Lyrix Startet 11.August.2008 Del på Facebook Startet 11.August.2008 hei har en 2,5 VM diesel fra ford scorpio som jeg har planer å marinisere. (samme som sitter i opel,jeep og chrysler) har lest på noen sider att disse er brukt litt i båter. noen som har litt info om denne motoren. har en volvo b30 bensin med volvo 280 drev i båten nå, har planer om å bruket 280 dreve om det kan brukes på diesel er en 95mod 115hk og 270nm Mvh vidar Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 VM blokka som brukes i båt er vel på 2.8 liter...? Hva slags utveksling har du på drevet? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lyrix Svart 11.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2008 vet ikke utveksling på drevet. hvor på dreve står det? Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 (redigert) I båt er 3.0 3.6 og 4.2 liter brukt som BMW og Mercruiser. Disse er originalt bare levert med Mercruiser eller BMW drev. Der er noen som har bygget om til VP drev men det er nok litt arbeid. Redigert 11.August.2008 av asunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lyrix Svart 11.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2008 onkelen min har en 180hk bmw diesel motor med volvo 280 drev tenkte jeg kan regulere turtallet med prompellen.? har skrudd MYE bil men ikke båt. Sitér dette innlegget Link to post
Roall Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Nå er ikke akkurat VM-motoren kjent for å være "uslitelig" , må vel være en av bilverdens mest beryktede dieselmotor Hadde nok satset på andre alternativ Sitér dette innlegget For tiden båtløs. Link to post
slett meg Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Sats heller på en ford transitt motor! Disse har stål topp og blokk! Direkte innsp og rel lavt forbruk. Går 4000rpm på max! Du får de nesten gratis hos en høgger(p.g.a ingen etterspørsel) og du kan kjøpe kombikjøler og overganger til VP. Drev. Laget et slikt selv en gang men det krever tilgang på vertøy! En VP170 har passende utveksling viss det er B30 motoren. Tror den har 1.89utveksling! Søk på www.lancingmarine.com. Mermaid mariniserer disse også. Ford solgte de som marinemotorer i 1990 åra med 3800rpm og 130hk! Da het den FSD425TCI. Kings marine holdt også på med disse motorene på 80 tallet! Har kjørt 8 sesonger med slik motor! Sitér dette innlegget Link to post
Lyrix Svart 11.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2008 Er sikkert mange motorer som er mye bedre. Men har jeg en slik motor og den er kun kjørt 78000km. Er den motoren med tannhjul register, ikke reg kjede.. Har tenkt mye på å lage alt selv siden jeg har tilgang til flere verksted. Trenger en sjøvannspumpe med reimdrift og en seperat varmeveksler. Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 (redigert) VER I HVERT FALL FORBEREDT PÅ MYE ARBEID. Har marinisert bilmotorer noen ganger og det er mange detaljer som må lages uansett. Som regel må du ha oljekjøler og ladeluft kjøler også. Eksos manifoild er ingen lett sak å få tett og på tett permanent (Høye varmespenninger) Videre må eksos ut fra turbo lages med omtanke om eksosen skal kjøres ut våt. Adapter til hekk aggregat krever mye konstruksjons arbeid også. Så må det lages fornuftige motor labber. Poenget er at motor stammen er det minste problemet. Hadde selv en 3liters mercedes motor i kjelleren som jeg skulle marinisere men forkastet ideen p.g.a kompleksitet. Å spare 5000kroner på å lage seg 500timer arbeid kan være suboptimalt! Husk å få på stor nok sjøvannspumpe! Du skal tross alt kjøle bort ca 170kw! Redigert 11.August.2008 av Byggmester (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 En annen ting du også bør tenke på er når båten en gang i tiden skal selges, bør den ha kjøpevare i kjelleren, blir vanskelig for andre eiere og produsere nye deler. Hvis det finnes et komplett marine kit til motoren du har, ville jeg kjøpt dette. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
GeirKS Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Bare nevner at den motoren har store problemer med sprekte topper i bil. Har en selv :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.