Jump to content

Ta ned værfax via verdensradio rett inn i PC

Enzo

Recommended Posts

Sitter og leser på hjemmesiden til noen som er ute på langtur med en HR312 og der står følgende.

Sony Världsradio

Tyvärr har vi ingen SSB radio och får hålla till godo med denna för att lyssna på kortvåg. Vi har monterat en antenn på ca 10 meter som går nära akterstaget. Det är bara en sladd som vi tejpat fast vid ett snöre som sedan är spänt mellan pulpit och masttopp. En koaxialkabel går sedan från antennsladden ned till radion. Självklart är det inte den bästa antennen i världen men den fungerar bättre än inget.

Vi använder radion till att lyssna på olika nät och har även använt den till att ta emot väderfax. Vi kör då direkt från radions hörlursutgång till datorns mikrofoningång. Sedan använder vi ett program som heter JVComm som använder datorns ljudkort istället för en extern demodulator. Datorns ljudkort fungerar ofta bättre än många demodulatorer. En fullt fungerande demo-version av JVComm finns att ladda ned gratis på www.jvcomm.de .

Er det noen som har testet dette ?

Geir T har vel testet dette endel. Jeg har testet det med miniantanne, type Aktiv Nasa. Jeg brukte NASA HF-3/W Kortbølgeradio og Weatherfax 2000. Problemet mitt var at det var ytterst sjelden at jeg fikk gode værdata på PCen. Nå bruker jeg utelukkende GRIBfiler. Dette fungerer godt i mine seilingsområder som er Kattegat og Skagerak, og med ICE nettverk. Eneste problemområdet har vært Anholt.

Jag har dåliga erfarenheter med en Sony 2001D och JVC-kom. Det verkar som om det blir för mycket störningar och brus för att det ska fungera på ett tillfredställande sätt. Sonyn är förvisso mer än 20 år så kanske felet är utsliten radio? Man måste trixa mycket för att hitta rätt frekvens för att få in nåt överhuvudtaget med min uppsättning.

Sonyn är förvisso mer än 20 år så kanske felet är utsliten radio?

Kvaliteten på det mottatte signal avhenger av spekteret (båndbredden) radioen er i stand til å motta.

For å motta kringkastning (tale/musikk) bruker man på kortbølge ca. 5000 Hz.

For tale samband brukes ca 2700Hz. Bruker man større spekter enn nødvendig resulterer dette i uønskede signaler og mye støy.

JVComm tar imot radiotelex, navtex og værfax og trenger langt mindre spekter en de ovenfor.

Et radio telex signal (navtex og RTTY) ligger 170 Hz fra hverandre. Da trengs det kun 250 Hz spekter for å kunne ta imot dette.

Værfax trenger rundt 1200 Hz.

Skal man bruke en og samme radio til alle funksjonene ovenfor - er det best med en som kan variere spekterne,

dvs. har filtre som kan smalne inn spekteret, eller båndbredden - som det heter blant de innvidde.

JVComm bruker PC'en til å filtrere ut tonene den trenger, men resultatet blir mye bedre om man i utgangspunktet har et godt filtrert signal fra en god mottaker.

Sony radioen tar imot signaler i et veldig bredt spekter. Da får man også med støy og uønskede signaler.

I det hele tatt, er de lite egnet til dette bruket. NASA's Target er en rimelig mottaker som har god følsomhet

og er sånn noenlunde nøyaktig på frekvens, men også denne er litt bred i spekteret.

Det er ikke så mange små, rene mottakere med gode filtre i handelen.

De fleste finnes innebygget i amatørradio tranceivere (sender/mottakere).

Geir :seeya:

med fare for at dette ble litt vel teknisk....

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

• 3 år senere...

Jeg har lagt inn svar på strengen SSB-Weather fax, og bedt om info der. Men det er en svært gammel streng. Kanskje ikke aktivitet. Lurer på om noen som bor litt inn i landet har greid å få inn RTTY tekst fra HF Upper Sideband med JVComm32. Jeg får inn noe værfax, men ikke RTTY. Det er vel ikke ideele forhold på Jessheim...

Men noen har kanskje erfaring? Utstyr og innstillinger i JVComm32?

Antennen er en 30m strekkantenne.

Nå kl. 2140 er signalene veldig svake og dekoding umulig på laveste frekvens.

De andre er det ikke signaler på i det hele tatt.

På kveldstid er det mye støy, svake signaler og natteffekt på signalene, dvs. de varierer kraftig og er delvis forvrengt. RTTY består av to toner med en viss avstand. For å få dekodet bør signalene være renest mulig.

Erfaringsmessig de siste mnd. blir signalene ganske dårlige om kvelden,

selv på de lavere frekvensene. Men det er bare å prøve.

Geir :seeya:

¨

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Takk, det var interessant å høre. Jeg har bare prøvd om kvelden. Antenna er bare 11m loop og ligger i loftsetasjen, så utgangspunktet er heller ikke det beste.

Vet noen hvordan man jorder antenna? Er det skjermen som skal forbindes med jord?

(Regner med at jord i stikkontakten faktisk er brukbart, eller er det helt på JORDET?)

Tilsvarende blir vel en dynaplan jordingsplate som jeg har i båten?

Er det viktig å være koblet til jord med antenna/radioen?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...