Jump to content

Redningsselskapet... Hva skal man si?

Puma 420

Recommended Posts

all ære til dem. :yesnod: men er vel lov å kritisere ukulturen "gamlekara" drev med. og spør igjen . har det vært mye utskiftinger i toppen ??? hvis ikke , så er sjangsen stor for at det drives med slikt enda i en litt lavere målestokk.

Hele ledelsen og styret v/ styreleder Magnus Stangeland ble kastet i desember 2005 etter et mistillitsforslag fra flertallet i landsrådet.

Styret og daglig leder ble imidlertid sittende frem til det ekstraordinære landsmøtet 14. januar 2006, hvor alle ble skiftet ut.

Som sikkert mange husker ble også generalsekretær Monica Kristensen Solås suspendert i samme tidsrom.

men er vel lov å kritisere ukulturen "gamlekara" drev med. og spør igjen . har det vært mye utskiftinger i toppen ??? hvis ikke , så er sjangsen stor for at det drives med slikt enda i en litt lavere målestokk.

naturligvis er det lov å kritisere og stille spørsmål :yesnod:

I tillegg til at mye av ledelsen er byttet ut er det også gjort endringer i antall lag i organisasjonen - om jeg er rett informert er det fjernet minst ett "råd" ingen helt visste hvorfor man hadde. Ser ut til at det tas grep slik at man får på plass en mer bevisst styringsmodell der vedtak ikke fattes ved at man pisser i snøen :wink:

Detter er Sunnanås fremstilling i en bok om Redningsselskapet. Han selger ikke bok uten å provosere (forresten, hvem i allverden kjøper denne boka?). Men å overspille og slenge dritt på denne måten er for meg uakseptabelt. Har ikke lest (og kommer ikke til å lese) boka, men regner med at VG's referat er noenlunde korrekt.

Det spekuleres i at 14 alkoholenheter høres veldig mye ut (tilsvarer ca 4 -5 halvliter pils). Jeg har selv mange ganger hatt mer en 14 "alkoholenheter" i løpet av to - tre døgn uten å være særlig beruset. I California anbefaler myndighetene maksimalt en alkoholenhet (riktignok litt mindre enheter enn i Norge) i timen dersom du skal kjøre bil etterpå. Og med norsk alkoholpolitikk er det vel ikke rart at drinkene kostet mer enn maten. Dessuten: i hyggelig samvær tar man gjerne noen drinker utover kvelden uten å spise hele tiden.

Sunnanå har aldri vært min helt! :cheers:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det spekuleres i at 14 alkoholenheter høres veldig mye ut (tilsvarer ca 4 -5 halvliter pils)
Folkehelseinstituttets faktaark om alkohol (etanol) definerer en alkoholenhet som 12 - 15 g ren alkohol. Jeg vet ikke om det er denne definisjonen som brukes i boken.

På en konferansemiddag får man normalt to glass vin eller øl til maten (2-3 alkoholenheter), et glass cognac (1 alkoholenhet) til kaffen, og ofte to drikkebonger (2 alkoholenheter) i hotellbaren etter middagen. Dette tilsvarer 5-6 alkoholenheter per måltid, som da blir 10-12 på to middager i løpet av en konferansehelg. Legg til litt sprudlevann som velkomstdrikke, så er man fort oppe i 14 alkoholenheter i løpet av en konferansehelg.

Skal selv på et to-dagers seminar på hotel i nærmeste fremtid. Der vil det bli servert middag m/tilbehør og regning skal betales av det offentlige og dette vil selvfølgelig bety at skattesatsene vil bli økt betydelig, og i god tid før neste valg!

Fint å observere at her er det mange katolikker og de fleste er langt mere katolske enn paven - gratulerer!

:flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hadde jeg vært blant de tusener som i årevis har brukt mye av fritiden på å samle inn penger til Redningsselskapet, ville denne boka ganske sikkert vært interessant lesning. Her braket det gamle dugnads-Norge sammen med den nye lederstilen med høy sigarføring.

Frivillige organisasjoner som baserer seg på at folk jobber gratis for noe de tror på kan overhode ikke sammenlignes med vanlige bedrifter. Forhåpentligvis er denne saken er tankevekker for alle tilsvarende organisasjoner landet rundt.

For å sette det på spissen, noe er helt galt om ledelsen drikker for et par tusen heklede grytekluter i løpet av en helg eller to. Da jobber man i feil organisasjon. For meg handler dette om langt mer enn antall alkoholenheter.

mitt store spørsmål er ,hvorfor i allverden må de drikke såpass mye alkohol da? er konferansen så kjedelig? husk at som vg skriver det var mange som drakk lite eller ingenting. dermed stiger snittet til de gjenværende vesentlig- og hvis man leser drikkelisten var det faktisk ikke småtteri som ble inntatt. hvorfor ikke ta en kosevin\øl eller to til maten . hvorfor er det greit at slik en organisasjon som delvis er finansiert av dugnad , bruker penger på ganske store mengder alkohol på en konferansehelg?? de kunne fått 2 stk til maten , resten får de f**n me betale selv.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

For å sette det på spissen, noe er helt galt om ledelsen drikker for et par tusen heklede grytekluter i løpet av en helg eller to. Da jobber man i feil organisasjon. For meg handler dette om langt mer enn antall alkoholenheter.

Enig med Wave. Det har vært for mye grums i Redningsselskapets ledelse. Hver gang det virker som at ting er på stell, så dukker det sannelig opp noe nytt.

:puke:

Ingen er uenige om at Redningselskapet har måttet rydde opp, noe som også er gjort og fremdeles pågår.

Poenget mitt er at ukulturen som beskrives er historie og at dagens ledelse jobber intensivt med

å rette opp de fatale skadene som allerede har ødelagt mye av Redningsselskapets omdømme.

Vi som bruker sjøen er de siste som bør fyre opp under mistenkeligjøringen av dagens NSSR.

At boken har sin berettigelse er jeg enig i sett i et historisk perspektiv,

men VG`s innpakning av "nyheten" kan lett leses på en måte som gjør at mange identifiserer

og mistenkeliggjør dagens ledelse og NSSR.

Er det noe NSSR ikke fortjener, så er det brønnpissere som underbygger det arbeidet som nå gjøres

for å bygge opp en ny organisasjon.

Det er nok å lese flere av innleggene i denne tråden;

Nåtid og fortid er ikke alltid like lett å skille,

spesielt ikke når "nyheter" serveres i tabloid tidsrøre.

Vi som bruker sjøen er de siste som bør fyre opp under mistenkeligjøringen av dagens NSSR.

At boken har sin berettigelse er jeg enig i sett i et historisk perspektiv,

men VG`s innpakning av "nyheten" kan lett leses på en måte som gjør at mange identifiserer

og mistenkeliggjør dagens ledelse og NSSR.

Er enig i at man her må skille mellom fortid og nåtid. Men denne skandalen fortjente en bok, og boka (om den holder vann) fortjener omtale. Det er ikke første eller siste gang en bok med dokumentarisk innhold preger avisene.

Nå ble vel vi sjøfarende i liten grad rammet av skandalen i Redningsselskapet. Verre må det ha vært for de generasjoner kysten rundt som har egnet store deler av sitt liv for dette selskapet å oppleve hvordan deres innsats ble forvaltet. For enkelte ble et meningsfullt liv forvandlet til en halv livsløgn. Mon tro om de orker å lese i detalj om hva deler av inntektene fra julebasaren har gått til. Bra for blodtrykket er det neppe.

Skandalen i Redningsselskapet er ikke den første og blir ikke den siste som rammer ideelle organisasjoner der frivillige og ansatte jobber sammen for et felles mål. Slike saker bør ikke glemmes, men være en advarsel. Dersom man skor seg og lever høyt på andres oppofrende og idealistiske innsats, må man regne med å steke en god stund på begge sider i eget fett når ekstravagansen kommer for dagen.

Jeg er også medlem av Redningsselskapet, og synes det er kjempebra at reaksjonene ble så knallharde som de ble. På sikt vil det gavne organisasjonen.

Leser hverken VG, Dagbaldet eller SE & Hoer eller hoerer paa P4 eller ser paa TV2, siden de alle er i samme sjanger, men det hender jeg blar igjennom som tidtroyte paa en flyplass eller titter paa om internett ellere baatplassen er nede...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Til tross for all mulig dokumentasjon har ikke forfatteren fått med seg at de virkelig forumlempede her, nemlig grasrota i redningsselskapet sa ifra høyt og tydelig dengang at de ville ha FRED.

Men det passer vel ikke inn i en journalistgjerning hvor sensasjoner og grums gir mere penger.

Hadde forfatteren virkelig hatt baller, burde han gitt pengene for boken nettopp til Redningsselskapet.

Ikke det at jeg tror at det blir noen kroner, ei heller at de ville ha tatt imot.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...