Jump to content

Anbefalt marsj turtall på Volvo penta md17C

smuss

Recommended Posts

Har en nidelv 24 81 mod, men md17C motor. maksturtall på denne er 2500 rpm. hva bør jeg legge meg på i marsjfart. har variert litt mellom 1900 og 1600 da motoren høres ut å trives bra på disse turtall. støyer en del mer på 1900 enn på 1600 og utgjør ikke mer en ca 0.5 knop pluss-minus.

synspunkter?!

-smuss-

Redigert av smuss (see edit history)

Har en motorseiler på 28fot med samme maskin og fast propell på aksling... Jeg kjører den på ca 1900 omdreininger mot 2000 hvis jeg har det travelt selv. Legger inn ca 2100 hvis det skal gå fort men noe mer er ikke vits, da reiser båten seg i sjøen, begynner å røyke, bruke mer diesel og bråke/riste mye mer... Dette gir marsjfart på ca 7 - 7,5 knop... Stemmer etter gps måling.. Går i 5,5 - 6 knop nå med en blåskjellkoloni under;) (Marsj)

Pleier å sørge for at driftstemperatur ligger der den skal, dvs kjører skjelden under 1700 omdreininger.... Ideell arbeidstemperatur forlenger levetid på maskin og gir god økonomi, man bør unngå tomgangskjøring da dette sliter på maskin....

Tips: Start opp å gå ganske kjapt opp i marsjfart for å få driftstemperaturen opp, men ikke press maskinen mer en nødvendig....

Mvh Petter som sliter med haveri etter diesedyr;)

Har en motorseiler på 28fot med samme maskin og fast propell på aksling... Jeg kjører den på ca 1900 omdreininger mot 2000 hvis jeg har det travelt selv. Legger inn ca 2100 hvis det skal gå fort men noe mer er ikke vits, da reiser båten seg i sjøen, begynner å røyke, bruke mer diesel og bråke/riste mye mer... Dette gir marsjfart på ca 7 - 7,5 knop... Stemmer etter gps måling.. Går i 5,5 - 6 knop nå med en blåskjellkoloni under;) (Marsj)

Pleier å sørge for at driftstemperatur ligger der den skal, dvs kjører skjelden under 1700 omdreininger.... Ideell arbeidstemperatur forlenger levetid på maskin og gir god økonomi, man bør unngå tomgangskjøring da dette sliter på maskin....

Tips: Start opp å gå ganske kjapt opp i marsjfart for å få driftstemperaturen opp, men ikke press maskinen mer en nødvendig....

Mvh Petter som sliter med haveri etter diesedyr;)

Lurer fælt på kven som har lurt i deg at motoren slites meir ved tomgangskjøring.. Dette er absolutt ikkje tilfelle. Også det at du går raskt opp i marsfart etter oppstart er absolutt heller ikkje anbefalt!! Etter oppstart skal man ta det roligast mulig helt til man begynder å få temperatur på motoren. Dette bør gjerast på grunn av at man kan få termiske spenninger i motoren, som kan få blokka og toppen til å bli skjeiv på grunn av at temperaturen stig raskare enn godset/metallet klare å utvide seg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...