Jump to content

Hvor lang er en Sjømil ?


bph

Recommended Posts

Dette kan vel alle eller  :smiley:

 

 

Bilde

 

Kredit til de som ”gjennomskuet” meg og kom frem til 7408.

1 sjømil er per definisjon eksakt 7408m, eller 4*1852m

1 internasjonal nautisk mil er eksakt 1852m fastsatt  på First International Extraordinary Hydrographic Conference, Monaco, 1929. USA adopterte denne definisjonen først i 1954. De hadde til da sin egen U.S. nautical mile på 6080,20 feet (1853.24 meter). Lenge var det den Britene hadde definert den nautiske mila: 6080 feet (1853.18 meter), også kalt Admiralty mile.

 

Utregings grunnlaget for den internasjonale nautiske mila er basert følgende

1 meter ble opprinnelig (1799) definert som 10^(-7) av avstanden mellom ekvator og nordpolen (10 000 000m), målt gjennom Paris. Samme avstand er i bueminutter: 90grader a 60 minutter. 90*60=5400 bueminutter.

10^7delt på 5400: gir 1852,85m. Dette ble rundet opp til 1852m

 

Så korrekt svar er ikke 7407,4 men 7408.

 

Sjømil har sin referanse i utseilt distanse og fart på 4 timer. Hadde man i løpet av en vakt seilt 6 sjømil, hadde man også en fart på 6 knop. Det ga en distanse på 6 kavartmil (eller 6 nautiske mil per time) i 6 knop. totalt da 24 nautiske mil på 4 timer

 

Bakgrunnen for at jeg lagde pollen var, at jeg i sommer kom i en ganske heftig diskusjon med en som hevdet at sjømil og nautiske mil var det samme.  Hadde ikke med noe "bevis" i båten, så personen lot seg ikke overbevise.  :sad:

Link to post
Share on other sites

1 sjømil = 4 nautiske mil, dvs 7407,4m

Ihvertfall ifølge denne: http://www.baat.aller.no/baatweb/webdisk.n...0,_dedl9mrb9dg_

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Mener å huske at en sjømil er en kvart nautisk mil :) en nautisk mil er 4 sjømil. Denne diskusjonen har jeg ofte tatt med andre "kjyndige" uten å fått medhold. Er min kunnskap rett ???.

Dette har jeg fra den tiden da jeg studerte til flysertefikat i 9'ende klasse. (lenge siden) :santcheers:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

kilde: www.caplex.no

 

sjømil,  eldre lengdeenhet til sjøs, definert lik 4 nautiske mil lik 7408 m. Også kalt geografisk mil.

 

nautisk mil,  i SI-systemet enhet for lengde lik 1852 m. Oppr. definert som lengden av et bueminutt målt langs en meridian, men målinger har vist at lengden av et midlere bueminutt er 1852,276 m. Den brit. marine nytter 1 n. lik 6080 feet = 1853,18 m.

Link to post
Share on other sites

Jeg så på linken som Rolf oppga, og etter et par rimelig seriøse svar kom som vanlig etterslengene med lavpannet pisspreik. Plagsomt og irriterende!

 

Men det jeg egentlig ville, var å si litt om forskjellige lengdemål på sjø og land. Jeg så nemlig linken http://home.c2i.net/holstadtorp/teori.htm, der det ser ut til å være en klar og grei sammenheng mellom tommer og nautisk mil, med logiske trinn imellom, basert på 10- og 12-tallsystemene.

 

Dette er nok ikke helt i overensstemmelse med virkeligheten, og fører f.eks. til at en tomme blir litt lengre enn den skal være. De forskjellige målene skal såvidt jeg skjønner være slik:

 

1 tomme = 0,0254 meter

1 fot = 12 tommer = 0,3048 meter

1 yard = 3 fot = 0,914 meter

1 furlong = 220 yards = 201,17 meter

1 mile (statute, dvs. "landmil") = 8 furlongs = 1609 meter

 

Og dessuten er

 

1 favn (fathom) = 6 fot = 1,83 meter

1 "cable" = 120 favner = 219,46 meter

 

Så langt er alt et logisk multiplum av tommer. Men så har vi

 

1 nautisk mil ("sjømil" i motsetning til "landmil") = 1,151 "landmil" = 1852 meter

1 sjømil = 4 "sjømil" = 4 nautiske mil

dvs. 1 nautisk mil = 1/4 sjømil = 1 "kvartmil".

 

Og dessuten

1 kabellengde = 1/10 nautisk mil = 185,2 meter

 

Med andre ord, alt er logisk helt til vi kommer til nautiske mil og sjømil, fordi disse begrepene er basert på et annet utgangspunkt enn tommer og fot. Men for å kunne konvertere lettere mellom tommer og nautiske mil, har noen (av praktiske grunner, må man anta) altså en litt annen lengde enn oss andre på en nautisk mil, nemlig 6080 fot, eller 1853,18 meter.

 

Forvirret? Ikke etter dette....

Link to post
Share on other sites

Lider sterkt under CRS,men mener å huske:

1 nautisk mil er beregnet ved ekvator,men siden jorda er krum så er det høyst upraktisk å regne med en haug med nautiske mil av varierende lengde etter som en forflytter seg på kloden.1852 m er derfor brukt og den må vel betegnes som en middelverdi.

Skal du regne ut distansen fra A til B er det en enkel formel du kan benytte for distanser opptil ca 600 n.mil.

Er distansen lenger må en annen formel benyttes som tar hensyn til at en nm er foranderlig.

Link to post
Share on other sites

Hei.
thor: Skal du regne ut distansen fra A til B
Da kan du gå inn på linksiden til mine hjemmesider og velge en avstandskalulator. Eller klikke AVSTANDSKALKULATOR her. Du kan bruke både km og Nm, forskjellige kartdatumer, WGS-84, EU-50 osv, eller egendefinert. Du får også retningen fra A til B.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


thor: Åssen program bruker du Lars?

Har ikke selv skrevet det. "Rappet" det et sted på nettet og oversatte til norsk. Selve kalkuleringene foregår ene og alene i et JavaScript! Filen har ektension .php, men det er kun for å inkludere en tellerfunksjon. Jeg teller nemlig opp besøk på alle mine undersider i tillegg til hovedbesøkstelleren som er synlig for alle.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.


thor: For avansert for meg det du holder på med.
Matematikken i avstandskalkulatoren har jeg aldri satt meg inn i, for komplisert, orker ikke. Men jeg synes kalkulatoren er grei å ha når en lurer på hvor langt det er fra f.eks Færder til Skagen. Hadde jeg hatt PC i båten, kunne det jo vært greit å bare taste inn posisjonen for der en er og der en skal for å få retning og avstand?

 

Er det noen som ønsker å ha programmet selv, finnes det ved å klikke HER Klikk så File, og Save-as/Lagre-som. Dermed har du en kopi på egen PC.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


Lars H.: thor: Åssen program bruker du Lars?

Har ikke selv skrevet det. "Rappet" det et sted på nettet og oversatte til norsk. Selve kalkuleringene foregår ene og alene i et JavaScript! Filen har ektension .php, men det er kun for å inkludere en tellerfunksjon. Jeg teller nemlig opp besøk på alle mine undersider i tillegg til hovedbesøkstelleren som er synlig for alle.

Lars H.


 

Hei Lars, husker du adressen til siden du lånte JavaScriptet fra?

Link to post
Share on other sites

Hei.
bph: Hei Lars, husker du adressen til siden du lånte JavaScriptet fra?
Ja, jeg fant det på "Ed Williams' Aviation page", http://williams.best.vwh.net. Han har også mye annet artig om navigasjon (egentlig for flyging). Kalkulatoren her:  http://williams.best.vwh.net/gccalc.htm

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bare for å hive inn en avsporing  :cryin:

Det er 90 grader fra ekvator til polpunkt. Hver grad er inndelt i 60 minutter. Dette gir en distanse på (90*60) 5400 bueminutter. Avstanden fra ekvator til polpunkt ble i hine hårde dager satt til 10 000 000 meter. Altså 10 000 000 meter delt på 5400 bueminutter er 1851,85 meter. Dette ble ved innføring av SI systemet besluttet avrundet til 1852 meter. I andre land brukes ofte den eldre betegnelsen distanseminutt for denne distanse.

Grunnen til at RN bruker en avvikende verdi er at de henger helt fast i Imperial standarden. Prøv å bestille en halvliter på en gammel engelsk PUB  :cheers:.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...