Jump to content

Hvordan bytte impeller og hva slags olje på OMC 400 drev?

Ottern

Recommended Posts

Hei!

Har gjort et aldri så lite søk på forumet her, uten å finne et direkte svar på spørsmålet mitt..

Har i hele sommer pusset opp båten min, da det hadde gått råte i finergulvet etter forrige sesong. Kan forsåvidt takke meg selv da eg etter å ha bygget om i fra OMC 400 drev med mekanisk gearskift til elektrisk girskift og glemte å tette hullet etter gearwiren.. Da kommer det vann dit det ikke skal være vann....

Så da måtte hele gulvet skjæres ut, ny finer ble lagt ned med to lag med glassfiber oppå. Nå da sesongen snart er slutt så er da båten klar. Sukk..

I allefall, jeg skulle også ha byttet impeller og olje på drevet. I en servicebok fra Seloc som jeg har står det at impelleren sitter nederst i øvre del av drevet, mens et verksted sier at jeg kun trenger å skru av topp platen på oljepåfyllinga og ta ut impelleren derifra. Hvem har rett?

I tillegg lurer jeg på hva slags olje som skal på, da jeg etter lang tid måtte krype til korset og bytte underhus i fra mekanisk gearskift til elektrisk gearskift da det var komplett umulig å få tak i deler til 81 mod underhuset. . Så drevet mitt består av underdel i fra ca 1975 og overdel i fra 1981. I Seloc manualen står det kun spesifisert Type I og Type II, og ikke noe mer og det var ikke særlig hjelpsomt..

Båten min er en Almar 180V i fra Almarine Antwerp. Motoren som sitter i den er en 2,5 liter OMC med 120 hester. Morro om noen kjenner til denne båt typen og kan gi meg litt mere info, da jeg ikke har klart å finne dette noe sted og heller ikke har sett samme type båt mer enn en gang.

Ble en del tekst og spørsmål detta, men håper det går greit!

- Fredrik Otterstad

Edited by Ottern (see edit history)
I en servicebok fra Seloc som jeg har står det at impelleren sitter nederst i øvre del av drevet, mens et verksted sier at jeg kun trenger å skru av topp platen på oljepåfyllinga og ta ut impelleren derifra. Hvem har rett?

Mener at OMC 400 og 800 er like drev.

Har byttet impeller og pumpehus drive shaft og water pump shaft på ett OMC 800 (1985) drev. Du må dele drevet snu upper unit og demontere fra bunn som Selco manualen sier.

Tegning

PS: Kjør ikke impeller tørr, da er den gåen etter noen sekunder.

I tillegg lurer jeg på hva slags olje som skal på, da jeg etter lang tid måtte krype til korset og bytte underhus i fra mekanisk gearskift til elektrisk gearskift da det var komplett umulig å få tak i deler til 81 mod underhuset. . Så drevet mitt består av underdel i fra ca 1975 og overdel i fra 1981. I Seloc manualen står det kun spesifisert Type I og Type II, og ikke noe mer og det var ikke særlig hjelpsomt..

Ta en titt på denne posten, olja du skal ha heter " OMC/Bombardier Premium Blend" eller bare "Type C", er beregnet brukt på OMC Johnson/Evinrude sine elektrisk og El hydrauliske gir kasser .

Arne Kjetil