sjømann22stavanger Startet 11.August.2008 Del på Facebook Startet 11.August.2008 I det siste har jeg merket at litt "brunsvart" vann har lagt seg i kjølen. Fått det opp, vasket og tørket. Startet opp sabben og lot den gå en stund for å få temperatur. Etter en stund så jeg det var en liten renne fra bunn av motoren og ned i bunn av kjølen. Har ferskvanskjølt, kjølesløyfe under., med saltvanskjølt eksos. Har en mistanke om at det kan være lekasje på kjølingen til eksosen. Mister ikke vann i ekspansjonstanken til ferskvannet. Men lure på hvor jeg skal begynne å feilsøke, er det noe som går igjen på disse motorene, forhåpentligvis en lett utbedring. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Hei, Har du peilet oljen? SABB motorer er problemfrie! Du har ein super motor. Litt fiks etter 40-50 år kan forekomme, som oftast service Hilsen: Diesel248 Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
o.b.lix Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Om du har eksoslekkasje er det mest sannsynlig eksosbendet (overgang mellom manifold og slange) som er eiret hull i. Kan også være eksosslangen som er sprukket. Eksosbendet er lett å skifte, men koster over 2.000,- så mange velger å sveise et slikt selv. Har også sett flere ganger at dette bendet kokser seg til og går tett over tid, noen som vet hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 (redigert) ... at dette bendet kokser seg til og går tett over tid, noen som vet hvorfor? Jo, det er der saltvann treffer varmen fra eksosen, og som kjent krystalliserer saltvann seg ved temp. over 70º (68º tror jeg grensen er...) så saltkrystaller bygger seg vel opp akkurat der - tror jeg. Min teori. Til sjømann22stavanger! Ta og stikk fingeren nedi dette brunsvarte vannet i kjølen og smak på det - så merker du om det er salt eller søtt - da vet du ihvertfall hvilken av kretsene som lekker. Ellers så skulle vel dette brunsvarte vannet legge igjen spor etter seg, på vei ned til kjølen - hvis ikke hele båten din innvendig er "brunsvart" så skulle du vel kunne følge sporet som fører deg til lekkasjen? Lykke til! Redigert 12.August.2008 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
TMe Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Kan du ikke bare se hvor det lekker da. Speil og lommelykt er nyttige hjelpemiddel. Du har vel hørt om han som ringer til doktoren fordi han har rusk på øyet og spør om doktoren kan se det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.