Jump to content

Får ikke turtall på Volvo Penta MD6A

pondus/påsan

Recommended Posts

Om denne motoren ryker svart, så trur eg det kan vere kun to ting som kan vere problemet. Det første og enklaste kan verre så lite som at luftfilteret er tett. Skru av luftfilteret, start opp og sjå om motoren nå går normalt.

Den andre grunnen som eg trur som er ditt problem sidan du sier at du har hatt vann i dieselen, er at dysene dine er gåen. Skru dei ut og send dei til verksted og få dei trykkprøvd.

• 4 uker senere...

Fått sjekket litt nå.

Dysene er testet å renset, de var ille for å si det sånn. :rolleyes:

stopphendelen viste seg å gå helt tilbake, men var justert feil, så med vaieren inne gikk allikevel ikke spjeldet helt igjen.

ser ogå at dynamoen er for stor for en så liten motor. er ettermontert en 70 A dunamo. dette blir litt mye når 2stk 110A batterier trenger lading etter en helg i uthavn. monterer nor solseller i vinter tenker jeg. koblet fra dynamoen å testet båten, fikk samme fart da som når båt og motor var ny for 34 år siden. syns det er bra jeg.

Takk for tips...

:cheers:

• 10 måneder senere...

Et lite spm angående remhjulet på 70A dynamoen: Er diameteren på dette omtrent den samme som viften på dynamoen, eller er den betydelig mindre (ca 1/2 diameter av viften)?

Grunnen til at jeg spær er at originaldynamoen på min MD7A tok kvelden ila ferien. Har kjøpt inn ny, 70A dynamo men reagerer på at remhjulet på denne er så mye mindre enn på den originale. Har imidlertid mulighet for å flytte det gamle remhjulet over til den nye dynamoen.

Redigert av NOR_Smurf (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

På min motor vil jeg nok flytte over det gamle remhjulet. På MD7A går reimen rundt hele svinghjulet. Dette gir ganske stor utveksling mot dynamoen, akkurat hvor mye det blir har jeg ikke regnet ut ennå. Men jo fortere dynamoen spinner, jo mer motstand må det jo bli så jeg vil nok prøve å redusere turtallet på dynamoen mest mulig ved å sette på størst mulig skive på denne.

Bundin er bátleysur maður

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...