Jump to content

Får ikke turtall på Volvo Penta MD6A

pondus/påsan

Recommended Posts

Har en md6a fra 1974, det er fin lyd i motoren, men den magler turtall.

Får dradd den til ca 1500 rpm, men da soter den litt i eksosen.

Har prøvd å bytte dieselfilter, og pumpe, og montert vannutskiller da jeg slet med vann i dieselen.

noen som har ideer til hva som kan være feil???? :confused:

Om denne motoren ryker svart, så trur eg det kan vere kun to ting som kan vere problemet. Det første og enklaste kan verre så lite som at luftfilteret er tett. Skru av luftfilteret, start opp og sjå om motoren nå går normalt.

Den andre grunnen som eg trur som er ditt problem sidan du sier at du har hatt vann i dieselen, er at dysene dine er gåen. Skru dei ut og send dei til verksted og få dei trykkprøvd.

Jeg hadde tilsvarende problemer med turtallet med en MD7A. Viste seg at stopphendelen ikke gikk helt i retur pga. bøy på wiren. Løste dette enkelt ved å sette på en strikk av den typen som man fester storseilet til bommen med, slik at stopphendelen på dieselpumpen ble tvunget i retur.

Bundin er bátleysur maður

• 4 weeks later...

Fått sjekket litt nå.

Dysene er testet å renset, de var ille for å si det sånn. :rolleyes:

stopphendelen viste seg å gå helt tilbake, men var justert feil, så med vaieren inne gikk allikevel ikke spjeldet helt igjen.

ser ogå at dynamoen er for stor for en så liten motor. er ettermontert en 70 A dunamo. dette blir litt mye når 2stk 110A batterier trenger lading etter en helg i uthavn. monterer nor solseller i vinter tenker jeg. koblet fra dynamoen å testet båten, fikk samme fart da som når båt og motor var ny for 34 år siden. syns det er bra jeg.

Takk for tips...

:cheers:

• 10 months later...

Eg har en md6a med det problemt at den bare går på tomgang, der ser det ut får at det er en fjær innen får der om gasswieren er festet på dieselpumpen som har håppet av.

Et lite spm angående remhjulet på 70A dynamoen: Er diameteren på dette omtrent den samme som viften på dynamoen, eller er den betydelig mindre (ca 1/2 diameter av viften)?

Grunnen til at jeg spær er at originaldynamoen på min MD7A tok kvelden ila ferien. Har kjøpt inn ny, 70A dynamo men reagerer på at remhjulet på denne er så mye mindre enn på den originale. Har imidlertid mulighet for å flytte det gamle remhjulet over til den nye dynamoen.

Edited by NOR_Smurf (see edit history)

På min motor vil jeg nok flytte over det gamle remhjulet. På MD7A går reimen rundt hele svinghjulet. Dette gir ganske stor utveksling mot dynamoen, akkurat hvor mye det blir har jeg ikke regnet ut ennå. Men jo fortere dynamoen spinner, jo mer motstand må det jo bli så jeg vil nok prøve å redusere turtallet på dynamoen mest mulig ved å sette på størst mulig skive på denne.