Jump to content

Reparasjon under vann

Impulse

Recommended Posts

I løpet av ferieturen gjorde jeg som jeg pleier; tok noen dykk for å sjekke undervannsskroget. Oppdaget at gummiplata som sitter utenpå skroget og tetter mot seildrevet hang og slang. Tok den derfor helt av for å unngå at den løsnet ytterligere og kom inn i propellen. Denne gummiplaten har ingen andre funksjoner (så vidt jeg kan skjønne) enn å unngå turbulens i vannet som passerer skroget ved S-drevet. Gummiplata ble opprinnelig festet med kontaktlim, og det skal normalt holde fint.

Nå skulle jeg gjerne ha midlertidig fått tettet dette igjen. Finnes det f.eks tape eller lignende som fester under vann? Eventuelt lim som herder under vann? Når båten skal opp i høst remoterer jeg selvfølgelig gummiplaten, men det hadde vært greit å få tette hullet før høstens regattaer starter .....

Mistet også min gummiplate i sommer. Søkte litt på nettet og fant ut at en hel serie med Bavariabåter for noen år tilbake mistet disse platene grunnet bruk av dårlig lim. Lunde Båt uttalte den gang at denne platen ikke har noen funksjon utover å hindre groe i hullet i skroget. Det var derfor bare å vente til båten likevel skulle på land for bunnsmøring.

Selv er jeg i tvil siden jeg planlegger å ha båten ute i vinter. Kan jeg ligge såpass lenge uten denne belgen eller bør båten på land i høst? Er litt skeptisk til å lime den på under vann. For det første må den vel da trees over propellen med fugemasse på + at skroget vel burde vært renset for rester av gammel fugemasse?

Mistet også min gummiplate i sommer. Søkte litt på nettet og fant ut at en hel serie med Bavariabåter for noen år tilbake mistet disse platene grunnet bruk av dårlig lim. Lunde Båt uttalte den gang at denne platen ikke har noen funksjon utover å hindre groe i hullet i skroget. Det var derfor bare å vente til båten likevel skulle på land for bunnsmøring.

Selv er jeg i tvil siden jeg planlegger å ha båten ute i vinter. Kan jeg ligge såpass lenge uten denne belgen eller bør båten på land i høst? Er litt skeptisk til å lime den på under vann. For det første må den vel da trees over propellen med fugemasse på + at skroget vel burde vært renset for rester av gammel fugemasse?

Er vel ikke helt enig med Lunde Båt i at hensikten er å hindre groe. Platen hindrer jo ikke vann i å komme inn (det er til og med et lite hull i den), derimot vil spalten mellom S-drevet og skroget bli såvidt stort at det skaper en del god del turbulens som bremser. Du kan helt trygt la båten ligge ute i vinter uten denne platen. Selv tenkte jeg etter tips her på forumet å dykke ned og smøre på Tec7 på skroget for deretter å tre platen over drevet og presse på plass.

Flott om du sier ifra hvordan det går. Jeg hadde tenkt å bruke sika til å lime fast min men hadde tilfeldigvis igjen en slump marine tettningsmasse fra biltema som jeg brukte. Var heller ikke klar over at platen burde ruslipes før påliming. Antar dette er årsak til at min løsnet etter bare noen uker i vann. Det var omtrent ikke rester av tettningsmasse på platen - alt satt igjen på skroget.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...