Jump to content

Volvo Penta TMD30 ombygging til intercooler


kaja6019

Recommended Posts

Nå vet jeg ikke hva som er billig her på forumet. Jeg har en tilsv motor . Jeg kjøpte er bowmann kjøler type universal 140hk. (ca 5000kr)Denne koblet jeg inn mellom turbolader og malifoild. Virkningsgraden på motoren stiger og er du tøff kan du kjøpe den større propellen finne max turtall og justere til turtallet stiger ca 5% eller ca 200rpm. Da har du 15% høyere effekt.

Link to post

Om du i dag har et ladetrykk på 0.8bar har du sansynligvis ca 100grader ut fra turbo (varierer med innsugs temperatur og compressor virkningsgrad)

Senker du denne temperaturen til 50grader v.h.a intercooler øker tettheten på luften med 15%. Da kan du tilsette 15% mere fuel for å oppnå samme lambda (blandings forhold). Du øker energiomsetning i motoren men dette blir reinet som trygg trimming.

 

Hva det koster å få justert pumpa 15% aner jeg ikke men kjøper du propell først og registrerer toppturtall for så å montere intercooler kan du justere pumpa til du får 5% turtallsøkning. Dette er gratis og tar ca 1 min!

Link to post

Disse motorene er nå over 20 år gamle, så det kan vel hende det er mulig å få tak brukte deler fra en havarert motor. Jeg var heldig for en del år siden, og fikk byttet både manifold og dieselpumpe med en som faktisk ønsket å nedgradere motoren sin.Måtte betale noen båtlapper i mellom, men båten ble piggere !

Hvis du kan ta tiden litt til hjelp, ville jeg sjekket litt rundt etter brukte deler, det er utrolig hva en kan finne på nett.

Redigert av Rusken (see edit history)
Link to post

en helt annen motor , men jeg har en 6,9 l nissan lastebil motor . 200hk orginalt med ettermontert intercooler fra kd trading. forrige eier mariniserte den. dvs den ble kjøpt slik av meg. der var ikke dieselpumpen justert. når jeg fikk hjelp av SF til å finne stilleskruen på dieselpumpen , justerte jeg meg opp 3 knop . fra 15 til 18 på max. svært merkbar økning :-) kan nå ikke justere mere,da pumpen antagelig er stilt på max mating. ingen antydning til røyk. er det noe man kan gjøre for å true enda mere diesel gjennom pumpen? rekkepumpe.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Denne motoren ble levert som marine motor fra nissan. Ytesen var 245hk. Denne var litt ulik din med lavere kompresjon og litt mindre borring. Vær litt obs her fordi begge deler reduserer lagerbelastning. Med dette mener jeg: ikke kjør for høyt ladetrykk på din motor! Det du kan gjøre er å finne ut om du kan bruke dyser fra denne motoren (FM6TA med intercooler). Disse har sansynligvis større hull. Det er også mulig at denne motoren har større plungere i diesel pumpa også.Ta også å mål eksos temperatur før og etter turbolader! Denne bør være under 700grader på fullt før turbo. Forhåpentligvis lavere! Kald diesel er også effektivt for å øke ytelse!(Monter kjøler)

Link to post

takk byggmester. er ikke den du nevner 5,9 liter ? kjøler til dieselen har jeg tenkt på. men hva kan brukes der tro? bilkjølerene er luftavkjølte . muløig jeg kan plukke opp en hos en hogger og montere ett ekstra luftinntak til motorrommet ( som jeg har tenkt alikevel.) og plasere kjøleren i nærheten av inntakkanalen. ønsker meg også eksostempføler , men den har blitt nedprioritert . mulig jeg klasker til med en i vinter , sammen med oljekjøler til olja.

plunger ? hva er det for noe? har det noe med løftehøyden på stemplene og gjøre?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Motoren jeg snakker om er på 6.659 105.9mm borring 126mm slaglengde. 1:16 i komp! Max turtall 2700rpm. Katalogen jeg har(Diesel& Gas Turbine Catalog) er fra 1990. Nissan laget en på 5.654liter også b's 100*120mm 175hk 2700rpm! Eksos temp føler er svært nyttig når du skal justere motoreffekt! Plunger er pumpe elementet i høytrykks pumpa di.De blir løftet opp av en kamaksel. De har en skråkant på ene siden som styrer diesel mengde. Element blir rorter j.h.a en tannstang. Denne står igjen i forbindelse med turtalls regulator! Diameter kan ofte varieres! Har du er rekke pumpe er det 6 plunger elementer i den! Mere moderene pumper har en annen konstruksjon!

Link to post

se der ja. :-) men den står oppgitt til hele 235 kw.

hvis opplagringen og veivakslen min er like kraftig , kan det jo muligens være verdt bryet med dysebytte. men vil ikke koste på titusner for 6 nye dyser. kan det være mulig det går an å bytte bare dysespissene ? eller må hele dysen byttes?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...