Jump to content

Ankerlanterne for kontinuerlig drift


Sebaldus

Recommended Posts

Da jeg nå har seilbåten min fortøyd i moring på en ganske utsatt plass som er synlig fra stuevinduet har jeg planer om å ha lys på båten for å se at den holder seg der den skal.

 

Har en LED ankerlanterne som jeg vurderer å bruke. Denne trekker 0,07 amp og det burde vel gå rimelig greit all den tid jeg har 2x20 amp solceller på båten.

 

Lurer da på om jeg kan koble lanternen inn bak på solcellene slik at jeg slipper å legge opp en ekstra kurs som går utenom hovedbryter + trekke ekstra kabel? Jeg har en slik maxpower regulator.

 

Om noen ellers har tips til noe slags solcelleoppladbar lanterne som faktisk virker og som kan brukes uavhengig av el- opplegget i båten tar jeg gjerne imot dette.

Link to post
Share on other sites

Dersom du med "Lurer da på om jeg kan koble lanternen inn bak på solcellene" mener mellom solcellepanelet og Maxpower regulatoren, er svaret NEI. Et solcellepanel gir normalt mest effekt ut dersom spenningen fra panelet er rundt 17volt. Maxpower regulatoren er ganske intelligent og forsøker å holde denne spenningen inn, og gi rett ladespenning ut. Så du får nok en spenning inn på lanternen som er i høyeste laget med en slik kobling.

 

Lars H.

(pt. Klädesholmen med eget webkamera)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Var nettopp en slik hagelampe jeg tenkte på men er ikke kvaliteten på dem såpass elendig at det neppe duger om vinteren? Mistenkte vel også at spenningen fra solcellene blir for høy direkte ja. Takk til Lars H for svar på det.

 

Har led-pære i topp av mast så godt mulig jeg bare skal la strømmen stå på da ja eller legge et uttak en plass som går rett på batteri.

 

Har også planer om et webkamera i vinduet hjemme så jeg kan følge med fra jobb.

Link to post
Share on other sites

Bare noen betraktninger rundt dette:

 

Om du 200 -300 Ah med batterikapasitet og kan ta ut halvparten uten å utsette batteriene for unødvendig sulfatering, kan vi tenke oss følgende regnestykke: 125/0,07=1785 timer kontunerlig drift av denne lanterna. Deler vi dette på 24 for vi 1785/24=74 døgn kontinuerlig drift av lanterna. Uten lading fra solseller, uten lading fra dynamo. Det betyr at du kan la den ligge med lanterna på i over 2 mnd uten problemer. I og med at solsellepanelene sikkert bidrar med lading selv på vinteren, betyr det at strømforsyningen ikke er noe problem. Å legge en enslig kabel utenom hovedbryter til denne lanterna hadde jeg heller ikke bekymret meg så mye om. En ting som jeg imidlertid ikke helt får til å klaffe er det ekstremt lave strømforbruket. Selv LED ikke bruker mer enn ca 20% av effekten sammenliknet med en konvensjonell pære, tror jeg dette vil bli en lyssvak ankerlanterne...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

tja.. Tallene er jo klare de, 10,5 candela og 0,07 amp.. 10 candela er nok ikke all hverden, men det er mulig det er nok. Synes egentlig den var litt tøff. Får du kjøpt den i Norge eller må du til Fiji for å handle?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Var nettopp en slik hagelampe jeg tenkte på men er ikke kvaliteten på dem såpass elendig at det neppe duger om vinteren?

 

________________________

Hagelampene er helt OK:

Ligger også på svai hele året.

Kjøpte "to for50kr." for vell 2 år sidenden ene tok kvelden i fjord. Kjøpte to på Biltema i fjord,de har kraftigre lys.

DE står på båten hele året, virker om vinteren også, men hvor lenge de lyser da vet jeg ikke, men selv en regneværsdag lyser de hele natten. Gikk over loddepunktene på den som tok kvelden, så nå er den OK.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har en LED ankerlanterne som jeg vurderer å bruke. Denne trekker 0,07 amp og det burde vel gå rimelig greit all den tid jeg har 2x20 amp solceller på båten.

 

Hva slags solcellepaneler har du? Jeg har to svære paneler og de gir 8 AMP hver (Sunsei) . Trodde mine var omtrent de største som fantes.Har også 2 x 4 AMP Sunsei. Kontrolleren makter max 25 AMP. Hva slags kontrollere har du?

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Jeg kom over Bebi-electronics på Fiji og kjøpte en nyutvikling av ankerlyset som er nevnt ovenfor. http://www.bebi-electronics.com/beka.html Dette er det kraftigste ankerlyset jeg har sett. Av et 20 talls langturbåter var dette det kraftigste på flere ankerplasser. Og med nedovervendte cockpitlys var den også fint opplyst omtrent uten at det går strøm. Og det er ikke mange leverandører som har livstidgaranti!

 

Endte etter to dager opp med 7 forskjellige Bebi lysdioder og nå er hele skuta opplyst innvendig, i cockpit og med ankerlys. Og det vises omtrent ikke på amperemeteret. Kan bare anbefales.

 

http://www.bebi-electronics.com

Link to post
Share on other sites

Kan desverre ikke hjelpe dere med innkjøp. Jeg har de LED lysene jeg trenger nå. Det er vel bare å bestille på nettsiden til Bebi. De sender ut lysene fra Fiji ganske raskt. Men ja, det er mulig som fellesinnkjøp.

 

Legg merke til at noen av LED lysene har "varme" lys, dvs at fargen på lyset blir "gult" omtrent som en vanlig lyspære, mens de andre er typiske "hvite" LED farge. Den varme fargen gjør det veldig koselig ombord.

 

De har ingen norsk importør enda, så det er en mulighet der også for noen.

Redigert av FDI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Finnes det slike led lamper som skrur seg på etter lyset/mørket?

 

på Biltema får du to stykk ledlys med solcellepanel på toppen for kr 98,-

De tennes når det blir mørkt og har bryter du kan skru av om du ikke ønsker ha lyset på.

Beregnet på å stå i blomsterbed, men har funket helt greit som ankerlanterne i på min båt i to mndr.

De får duge til jeg har spart opp nok båtpenger til større batteribank og fått skiftet ut ankerlanternen i masten med LED-pære.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...