Jump to content

Reparasjon under vann


Impulse

Recommended Posts

I løpet av ferieturen gjorde jeg som jeg pleier; tok noen dykk for å sjekke undervannsskroget. Oppdaget at gummiplata som sitter utenpå skroget og tetter mot seildrevet hang og slang. Tok den derfor helt av for å unngå at den løsnet ytterligere og kom inn i propellen. Denne gummiplaten har ingen andre funksjoner (så vidt jeg kan skjønne) enn å unngå turbulens i vannet som passerer skroget ved S-drevet. Gummiplata ble opprinnelig festet med kontaktlim, og det skal normalt holde fint.

 

Nå skulle jeg gjerne ha midlertidig fått tettet dette igjen. Finnes det f.eks tape eller lignende som fester under vann? Eventuelt lim som herder under vann? Når båten skal opp i høst remoterer jeg selvfølgelig gummiplaten, men det hadde vært greit å få tette hullet før høstens regattaer starter .....

Link to post

flisleggeren jeg brukte på badet mitt er deltids-petter-smart innen maritim bransje og under en test av noe utstyr sprang karet lekk. De sauset inn en kloss med tec-7 og stemplet den ned på lekkasjen under vann og tett ble det.

 

- anders m.

Link to post

Mistet også min gummiplate i sommer. Søkte litt på nettet og fant ut at en hel serie med Bavariabåter for noen år tilbake mistet disse platene grunnet bruk av dårlig lim. Lunde Båt uttalte den gang at denne platen ikke har noen funksjon utover å hindre groe i hullet i skroget. Det var derfor bare å vente til båten likevel skulle på land for bunnsmøring.

 

Selv er jeg i tvil siden jeg planlegger å ha båten ute i vinter. Kan jeg ligge såpass lenge uten denne belgen eller bør båten på land i høst? Er litt skeptisk til å lime den på under vann. For det første må den vel da trees over propellen med fugemasse på + at skroget vel burde vært renset for rester av gammel fugemasse?

Link to post
Mistet også min gummiplate i sommer. Søkte litt på nettet og fant ut at en hel serie med Bavariabåter for noen år tilbake mistet disse platene grunnet bruk av dårlig lim. Lunde Båt uttalte den gang at denne platen ikke har noen funksjon utover å hindre groe i hullet i skroget. Det var derfor bare å vente til båten likevel skulle på land for bunnsmøring.

 

Selv er jeg i tvil siden jeg planlegger å ha båten ute i vinter. Kan jeg ligge såpass lenge uten denne belgen eller bør båten på land i høst? Er litt skeptisk til å lime den på under vann. For det første må den vel da trees over propellen med fugemasse på + at skroget vel burde vært renset for rester av gammel fugemasse?

 

Er vel ikke helt enig med Lunde Båt i at hensikten er å hindre groe. Platen hindrer jo ikke vann i å komme inn (det er til og med et lite hull i den), derimot vil spalten mellom S-drevet og skroget bli såvidt stort at det skaper en del god del turbulens som bremser. Du kan helt trygt la båten ligge ute i vinter uten denne platen. Selv tenkte jeg etter tips her på forumet å dykke ned og smøre på Tec7 på skroget for deretter å tre platen over drevet og presse på plass.

Link to post

Flott om du sier ifra hvordan det går. Jeg hadde tenkt å bruke sika til å lime fast min men hadde tilfeldigvis igjen en slump marine tettningsmasse fra biltema som jeg brukte. Var heller ikke klar over at platen burde ruslipes før påliming. Antar dette er årsak til at min løsnet etter bare noen uker i vann. Det var omtrent ikke rester av tettningsmasse på platen - alt satt igjen på skroget.

Link to post
en Dehler 29 burde gå o kjölhale relativt enkelt.......

 

Hvordan kjølhales en båt? Greit nok med å bruke fallet fra toppen av masta og ut til siden, men hvordan "holde igjen" båten så den ikke bare blir dratt sidelengs?

Edited by Impulse (see edit history)
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...