Bjerknez Startet 11.August.2008 Del på Facebook Startet 11.August.2008 Heisan båtfolk! :) Ønsker meg selv velkommen som nytt medlem, da min båtinteresse har svulmet opp igjen etter 15 år med tørke. Jeg har tittet litt frem og tilbake på diverse båter som passer mitt behov, og har funnet ut at Yamarin 53 Bowrider med Yamaha F-100 er en båt midt i blinken for meg og min samboer. Vil derfor ha tilbakemeldinger fra dere som har en slik båt med samme motor, om hva dere synes. Vil også mer enn gjerne at dere legger inn bilder/videoer av deres 53 Bowrider. Det finnes sef. drøssevis av bilder av den båten rundt om på nett, men dette er typiske reklamebilder hvor modellene ligger halvnakne rundt om i båten. Jeg vil derfor ha seriøse tilbakemeldinger på godt og vondt angående denne båten, og gjerne fra dere som har en slik båt fra før. Det er litt annerledes med "ekte" bilder og videoer fra dere vanlige dødelige, enn matriale som er laget med studiolys og annet dilldall som får båten til nærmest å se 3 fot større ut. Har også tittet litt på Yamarin 56 Side Consoll, og denne er LITT rimeligere enn 53BR, men det blir litt mindre behagelig for lengre turer med to i båten. Men til gjenngjeld så er det jo litt mer plass i 56SC kontra 53BR. Men når man sjelden/aldri kommer til å være fler enn maks 3-4 stk. i båten (i 90% av tilfellende kun 1-2 stk.) så synes jeg kanskje en 53BR både ser bedre ut og har bedre komfort for mindre antall mennesker. Spesielt siden kalesjen dekker alt bak vindskjerm. Hva med Teakdørk feks.? Ser jo bra ut selfølgelig, men er det noen minussider? Koster jo tross alt rundt 17.000 kr. ekstra.... Båten vil bli kjøpt i løpet av høsten vinteren, men vil gjerne rådføre meg med noen som har blitt våte på beina før jeg skriver under. Jeg setter pris på deres meninger, informasjon, bilder, videoer etc. angående Yamarin 53BR. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Los Endos Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Hei! Jeg hadde en 53 BR med F100 som jeg solgte i vår. Min båt hadde teakdørk, havnepresenning (i tillegg til kalesje), kartplotter, stålpropell m.m. Teakdørk er eilig fordi du ikke blir blendet oppe i alt det hvite, og det blir ikke glatt, og møkka synes ikke så godt heller. Bra kvalitet på teaken, og den er verdt pengene. Vi er kjempefornøyd med båten til badeturer ut på øya her på Nøtterøy. Vi solgte den fordi vi savnet litt større båt (toalett etc). Nydelig skrog, bra byggekvalitet (aldri noe som går i stykkker). Meget trimmevillig skrog. Gikk 39 knop (gps) på flatt vann. Genialt med mange flotte og lettbrukte stuverom. Negative sider: Nesten ingen, men ved sjø på skrå forfra savner man trimplan. Den legger seg noe over på siden, og landingene blir harde + noe sprut inn i båten. Løsningen er enten å flytte passasjerene ombord, eller å kjøre rett mot sjøen lenger enn du ville gjort vanligvis, og så ta sjøen fra siden når du skifter retning. Det er et trygt kjøp. Og båten holder seg godt i pris. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 11.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2008 (redigert) Tusen takk for flott informasjon! Teakdørk er eilig fordi du ikke blir blendet oppe i alt det hvite, og det blir ikke glatt, og møkka synes ikke så godt heller. Bra kvalitet på teaken, og den er verdt pengene. Bør man pusse ned og olje teaken ofte? Hva slags vedlikehold krever teakdørk i Yamarin 53BR? Noen flere her som har noen invendinger og kanskej andre erfaringer på godt og vondt angående Yamarin 53BR? Noen med bilder/videoer av denne båten her? Redigert 11.August.2008 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Mouche Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Hva slags vedlikehold krever teakdørk i Yamarin 53BR? Vurderte denne båten, men endte opp med en Morgan5250, en på mange måter svært lik båt. Båttypen er svært praktisk og allsidig. Har også valgt teakdørk, men ikke ekte teak da det etter min mening, og erfaring, krever svært mye stell for å holde seg pen! Hadde teak "over alt" på en Ibiza20 Touring og holdt teaken helt "spotless", men alt for mye jobb og skal man ha teak i en sånn båt så skal den holdes pen, etter min mening! En båt på 17/18 fot er ingen stor båt, tross alt, så i mye skvalpesjø og på dager med vind så er det nokså uinteressant om båten kan gjøre 35 eller 40 knop for man kjører nok heller en 15/18 knop! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bjerknez Svart 11.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2008 Okay... Men kan man få "jukse"-teak til Yamarin 53BR da? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Los Endos Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 (redigert) Smaken er som baken. "jukse teak" hadde jeg stått over. I mine øyne ser det litt juglete ut, og blir glovarmt å gå på. Har hatt teak på båtene jeg har hatt siden 2002, og jeg synes det er lettstelt. Rens og noen runder med olje om våren. Og litt vasking med rent vann hvis du får flekker o.l. Ok, i løpet av sesongen blir det ganske hvitt på luken i baugen, i sittebrønnen foran og på badeplattformen bak. Bare det er rent og pent synes jeg ikke det gjør noe. Jeg vurderte også å ha alt hvitt (som på seilbåter), men endte opp med å olje den. Jeg ville kjøpt det på nytt. Et annet poeng som var utslagsgivende for meg var at 53 har kalesjegarasje, i motsetning til 58 BR. Hadde for noen år siden en 5220 med F80, og synes du bør kjøpe F100. Det er ganske ofte stilel på sjøen, og da er det gøy å kunne gi på litt (+ du får et mer behagelig turtall i cruisehastigheter - motoren går veldig pent rundt 4.000 omdreininger, og du har da ca 24 knop mener jeg å huske. 4.000 med F80 tror jeg var ca 20 knop. Pga annen propell selvsagt). Bilder har jeg sikkert et sted, men de er jo ganske like bildene på Yamarin sine hjemmesider da. Det ligger vel også en fin film på disse sidene tror jeg. Redigert 11.August.2008 av Los Endos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Ser det diskuteres teakbelegg i alle varianter. Har selv "jukseteak" på min Askeladden Explorer og hadde det samme på en Askeladden Excel. Da jeg kjøpte båten kunne jeg fått en overligger med ekte teak, men jeg kan ikke si jeg angrer. Askeladden bruker jo i dag bare "jukseteak" på sine modeller, og syntes nå personlig den er akkurat like fin som ekte? I tillegg er den jo vedlikeholdsfri (kun tørke av med ei fuktig fille, eller spyle av) så den holder seg akkurat like fin hele tiden. Har en nabo som har ekte teak i sin båt, men det er jo betydelig mye mere arbeid med å holde slik teak fin. Jeg må si meg enig med Mouche at har man først ekte teak , så kreves det at man holder den fin gjennom sesongen, og det innebærer jo en god del med pussing og oljing i løpet av sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 11.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2008 17.000 kr. for teak synes jeg er litt drøyt jeg da.... Selv om det sef. ser veldig bra ut. Jeg får høre om Yamarin kan leveres med jukseteak.... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Mouche Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Og de dagenes som er så varme at jukseteaken blir (for) varm ser jeg på som rene "bonusdager"! Dessuten så er man i rimelig nærhet av nedkjølende vann og noen ganske få dråper av dette på dørken løser problemet. Funker meget greit for meg og mine i allefall! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bjerknez Svart 11.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2008 Det må jeg si meg ganske enig i ja.... Men er det noen her som vet om Yamarin 53BR kan leveres med jukseteak? Og hvor mye koster dette evt.? Kan sef. bare sende dem en mail og spøre selv, men jeg tipper dte går kjappere hvis noen svarer her.... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Los Endos Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Det leveres ikke originalt. Men det kan selvsagt være mulig at forhandleren kan snekre litt på egen hånd. Jeg synes at en skikkelig teakdørk hever opplevelsen av båten betraktelig, og jeg har aldri angret på at jeg kjøpte treverk og ikke plast. Kom på en liten kilde til irritasjon på 53 BR. Rommet til dreggen akter er lite, og det er knotete å få dreggen på plass der. Men det går. Lokket står heller ikke oppe av seg selv, så jeg brukte en strikk med krok for å holde det oppe. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 11.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2008 (redigert) Jeg får se hva det blir til... Er jo mulig at prisen kan diskuteres og utstyr konfigureres når tiden nærmer seg. Får jeg en god pris, så blir det teakdørk, hvis ikke så legger jeg parkett :) Men jeg lurer på en ting til: Jeg hadde for en tid tilbake en GH10 med en gammel 9,9 HK'er yamaha motor på. (styrekonsoll) (Jeg har faktisk ikke kjørt eller eid en båt etter denne) Når jeg ga full gass med denne, så måtte jeg nærmest lene meg fremover i båten, forde den gravde seg rimelig langt ned si sjøen før den gikk i plan. Altså så lurer jeg på om terskelen mellom ikke-plan og plan er like stor på en Yamarin 53BR med Yamaha F-100? Eller glir denne litt lettere opp i plan uten å grave seg så langt ned i sjøen? Muligens ett uhyre dumt spørsmål, men som sagt så er det noen år siden jeg satt i en båt sist :) Redigert 11.August.2008 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Bjerknez Svart 12.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2008 Har fått følgende tilbud på Yamarin 53BR 2008 mod. med Yamaha F-100 samt følgende utstyr: Yamarin 53 BR m/Yamaha F100DETL 252000,- Teak 16944,- Kartplotter med kart 10000,- bord m/søyle 4259,- Batteri/montering 3000,- Tau, dregg, fendere 1500,- TOT 287703,- PAKKEPRIS SJØKLAR BÅT M/KALESJE KR 273000,- Hva synes dere om den prisen? Var det en god pris, eller kan man prute mer her? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
ivar Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 (redigert) Jeg hadde for en tid tilbake en GH10 med en gammel 9,9 HK'er yamaha motor på. (styrekonsoll)(Jeg har faktisk ikke kjørt eller eid en båt etter denne) Når jeg ga full gass med denne, så måtte jeg nærmest lene meg fremover i båten, forde den gravde seg rimelig langt ned si sjøen før den gikk i plan. Altså så lurer jeg på om terskelen mellom ikke-plan og plan er like stor på en Yamarin 53BR med Yamaha F-100? Kjenner ikke 53BR i detalj, men andre Yamariner, som f.eks min egen 5940 har ubetydelig planingsterskel. En annen ting som ikke er nevnt, noen av Yamarin skrogene, deriblant 5940 er ganske butte i baugen, og slår endel i motsjø. En kamerat av meg som har en 5220 sier at gjelder den også. (usikker på hvor mye forskjell det er på den og 53BR) Men de oppfører seg nøytralt og forutsigbart på alle måter ellers. F.eks på min er det ikke noe problem å slakke opp når man har bølgene rett i fleisen iom. at planingsterskelen er så liten at man finner alltids et behagelig hastighetsområde. Skulle jeg kjøpt Yamarin av den typen, så tror jeg jeg ville vurdert 58BR nøye. Samme bredde som 53BR men en halvmeter større lengde merkes på sjøegenskapene - og sikkert også prisen... Redigert 12.August.2008 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teie Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Jeg kjøpte slik båt i mai i år. 2008 modell, ikke 2007 overligger som det har vært kampanje på. Jeg vet at Yamarin har bestilt et stort antall båter av 2008 modeller som de var forpliktet til å ta imot. Tror de er rimelig på hugget etter å få solgt båter nå, for å slippe å ha haugevis av 2008 på lager i 2009. Jeg kjøpte teak, bord, Garmin 520 med kart, stålpropell, havnepresenning, dregg, fendere osv. Mener prisen var ca 290.000, og jeg betalte 268.000 inkl. securmark +. Prisen nå burde jo være lavere enn dette. Skal du ha ekstra batteri? Hvis du ikke skal ha båt nå, er jeg rimelig sikker på at det kommer kampanjer på disse båtene. På den annen side så går det an å bruke det som er argument hvis du vil handle nå. Kjempefin båt forresten! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.