kaja6019 Startet 12.August.2008 Del på Facebook Startet 12.August.2008 Er det noen som veit hva det er som må til før og sette inn en intercooler i en vp tmd 30 Sitér dette innlegget Link to post
Rusken Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Det er en grei jobb,men ikke billig hvis det skal brukes fabrikknye deler. Inntaksmanifold må byttes til TAMD type, noen nye slanger, dieselpumpe må ut og oppjusteres på dieselverksted, og eventuelt må propell skiftes for å kunne utnytte de nye kreftene. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Det er en fra Bergen som gjorde dette stuntet i foruumets barndom. Jeg vurderte det samme men selv med uorginal intercooler så ble det dyrt og jeg droppet hele saken etter konsulteringer med Bergenseren. Det er "lettere" å oppgradere båten med større motor, feks en TAMD 31. Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Nå vet jeg ikke hva som er billig her på forumet. Jeg har en tilsv motor . Jeg kjøpte er bowmann kjøler type universal 140hk. (ca 5000kr)Denne koblet jeg inn mellom turbolader og malifoild. Virkningsgraden på motoren stiger og er du tøff kan du kjøpe den større propellen finne max turtall og justere til turtallet stiger ca 5% eller ca 200rpm. Da har du 15% høyere effekt. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Finnes det noen tegninger eller andre typer forklaringer på hvordan dette gjøres? Jeg har en tmd30 på 86 gamp, og en kar sa til meg at med intercooler montert ville jeg få en effektøkning som om jeg hadde satt inn en 105 hester, stemmer dette? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
bellen Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
slett meg Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Effekten stiger litt om du bare monterer intercooler uten å justere pumpa! Ladetrykket synker og volum flow gjennom motor synker p.g.a lavere temperatur. Kompressor arbeid blir mindre! Videre synker termisk belastning ved at avgass temperatur synker ca 60grader(Alt etter hvor effektiv kjøleren er) Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Forstår jeg det rett da at hvis jeg monterer intercooler og justerer dieselpumpen så kan jeg oppnå inntil 15% effektøkning, og at jeg med å bytte propell da vil kunne øke både topp- og marsjfart? Hva vil det eventuelt koste å få pumpen justert? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
slett meg Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Om du i dag har et ladetrykk på 0.8bar har du sansynligvis ca 100grader ut fra turbo (varierer med innsugs temperatur og compressor virkningsgrad) Senker du denne temperaturen til 50grader v.h.a intercooler øker tettheten på luften med 15%. Da kan du tilsette 15% mere fuel for å oppnå samme lambda (blandings forhold). Du øker energiomsetning i motoren men dette blir reinet som trygg trimming. Hva det koster å få justert pumpa 15% aner jeg ikke men kjøper du propell først og registrerer toppturtall for så å montere intercooler kan du justere pumpa til du får 5% turtallsøkning. Dette er gratis og tar ca 1 min! Sitér dette innlegget Link to post
Rusken Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 (redigert) Disse motorene er nå over 20 år gamle, så det kan vel hende det er mulig å få tak brukte deler fra en havarert motor. Jeg var heldig for en del år siden, og fikk byttet både manifold og dieselpumpe med en som faktisk ønsket å nedgradere motoren sin.Måtte betale noen båtlapper i mellom, men båten ble piggere ! Hvis du kan ta tiden litt til hjelp, ville jeg sjekket litt rundt etter brukte deler, det er utrolig hva en kan finne på nett. Redigert 13.August.2008 av Rusken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 en helt annen motor , men jeg har en 6,9 l nissan lastebil motor . 200hk orginalt med ettermontert intercooler fra kd trading. forrige eier mariniserte den. dvs den ble kjøpt slik av meg. der var ikke dieselpumpen justert. når jeg fikk hjelp av SF til å finne stilleskruen på dieselpumpen , justerte jeg meg opp 3 knop . fra 15 til 18 på max. svært merkbar økning :-) kan nå ikke justere mere,da pumpen antagelig er stilt på max mating. ingen antydning til røyk. er det noe man kan gjøre for å true enda mere diesel gjennom pumpen? rekkepumpe. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
slett meg Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Denne motoren ble levert som marine motor fra nissan. Ytesen var 245hk. Denne var litt ulik din med lavere kompresjon og litt mindre borring. Vær litt obs her fordi begge deler reduserer lagerbelastning. Med dette mener jeg: ikke kjør for høyt ladetrykk på din motor! Det du kan gjøre er å finne ut om du kan bruke dyser fra denne motoren (FM6TA med intercooler). Disse har sansynligvis større hull. Det er også mulig at denne motoren har større plungere i diesel pumpa også.Ta også å mål eksos temperatur før og etter turbolader! Denne bør være under 700grader på fullt før turbo. Forhåpentligvis lavere! Kald diesel er også effektivt for å øke ytelse!(Monter kjøler) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 takk byggmester. er ikke den du nevner 5,9 liter ? kjøler til dieselen har jeg tenkt på. men hva kan brukes der tro? bilkjølerene er luftavkjølte . muløig jeg kan plukke opp en hos en hogger og montere ett ekstra luftinntak til motorrommet ( som jeg har tenkt alikevel.) og plasere kjøleren i nærheten av inntakkanalen. ønsker meg også eksostempføler , men den har blitt nedprioritert . mulig jeg klasker til med en i vinter , sammen med oljekjøler til olja. plunger ? hva er det for noe? har det noe med løftehøyden på stemplene og gjøre? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
slett meg Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Motoren jeg snakker om er på 6.659 105.9mm borring 126mm slaglengde. 1:16 i komp! Max turtall 2700rpm. Katalogen jeg har(Diesel& Gas Turbine Catalog) er fra 1990. Nissan laget en på 5.654liter også b's 100*120mm 175hk 2700rpm! Eksos temp føler er svært nyttig når du skal justere motoreffekt! Plunger er pumpe elementet i høytrykks pumpa di.De blir løftet opp av en kamaksel. De har en skråkant på ene siden som styrer diesel mengde. Element blir rorter j.h.a en tannstang. Denne står igjen i forbindelse med turtalls regulator! Diameter kan ofte varieres! Har du er rekke pumpe er det 6 plunger elementer i den! Mere moderene pumper har en annen konstruksjon! Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 hvilket turbotrykk er oppgitt på den 245 hesteren da? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
slett meg Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Det er sjelden dette står i kataloger. Fant ut at motoren er billigere i drift enn mange andre 224g/kwh. Se link: http://nippon.zaidan.info/seikabutsu/1996/...ontents/006.htm Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 se der ja. :-) men den står oppgitt til hele 235 kw. hvis opplagringen og veivakslen min er like kraftig , kan det jo muligens være verdt bryet med dysebytte. men vil ikke koste på titusner for 6 nye dyser. kan det være mulig det går an å bytte bare dysespissene ? eller må hele dysen byttes? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
slett meg Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Let litt her: http://www.undiesel.com/views.asp?big_id=71&hw_id=20361 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.