Jump to content

marinisering til 2,5 VM diesel

Lyrix

Recommended Posts

hei har en 2,5 VM diesel fra ford scorpio som jeg har planer å marinisere. (samme som sitter i opel,jeep og chrysler)

har lest på noen sider att disse er brukt litt i båter.

noen som har litt info om denne motoren.

har en volvo b30 bensin med volvo 280 drev i båten nå,

har planer om å bruket 280 dreve om det kan brukes på diesel

er en 95mod

115hk og 270nm

Mvh

vidar

Sats heller på en ford transitt motor! Disse har stål topp og blokk! Direkte innsp og rel lavt forbruk. Går 4000rpm på max! Du får de nesten gratis hos en høgger(p.g.a ingen etterspørsel) og du kan kjøpe kombikjøler og overganger til VP. Drev. Laget et slikt selv en gang men det krever tilgang på vertøy! En VP170 har passende utveksling viss det er B30 motoren. Tror den har 1.89utveksling! Søk på www.lancingmarine.com. Mermaid mariniserer disse også. Ford solgte de som marinemotorer i 1990 åra med 3800rpm og 130hk! Da het den FSD425TCI. Kings marine holdt også på med disse motorene på 80 tallet! Har kjørt 8 sesonger med slik motor!

Er sikkert mange motorer som er mye bedre. Men har jeg en slik motor og den er kun kjørt 78000km.

Er den motoren med tannhjul register, ikke reg kjede..

Har tenkt mye på å lage alt selv siden jeg har tilgang til flere verksted.

Trenger en sjøvannspumpe med reimdrift og en seperat varmeveksler.

VER I HVERT FALL FORBEREDT PÅ MYE ARBEID. Har marinisert bilmotorer noen ganger og det er mange detaljer som må lages uansett. Som regel må du ha oljekjøler og ladeluft kjøler også. Eksos manifoild er ingen lett sak å få tett og på tett permanent (Høye varmespenninger) Videre må eksos ut fra turbo lages med omtanke om eksosen skal kjøres ut våt. Adapter til hekk aggregat krever mye konstruksjons arbeid også. Så må det lages fornuftige motor labber. Poenget er at motor stammen er det minste problemet. Hadde selv en 3liters mercedes motor i kjelleren som jeg skulle marinisere men forkastet ideen p.g.a kompleksitet. Å spare 5000kroner på å lage seg 500timer arbeid kan være suboptimalt! Husk å få på stor nok sjøvannspumpe! Du skal tross alt kjøle bort ca 170kw!

Redigert av Byggmester (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...