Christel III Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Sparebanken Vest finansierer opptil 75% av båtens kjøpesum, og krever lånet nedbetalt innen båten er 15 år. Båten må være registrert i NOR. Det kan fort bli litt pes og få nyregistrert en båt som er noen år gammel, og har hatt flere eiere. Selv registrerte jeg nettopp min båt i NOR. Skipsregisteret krevde bilbrev i orginalform, samsvarsærklæring, fullstendig eierhistorikk med skjøtet (heldigvis er jeg andre eier så det holdt med et skjøte fra første eier til meg), og selvølgelig registreringsskjemaet til NOR. Det tok fort litt tid å skaffe bilbrevet, da dette måtte kjøpes av fabrikken. Dette var en båt som er produsert der jeg bor, men det blir straks verre å få fatt i bilbrev fra en båt produsert utenfor Norge... Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Omegaen Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 For alt hva jeg vet så er det en del bankfolk her som leser bl.a. en tråd om antall båter til salgs på FInn og der er det vel god dokumentasjon på at 80-talls båter er vanskelige å selge og derfor er sikkerheten i en slik båt for dårlig. der har du jo en ond sirkel.. bankene vil ikke låne ut til folk som vil kjøpe en litt eldre båt, og de som vil selge en eldre båt får ikke solgt fordi kjøperene får ikke lån.. Det hadde sikkert minket litt på de eldre båtene på finn.no hvis bankene hadde lånt ut til kjøp av eldre båter.. men det e vel en for stor risiko for bankene uansett.. Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post
Med vind Svart 26.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2011 Var det ikke Lunde som solgte båtene ferdig registrert i NOR. Ulempen var vel at det var gitt pant til banken sammtidig...... Sitér dette innlegget Link to post
S/Y MAMOSA Svart 26.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2011 (redigert) Er det noen som har erfaring med kjøp av båt i utlandet, og finansiere med pant i båten? Hvordan gjør man dette i forhold til at man ikke får utbetalt lånet før båten er registrert i skipsregisteret? Jeg titter på båter i England, Danmark og Sverige. Redigert 26.Mai.2011 av Alo 28 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.