten stor hjelp . Har selv planer om salg av båten og satt den mye ned før jeg annonserer den , mener det er mere riktig å gjøre med en gang . Istedenfor at den skal stå en lang stund , for så å sette ned prisen . Er dette feil tenkt av meg , eller kan det være like dumt å sette en ok pris tvert ? Har vært i kontakt med en selger på vestlandet , han sa det rett ut at det er jo kjøper's marked idag. For jeg sa det til han at han var for dyr , men setter du ned prisen endel så kan vi prate . Så langt har prisen gått endel ned , men jeg vil ha den mere ned ;) Mere ned jeg kan få den , jo mere kan jeg til nød gå ned ved salg av min . Så det er spenning i luften om dagen ,men mye som skal klaffe skal detta gå i box .Men prøve er jo lov , må ikke selge jeg så men lysten er jo der og Økosjefen har gitt klarsignal Tine III Redigert 10.August.2008 av Tine III (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Bitteliten Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Det forventes nok alltid prutningsmonn på alle priser i dag - men setter du for høy pris får du jo ingen seriøse interesserte. Så jeg hadde satt en OK pris der jeg har litt å gå ned på. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 (redigert) Det har nok vært kjøpers marked en god stund.... De mest populære båtene går relativt raskt, fordi flere er interessert. Prisene går derved ikke nevneverdig ned slik jeg har erfart. Noe mer ukurrante båter derimot, og kanskje mest eldre er trege å selge...mest pga altfor høy pris. Det må gå litt tid før prisene stabiliserer seg på et lavere nivå. Det å sette ned prisen så mye at du tror du får solgt, er feil. Sett heller den prisen du tror båten er verd i dagens marked....det blir pruting uansett, dersom noen er interessert i å reflektere på båten din. Et godt råd kanskje: Hvis en potensiell kjøper melder sin interesse, og kommer med et bud, bør du kanskje allerede da akseptere...dvs dersom det ikke er et skambud da. For, det første "tapet" er som regel det billigste. Prøv å fremheve båtens sterkeste sider...f.eks. drivstoffforbruk, antall sengeplasser/lugarer, servicehold / velhold, bilder som viser ryddighet og renhet, marsjfart, om den går spes. godt i sjøen i medsjø, motsjø etc, finesser og kreative gode spesielle løsninger. Kanskje Zodiacen planer med to voksne? Men, i disse dager er det nok ikke så mange kjøpere som står klar med lommeboken...i hvert fall ikke den fete. Redigert 10.August.2008 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 10.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2008 Riktig det er sånn jeg tenker også , har satt ned prisen på min i utgangspunktet .Da begynner kansje prisen å bli såpass at det kan bli litt inntresse for båten , i mitt tillfelle så selger jeg egentlig mye båt for penga . Det er jo en drøy 30 foter med sengeplass til mange , så det kan være en flott båt til en familie som her noen unger men ikke for mye penger . Så da ser vi utover hvordan dette ender , så det begynner å kribble litt . Har en kjøper klar , men han er jo i samma greia han også .Må selge før han handler . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Salt Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Og hva blir så Tine IV for slags båt Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Kjetil1 Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Ja, det er ikke lett... Hadde selv en gammel båt tilsalgs på Finn. Satte den i 30 tusen første gang, og satte ned prisen, uten respons på 100 dager. Båten var ikke noe glansbilde, men den fungerte godt og hadde nyere henger og 30 hk Yamaha bakpå. Etter å ha svidd av 5 lapper på oppussing, fikk jeg den solgt etter ny annonsering, for 20 lapper... Tje-tjing! Netto tap på et års eierforhold; 19000... Hadde det ikke vært for at jeg føler jeg fikk til en god deal på en god båt, dvs den jeg har nå, ville tapet vært mer irriterende... Men, You win some, You loose some ... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Windy37GM Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Jeg har lagt ut min båt igår. Lagt meg lavere enn alle andre (samme båter) på finn.no. Idag har det ringt 4 stykk + 4 mailer. Fått 3 bud (samme pris på alle budene, 30K under min pris) og forkastet alle :-) Kurante båter som er greit priset tror jeg går uansett. Ukurante med obskure motorløsninger tror jeg sliter.. Vi får se.. Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Enzo Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Så nå skal gammelbåten til Joralf selges , hva har du tenkt å investere i da Tine III ? Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 10.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2008 Og hva blir så Tine IV for slags båt Så nå skal gammelbåten til Joralf selges , hva har du tenkt å investere i da Tine III ? Planen eller drømmen er en med mere fart , ok å ha litt mer å gi på med når været ikke er på topp .Har flott båt vi , men lysten på ny og noen fot større .Så det heller mot Princess 35 , å da har vi jo noen å velge i og flere kommer vel utover . Men som sagt så skal mye klaffe hos meg og andre , men selger han i havna så ser det jo fort lysere ut . Drømme er lov og helt gratis ......... Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Victora III Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Mitt inntrykk er at prisene er mer harmonerte i dag en for en del år siden. Det skyldes i stor grad nettet og i særlig grad Finn.no. Det er mye enklere i dag å sammenligne og se hva en båt er verd og hva en kan forvente av pris. Psykologisk forventer nok en del at det er et prutningsmonn. På den annen side, er båten priset lavt i forhold til markedet ellers kan en ikke forvente store prisavslaget, er nå min mening. Det er med andre ord ikke slik at om selger har tatt høyde for et prisfall ved prisantydning, så kan kjøper forvente store avslag på toppen. Men igjen; markedet bestemmer - eller rettere sagt, selger bestemmer hva han vil akseptere av bud. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Hei, jeg er selv i en "kjøp/salg"-situasjon, jeg har satt ned prisen med 100' (fra 1.1') men forventer faktisk enda at folk vil prute ganske mye på dette. Sånn jeg ser det nå så tror jeg riktig prisreduksjon fra to år tilbake ligger på minst 15%. Ille men.. kanskje bra også Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Tine IV Svart 11.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2008 Det er godt vi ikke må selge , dagens marked er noe rart og det står rimelig stille ser det ut som . Men du skal altid ha han ene som vil ha akurat din båt , så da er det jo bare å vente å se . Snakka med flere som skal handle båt til ca 800.000, dem går ned i prisen over tlf dem som skal selge .Så litt småpanikk er det kansje , men men det er jo bare å vente å se . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Los Endos Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Jeg har lagt ut min båt igår. Lagt meg lavere enn alle andre (samme båter) på finn.no. Idag har det ringt 4 stykk + 4 mailer. Fått 3 bud (samme pris på alle budene, 30K under min pris) og forkastet alle :-) Kurante båter som er greit priset tror jeg går uansett. Ukurante med obskure motorløsninger tror jeg sliter.. Vi får se.. Joda310 Ved bud kun 30' under prisforlangende tror jeg at jeg ville slått til på. Det koster kroner å ha båten liggende i hele vinter... Service, opplag, rentekostnad etc. Men lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Greit at man ikke maa selge. Men saa er det det da. At naar en har bestemt seg for aa sette baaten til salgs. Saa er det som regel for at man onsker selge og gjerne har noe annet i kikkerten. Og da er det nok mange som heller gaar en del ned i pris og heller ta det tapet, og haaper paa aa faa presset "ny" baaten tilsvarende ned. Saann tenker i allefall jeg. Selv om min ikke er blandt de 60 Balticene som ligger paa Finn pr. idag. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Enzo Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Skal man kjøpe brukt igjen så er det vel egentlig ikke prisen man får som er det interessante , da er det mellomlegget som gjelder. Jeg la ut min båt i fjor vinter for 990 000.- fikk bud på 975000.- og avslo da jeg egentlig ikke måtte selge , bare ville sjekke markedet , samtidig lå det en kliss lik båt ute til 1mill. Så la jeg ut min båt igjen i vår og slapp den til en heldig kjøper 50000.- under det jeg kunne fått i fjor høst , den andre lå også ute da til 990 000.- min er solgt. Den andre i markedet er nå lagt ut til 900blank og blir bare stående. På den nye båten jeg kjøpte prutet jeg over 120 000.- så mitt regnestykke er at jeg ikke kom så verst ut av dette alikevel , jeg fikk omtrent det samme for gammelbåten som det jeg betalte minus oppgraderinger og fikk nybåten betydelig lavere priset enn det markedet priser de båtene til. Selvsagt er det surt at jeg ikke solgte i fjor men hadde jeg kjøpt den jeg har nå i fjor så hadde jeg aldri i verden fått den til den prisen jeg betalte i juni i år. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Enzo forsterker det jeg var inne på...nemlig at det første "tapet" som regel er det billigste. Sitér dette innlegget Link to post
Voff Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Hvor mye kan man påregne i rabatt på en helt ny båt? La oss si en seilbåt til 1,4 millioner. Jeg vil vel anta at nybåtsalget også går tregt i disse tider... Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Det var et godt spørsmål, er det egentlig noe å hente her?? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Enzo Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Ja det er noe å hente i rabatt på nybåter , ihvertfall de jeg fikk tilbud på i Mai. Ble tilbudt alt fra 25-c100 000.- i rabatt på seilebåt HR,Swedestar,Arcona,Salona Sitér dette innlegget Link to post
Voff Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Det var et godt spørsmål, er det egentlig noe å hente her?? Jeg har aldri kjøpt så dyr båt. Jeg kjøpte en RIB i 2004. Det året båtsalget virkelig tok av. Da fikk jeg siste eksemplar på lager i Norge av både båten og motoren, men fikk likelvel 10% rabatt. Skulle tro det var noe å hente på dyrere nybåt i negangstider... Sitér dette innlegget Link to post
Voff Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Ja det er noe å hente i rabatt på nybåter , ihvertfall de jeg fikk tilbud på i Mai.Ble tilbudt alt fra 25-c100 000.- i rabatt på seilebåt HR,Swedestar,Arcona,Salona Hva koster disse båtene? Hvor mange prosent er det snakk om? Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 (redigert) Med andre ord; vi gjør akkurat det bilselgerne lurer oss på. De snakker alltid om "at det viktigste er jo mellomlegget". Så setter de en god pris på innbyttebilen din for at du skal bli blid og i kjøpemodus og ny-bilen opp tilsvarende. En god handle er kort og godt; godt salg og godt kjøp - intet mindre. Siste båt solgte jeg med 170.000,- i fortjeneste og kjøpte nybåten 100.000,- under det den billigste som lå ute på Finn.no var annonsert for. Da føler jeg at jeg har gjort en god handel. Nå har jeg igjen i den forstand at om jeg skulle få et illebefinnende, og finne på å selge, så annonsere jeg til prisen jeg ga, og vil fremdeles ha en grei pris i dagens marked. Et godt salg i dagens marked vil være pengene igjen for gamle-båten og 10-20 % under rimeligste utbud på Finn på ny-båten Redigert 11.August.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Voff , det er båter i prisklasse fra 1,6-2mill Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Jeg har lagt ut min båt igår. Lagt meg lavere enn alle andre (samme båter) på finn.no. Idag har det ringt 4 stykk + 4 mailer. Fått 3 bud (samme pris på alle budene, 30K under min pris) og forkastet alle :-)Når du legger ut båten for 930000, faller det naturlig for de fleste å by 900000. De 30000 virker som en opplagt prutningsbuffer. Men om noen er veldig interessert i akkurat din båt, så tror jeg ikke 30000 er det store hinderet. Spiller du kortene rett, kan det ligge an til budrunder. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Windy37GM Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 (redigert) Jeg er heldig/uheldig på den måten at vi hadde ikke tenkt å selge båten iår. Derfor er den kostet på (i mine øyne) mye. For første gang i mitt båtliv har jeg en båt som er HELT ferdig. Ingenting å skru på, alt er tett, den går som den skal og vi hadde en fantastisk sommertur iår. Så har det seg slik at mamma og pappa må dessverre gi opp båtlivet pga helsa og jeg kan overta deres båt som er litt større. Så da må min selges, vi får ikke brukt mer enn 1 båt om gangen.. Det er mulig vi går ned til 910'-915' eller noe deromkring.. Noen budrunde spekulerer jeg ikke i, så kul eller spesiell er ikke båten :-) Den er bare i veldig god stand. Joda30 Redigert 11.August.2008 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.