Jump to content

Tur på fjorden i går - hvor er alle seilbåtene hen?

Teie

Recommended Posts

Hei!

Jeg var en tur ute i vår nydelige skjærgård i går etter jobben. Det blåste litt mer enn jeg var klar over, men ikke mer enn at det var greit å kjøre i planehastigheter rundt 25 knop. Det var noen større båter ute (bobåter med flybridge), på vei hjem fra ferie? Men jeg så kun 2 seilbåter med seilet oppe, og noen som kjørte for motor.

Jeg trodde det var slikt vær seilbåtentusiastene likte å seile i jeg. Men det er mulig at jeg tar feil.

Jeg kjørte etter en seilbåt (som seilet) gjennom Husøysund, og han holdt ca 5 knop gjennom sundet, og økte til minst 6,5-7 knop når han fikk mer vind i seilene. Det så moro ut.

Men hvor var alle de andre? Fint vær, behagelig temperatur, fortsatt lange, lyse kvelder...

Redigert av Teie (see edit history)

Jeg så et par seilbåter i Ytre i Oslofjord i går.

Selv dempet jeg farten å koste meg solskinnet og bølgeskvulpene for for første gang savnet jeg faktisk seilbåt. Putringen fra motoren la en liten demper på "postkortidyllen" (dramatiske mørke skyer i horisonten var bare ett pluss for "motivet").

Så ikke mange motorbåter heller ...hvor var båtplassens medlemmer ? Ved Sletterøyene så jeg noen som hadde det gøy i bølgene...det var ikke havrafting som jeg først trodde, men Kystvaktens lettbåt...

Til seilernes forsvar har vel vinden de siste dager skiftet retning og styrke minst hver annen time.....og når det er stille før stormen er det greit med motor...

Er du paa kysten utenfor Damman/Daharan i Saudi eller er det lenger nord i bukten du er?

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Havebåt Sjøtummel? Kjøp deg en annen tysker neste gang å la den ligge ute. Tåler det. Quality goes never out of style :lol:

Båten min kan i det minste settes på en henger og bli med på tur. :yesnod:

La oss si det sånn at ettersom båten min har stått på land mellom et par av de andre tyskerne i noen uker har jeg da lært ett og annet om hva de forskjellige båtene ikke tåler. :lol: Jeg tenker jeg holder en knapp på den båten jeg har, selv om det er mer og mer fristende å bytte til en produsent hvor jeg får lov til å gjøre en del tilpasninger før mitt eksemplar bygges. Det blir dobbelt så dyrt, men det kan også bli dobbelt så moro.

Båten min kan i det minste settes på en henger og bli med på tur. :yesnod:

La oss si det sånn at ettersom båten min har stått på land mellom et par av de andre tyskerne i noen uker har jeg da lært ett og annet om hva de forskjellige båtene ikke tåler. :lol:

Jeg har sagt det før og sier det igjen: Skift optiker. Det står 2 cr på land hvor jeg slipper, de skinner på de andre. Ingen fare sett de på kjlen og 4/6 støtter. Det tåler de, samtidig er de også bygget for det tøffe innenlandsklima i Tyskland. :lol:

Ellers det tar 1/2 dag og klargjøre din vesle frøken. Hva er du egentlig holder på med? Lar båten tørke?

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...