Jump to content

Varmgang av Volvo 40B


sol

Recommended Posts

:sad: Hei.På hjemtur lørdag gikk motoren varm.stoppet og lot den kjøle seg ned.fylte på vann i ekspansjonstanken

og kjørte sakte hjem.temperaturen var ganske høy hele veien.Normalt ligge den på +- 80C.men nå rund 100C

Har i ettertid funnet ut at det var lite olje på motoren og at luftfilteret var temmelig svart.

Kan dette forårsake en varmgang.eller er det mest trolig at jeg har et lekkasjeproblem???

Har ikke prøvd å kjøre den varm etterpå.da jeg først vil bytte luftfilteret

Link to post
Share on other sites

Nei slakk dynamorem fører ikke til varmgang på denne motoren selv om den drar ferskvannspumpen. Derimot har du en handfull andre muligheter. Varmgang er nokk det vanligste problemet på disse motorene. Husk det er en forkamermotor som trenger mye mer kjøling av toppen en en moderne dieselmotor.

Redigert av BMP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:sad: Da skjønner jeg ikke hva det kan være??? Var ute og kjørte i går,og motoren gikk på riktig temp i ca en time,

helt til jeg ga max fart i noen minutter.da spratt tempen plutselig opp i ca 100 grader.Kjørte sakte hjem.Måtte fylle på mye vann i ekspansjonstanken da jeg kom inn i havna.Statet så opp igjen,og kjørte den på tomgang en stund med helt ok temp

Link to post
Share on other sites

Hei

Du sier fylte vann på ekspansjonstanken? Det jeg forbinder med ekspansjontanken er en tank ved siden av som opptar overskuddsvann ved varm motor og fører vannet tilbake tilmotor når motor blir varm.

Jeg kjenner ikke volvo. Er det sånn som jeg mener hjelper det ikke å fylle vann på ekspansjontank, fordi det vil da lang tid før dette vannet går inn i kjølesløyfe på motor.

Du må ivertfall fylle vann på motor.

 

Til slutt. Fyll ikke kalt vann på en varm motor. Det blir som å helle vann på Gåsa. Toppen kan sprekke eller toppakning ryker.

Skal du fylle vann på en varm motor må motoren være igang og fyllingen må skje sakte.

 

Hilsen Smaapala

Link to post
Share on other sites

Det kan ikke være kjølevannsinntaket ditt som delvis har grodd igjen eller på annen måte tettet seg da? Jeg hadde dette på en omtrent tilsvarende motor for mange år siden. Symptomene var de samme som du beskriver, og motoren mistet etterhvert også kjølevann slik at jeg stadig måtte etterfylle. Fant til slutt ut av dette med kjølevannsinntaket, men i mellomtiden hadde nok den høye temperaturen ført til ytterligere skader. I hvertfall fant jeg ut at toppakningen var gått, og motoren blåste ut litt kjølevann ved mye gasspådrag. Vanskelig å se i praksis da motoren var så varm at det lille kjølevannet som kom ut fordampet, men en trykktest av kjølesystemet avslørte problemet med toppakningen.

 

mvh.

Bayman

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...