Jump to content

Når du seiler tur og innhenter andre, lo eller le passering ?

Enzo

Recommended Posts

Jeg har opplevd å ikke komme forbi i le selv om jeg har hatt betydelig raskere båt og da må jeg falle av betydelig for å komme så langt ned at jeg ikke ligger i for mye fis. Men det er jo altid mer morro å "ta" andre båter i le enn det er i lo , setter liksom standarden da :smiley:

Men så kan man drite seg ut litt om båten foran sitter med middagen i fanget og man glisende prøver å sette standarden i le og så avslutter de middagen og strammer litt og ooooser i fra. Opplevde det i sommerferien.

Jeg begynte å ta innpå en Arcona 370 og trodde ikke mine egne øyne når jeg var i ferd med å passere de , jeg hadde en litt skarpere kurs på lite vind så det lå nok litt der og men det så ut som jeg skulle kunne klare å passere i le , var i månedens "driv" og i det jeg nesten hadde overlapp så gløttet de over på meg , strammet litt og forsvant som alladin i lampen :blush:

Passerer alltid i le, det ble slik en febrilsk stemning da jeg engang passerte i lo, ja tildels panisk i den andre baaten naar de blir passert av en utrimmet Bavaria og totalt utrimmet skipper.. skulle nesten tro de var medlemmer paa baatplassen nasar man ser reaksjonen.. :lol:

Dermed er det best aa passere i le, saa tar det noe lengere tid aa passere og lettere aa akseptere for den andre baaten.. som seilte nesten like fort... Det aller beste er jo selvsagt aa ta rev i seilene slik at en ikke seiler forbi, da blir det ikke noe pansik stemning i den andre baaten og de kan leve i troen om at de seiler best og har best baat

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dersom noen prøver å passere deg i le, er det jo bare å loffe dem og da sliter de med å komme forbi. For du gi deg jo ikke før de må "gå over stag" ! Kommer det en båt som vil passere oss gjør du jo selvsagt manøvre som gjør det vanskeligere å passere. Båt som kommer bakfra har vikeplikt. Som tidligere nevnt i denne tråden:

"En båt er tur, to er regatta"

Er man på tur er det jo bare å holde godt unna andre seilbåter. Kommer noen nærmere en 3 båtlengder, tar jeg det som en oppfordring til litt moro, middag på bordet eller ei.

Mvh

Stitch

Albin Nova

Hei

Nå har jo jeg motorbåt, en Saga 27 som ikke rager så mye i terrenget, men kan det tenkes at dersom jeg passerer på vindsiden (lo?) at seileren mister vind likevel og en tidelst knop? :tongue: Passerer vanligvis på den siden trafikken i området tilsier.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har man seilt litt regatta,er det helt naturlig at man forsøker seile fra de man ser skal samme vei. :yesnod: Spesielt dersom det er båter man egentlig ikke skulle kunne seile fra :crazy: . Tror det er svært få med "seilblod" i årene som klarer å sitte helt passive å se andre seile forbi, da kommer justeringer automatisk.

Og man seiler selvsagt forbi i lo,dersom det er forsvarlig plass til det.Det er bare snakk om kort tid som man tar vinden fra den andre,istedet for å bli liggende i "fisen" av den andre,for så åmiste betydelig fart.

mvh

fem@il

For vår del kommer det an på. Jeg gidder ikke å bli liggende aktenfor i le av en større båt og seile en halv knop saktere over lengre tid bare for å være høflig, så større båter passerers på lo side så vi kommer greit forbi. Disse blir heller ikke så veldig forstyrret av oss, da det tar forholdsvis kort tid, vi passerer i god avstand, og seilarealet vårt er gjerne mindre enn deres. Mindre båter passeres helst i le.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

seilfolk er rare

Er det så rart. Vi må jo kjøre slalom mellom dere som har forkjørsrett :wink:. Selv om vi har middagen servert og klar for inntak av delikatessene kommer dere som bittesmå torpedoer og ødelegger morroa og harmonien ombord.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Var ute for noe interesant etter kvalifiseringen til båtracet i Arendal tidligere i sommer.

Etter endt kvalik satte vi kurs for Grimstad, jeg og en kompis i båten min. Det blåste rimelig friskt, opp mot 10 m/s på 100-120 grader så jeg satte bare genoa, full genoa og vi gjorde 5,5-6 knop.

En first 40,1 kom opp bak oss for motor og langs siden på oss i lo, den rullet ut genoaen og slo av motoren. Så slapp den fallet og hele stasen gikk i vannet. Han var rask og fikk tredd opp genoaen og fyrt igang motor for å ta oss igjen. På nytt kom han opp i lo og skrudde av motor og seilte forbi med en liten knop i fartsforskjell.

Etter litt frem og tilbake bestemte jeg meg for at mer duk var vegen å gå. Opp med storseil, det tok 15 sekunder opp i vinden og hele stasen til værs.

Nå ble det fart i båten, max fart var 7,8 knop der engang. Vi hadde for mye duk oppe og var farlig nær broach et par ganger.

Men firsten ble innhentet. Rett før vi var oppe på sida han gikk han opp i vinden får å heise storseilet, karbon seil til og med.

Tapte gode 300m på det så vi var foran ei lita stund, men så kom han med ei imponerende fart og hadde 200m på oss innen vi kom til Hesnesøya. Da valgte jeg en lengre kurs i det trange sundet for jeg trodde jeg ville få mer vind. Vi var 50m bak han når han fyrte igang motor. Da tok vi ned seilene, vi skulle jo inn 500m lengre borte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...