sol Startet 11.August.2008 Del på Facebook Startet 11.August.2008 Hei.På hjemtur lørdag gikk motoren varm.stoppet og lot den kjøle seg ned.fylte på vann i ekspansjonstanken og kjørte sakte hjem.temperaturen var ganske høy hele veien.Normalt ligge den på +- 80C.men nå rund 100C Har i ettertid funnet ut at det var lite olje på motoren og at luftfilteret var temmelig svart. Kan dette forårsake en varmgang.eller er det mest trolig at jeg har et lekkasjeproblem??? Har ikke prøvd å kjøre den varm etterpå.da jeg først vil bytte luftfilteret Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sol Svart 11.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2008 Har skiftet luftfilter nå.startet opp i havna og lot den gå ca 30min på tomgang og litt større turtall Temperaturen gikk ikke over 70C .Må vel prøve med mer belastning,men lurte på om et møkkete filter kan være noe av årsaken til at tempen gikk opp????? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Elise Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Er rimlig sikker på at du har et problem på saltvannsiden. Sjekk immpeller og sjøvannsfilter/ inntak. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hans-Petter Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 det kan jo vere tette kjølere intercooler oljekjøler sjøvannsfilter det kan jo vere tette filtre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sol Svart 11.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2008 sjekket impelleren som var fin,men byttet for sikkerhets skyld Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kengu Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Vil anbefale å sjekke bendet på utløpet til eksosen (ved turboen) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sol Svart 13.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2008 Lurte på om slakk dynamoreim kan forårsake at motoren går varm?? Kan det være at den ved stort turtall slurer slik at motoren får får dårlig kjøling?? har problemer med å få stramma reima skikkelig p g a for liten klaring mellom dynamo og motor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 hvis den drar enten saltvannspumpe eller ferskvannspumpen kan det være den. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 (redigert) Nei slakk dynamorem fører ikke til varmgang på denne motoren selv om den drar ferskvannspumpen. Derimot har du en handfull andre muligheter. Varmgang er nokk det vanligste problemet på disse motorene. Husk det er en forkamermotor som trenger mye mer kjøling av toppen en en moderne dieselmotor. Redigert 13.August.2008 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sol Svart 13.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2008 Da skjønner jeg ikke hva det kan være??? Var ute og kjørte i går,og motoren gikk på riktig temp i ca en time, helt til jeg ga max fart i noen minutter.da spratt tempen plutselig opp i ca 100 grader.Kjørte sakte hjem.Måtte fylle på mye vann i ekspansjonstanken da jeg kom inn i havna.Statet så opp igjen,og kjørte den på tomgang en stund med helt ok temp Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fusebox Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Da forbruker kjølevann, kan det være at nivået blir så lavt at ikke sirkulasjonspumpen har noe å dra rundt ? Hva med eksosfargen din, kan den tyde på kjølevann i eksosen ? Hvit røyk ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sol Svart 19.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2008 Skifter uansett reima,slik at jeg får den passe stram.har også tenkt å kjøre systemrens (just in case) Er vel på ferskvannsiden jeg bår gjøre det Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smaapala Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Hei Du sier fylte vann på ekspansjonstanken? Det jeg forbinder med ekspansjontanken er en tank ved siden av som opptar overskuddsvann ved varm motor og fører vannet tilbake tilmotor når motor blir varm. Jeg kjenner ikke volvo. Er det sånn som jeg mener hjelper det ikke å fylle vann på ekspansjontank, fordi det vil da lang tid før dette vannet går inn i kjølesløyfe på motor. Du må ivertfall fylle vann på motor. Til slutt. Fyll ikke kalt vann på en varm motor. Det blir som å helle vann på Gåsa. Toppen kan sprekke eller toppakning ryker. Skal du fylle vann på en varm motor må motoren være igang og fyllingen må skje sakte. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Helt riktig fyll vann i den tanken som ligger helt i forkant av motoren den fyller du helt opp Ekspansjonstanken skal være ca 3/4 full ved kald motor Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
sol Svart 19.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2008 Da har jeg nok gjort det galt.fylte på ekspansjonstanken,men hadde motoren i gang.Tror det gikk bra. Prøver uansett med ny reim i morgen,og tester båten en tur Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kipp36 Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Har ikke noen typer volvo hatt et problem med tempratur osv ved stor belasting da?Er vel sikkert ikke og anbefalle max fart på disse motorene. Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
NovaMan Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Det kan ikke være kjølevannsinntaket ditt som delvis har grodd igjen eller på annen måte tettet seg da? Jeg hadde dette på en omtrent tilsvarende motor for mange år siden. Symptomene var de samme som du beskriver, og motoren mistet etterhvert også kjølevann slik at jeg stadig måtte etterfylle. Fant til slutt ut av dette med kjølevannsinntaket, men i mellomtiden hadde nok den høye temperaturen ført til ytterligere skader. I hvertfall fant jeg ut at toppakningen var gått, og motoren blåste ut litt kjølevann ved mye gasspådrag. Vanskelig å se i praksis da motoren var så varm at det lille kjølevannet som kom ut fordampet, men en trykktest av kjølesystemet avslørte problemet med toppakningen. mvh. Bayman Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sol Svart 25.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2008 (redigert) Etter å ha fått byttet kilereima til dynamoen,viker det som problemet er løst.Kjørte Svelvik-Drammen i går uten at tempen gikk over 81-82 grader.Lå og marsjert på 20-23 knop i finværet.Var også oppe i 25 knop en stund uten at den gikk varm Redigert 25.August.2008 av sol (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sol Svart 25.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2008 Drypper litt vann fra sjøvannsfilteret ned på servoreima.Må prøve å fa dette tett.Tips??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.