Jump to content

Spørsmål om finansiering av brukt båt

Wasco

Recommended Posts

Sparebanken Vest finansierer opptil 75% av båtens kjøpesum, og krever lånet nedbetalt innen båten er 15 år. Båten må være registrert i NOR.

Det kan fort bli litt pes og få nyregistrert en båt som er noen år gammel, og har hatt flere eiere.

Selv registrerte jeg nettopp min båt i NOR.

Skipsregisteret krevde bilbrev i orginalform, samsvarsærklæring, fullstendig eierhistorikk med skjøtet (heldigvis er jeg andre eier så det holdt med et skjøte fra første eier til meg), og selvølgelig registreringsskjemaet til NOR.

Det tok fort litt tid å skaffe bilbrevet, da dette måtte kjøpes av fabrikken. Dette var en båt som er produsert der jeg bor, men det blir straks verre å få fatt i bilbrev fra en båt produsert utenfor Norge...

Mvh
Simon

For alt hva jeg vet så er det en del bankfolk her som leser bl.a. en tråd om antall båter til salgs på FInn og der er det vel god dokumentasjon på at 80-talls båter er vanskelige å selge og derfor er sikkerheten i en slik båt for dårlig.

der har du jo en ond sirkel.. bankene vil ikke låne ut til folk som vil kjøpe en litt eldre båt, og de som vil selge en eldre båt får ikke solgt fordi kjøperene får ikke lån.. :headbang: Det hadde sikkert minket litt på de eldre båtene på finn.no hvis bankene hadde lånt ut til kjøp av eldre båter.. men det e vel en for stor risiko for bankene uansett.. :confused:

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...