Jump to content

sabb 8-10 hk lekkasje eksos?

sjømann22stavanger

Recommended Posts

I det siste har jeg merket at litt "brunsvart" vann har lagt seg i kjølen. Fått det opp, vasket og tørket. Startet opp sabben og lot den gå en stund for å få temperatur. Etter en stund så jeg det var en liten renne fra bunn av motoren og ned i bunn av kjølen. Har ferskvanskjølt, kjølesløyfe under., med saltvanskjølt eksos. Har en mistanke om at det kan være lekasje på kjølingen til eksosen. Mister ikke vann i ekspansjonstanken til ferskvannet. Men lure på hvor jeg skal begynne å feilsøke, er det noe som går igjen på disse motorene, forhåpentligvis en lett utbedring.

Om du har eksoslekkasje er det mest sannsynlig eksosbendet (overgang mellom manifold og slange) som er eiret hull i. Kan også være eksosslangen som er sprukket. Eksosbendet er lett å skifte, men koster over 2.000,- så mange velger å sveise et slikt selv.

Har også sett flere ganger at dette bendet kokser seg til og går tett over tid, noen som vet hvorfor?

... at dette bendet kokser seg til og går tett over tid, noen som vet hvorfor?

Jo, det er der saltvann treffer varmen fra eksosen, og som kjent krystalliserer saltvann seg ved temp. over 70º (68º tror jeg grensen er...) så saltkrystaller bygger seg vel opp akkurat der - tror jeg. Min teori.

Til sjømann22stavanger!

Ta og stikk fingeren nedi dette brunsvarte vannet i kjølen og smak på det - så merker du om det er salt eller søtt - da vet du ihvertfall hvilken av kretsene som lekker. Ellers så skulle vel dette brunsvarte vannet legge igjen spor etter seg, på vei ned til kjølen - hvis ikke hele båten din innvendig er "brunsvart" så skulle du vel kunne følge sporet som fører deg til lekkasjen?

Lykke til!

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...