Albin 82MS Startet 12.August.2008 Del på Facebook Startet 12.August.2008 (redigert) Fikk motorstopp for en tid siden og måtte seile hjem..... Maskinen startet da jeg skulle gå til kai og også da jeg måtte flytte den et par dager etter, så var det slutt! Har tømt tanken, kjørt inn dieseldyr kverk, og fylt på fersk diesel, skiftet og rensket filtre. Pumper frem diesel og lufter igjennom systemet, maskinen starter og går fint en stund, men stopper etter en gitt tid (ca 30 min på tomgang). Har prøvd dette 4 ganger nå, med samme resultat.... Er ikke luft i systemet frem til første lufteskrue.... Er det mulig den går på dieselen jeg pumper frem, men ikke får tilført mer pga ødelagt pumpe?? http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-...0-23-15120.aspx Den koster jo 16 000 i Sverige Redigert 13.August.2008 av Albin 82MS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 (redigert) Vist motoren går berre på det du pumper fram kan fødepumpen ha tatt kvelden. (Del nr 40) den koster maks 1.600 :-) Er der eit grovfilter på fødepumpen? I så tillfelle er det sikkert noen annen her på forumet som vet det. I så tillfelle kan dette våre såpass tett att den ikke klarer å holde motoren med nok diesel. Men vist du opner skru 40 som vist på skissa til linken du la ved, finner du det fort ut. Men spørsmålet ditt om dieseldyr kan ødlegge ei dieselpumpe, svaret ja. Lykke til Redigert 13.August.2008 av TB2855 (see edit history) Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
TMe Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Fødepumpa har en innebygget sil som er tilgjenglig om du løsner skruen på toppen av fødepumpa. Innsprøytningspumpa er neppe ødelagt. Detter er en stempelpumpe som tåler langt mer enn dagens fordelerpumper. Du får rigge deg til med en liten tank med fall ned til innspr.pumpa. Sørger du for tilstrekkelig hygiene er filter ikke påkrevet. Dersom motoren nå går normalt må du finne ut hvorfor motoren ikke får drivstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Dieseldyr gjør ikke mer skade i en innsprøytningspumpe enn en klatt med gele ville ha gjort om den hadde kommet inn i systemet, men begge deler kan blokkere et filter hvis de kommer i tilstrekkelige mengder. Sitér dette innlegget Link to post
Albin 82MS Svart 13.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2008 Takker for rask respons.... Har nettop blitt skrevet ut fra sykehus etter utforsykkel ulykke for en måneds tid siden, og er kjempe klar for å få litt ut av resten av det som er igjen av sommeren!! Jeg rensket silen i pumpen da jeg rensket filterne. Den ser brukbar ut, men kanskje ta en ny kikk på den... Kjørte båten en tur ved bare å stikke slangen før det orginale hovedfilteret i en kanne... Gikk greit da, men det kan jo være den da også gikk på frempumpet diesel... Bruker jo bare ca en liter i timen ca ved marsj:) Hentet båten i fjord vår i Bodø, kjøpte av en gammel kystskipper som hadde mange finurlige løsninger på ting, først da han forlot meg i Brønnesund hadde jeg begynt å få oversikt over alle Mods:/ Maskinen ble plukket i atomer på en yrkesskole og overhalt av lærer som undervisningsprosjekt to sesnger før jeg kjøpte den, oppførte seg prikkfritt fra Bodø til Bergen.. Det er et (56 på skissen) sedimentæfilter som dieselen skal passere først, deretter igjennom håndpumpen og opp til et ettermontert purilatorfilter med vannutskiller, så ned til orginalfilteret hvor det skal være en filterpatron (tomt) osv.. Kan ikke se noen lekasjer, og finner ikke noe falsk luft, kan jo være at dieselen ikke renner fort nok fra tanken fortsatt, døde dieseldyr?? Får prøve å kjøre på ekstern tank utenom alle filtre, direkte inn på håndpumpe med sil i!! (Var mye annet heimemekk på maskinen og, blandt annet en ekstra ferskvannskjøler som skulle kjøle returvann fra bereder, denne fjernet jeg etter varmgang... Tett.. Har fungert bra etter dette... Ellers er båten full av elektriske feil og rare mods) Mvh Petter som vil på tur!! Sitér dette innlegget Link to post
Albin 82MS Svart 13.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2008 Jeg er blitt fortalt at dieseldyr gjør smøremidlene i dieselen om til voks, slik at det hovedsaklig blir parafin igjen.. Dette går motoren på, men med sterkt redusert smøring, noe som kan gjøre skade på både pumper og til slutt maskin! Er ikke dette riktig?? Pumpet ut ca 60l diesel av tanken, denne var blitt skikkelig dårlig...... Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Prøv å kobl av slangen inn på hoveddiselpumpa og pump som en tulling ved å bruke den manuelle pumpa for å sjekke om det kommer diesel. Vist ikke, prøv neste komponet osv. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Albin 82MS Svart 13.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2008 Prøv å kobl av slangen inn på hoveddiselpumpa og pump som en tulling ved å bruke den manuelle pumpa for å sjekke om det kommer diesel. Vist ikke, prøv neste komponet osv. Maskinen går ca 30 min på tomgang, etter å ha pumpet som en tulling, så stopper den, pumper igjen og samme resultat, virker som om det ikke kommer frem nok diesel når jeg ikke pumper! Skal sjekke om det er kommet noe mer dritt fra tanken og inn i sedimentærfilteret i kveld, hvis det ikke funker så tror jeg at jeg prøver å koble inn ekstern tank på siste mulige tilkobling!! Takker for tips og synspunkt! Mvh Petter i Fanafjorden:) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Spørs om ikke fødepumpa er "kademmm". En påhengstank og en pumpeballong fra Biltema og noe høvelig slange er det som skal til. Sett tanken høyt og pumpe frem diesel med ballongen.Pump samtidig med at du stenger lufteskruen. Nå er det fall til motoren og den bør kunne gå til Biltema-tanken er tom. Samtidig kan du koble til et manometer til utgangen på fødepumpa slik at du får sjekket trykk og leveringsmengde. Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Motoren går knapt 30 min uten noe form for tilførsel, tror derfor fødepumpa virker bare delvis. Inne i den ligger en fjærbelastet trykk- og en sugeventil, har av og til oppled at hår,lo, o.l. kan sitte fast i en av disse og således redusere pumpeeffekten. Ta ut pumpen, demonter (hvis mulig) og rengjør den, ev. blås med trykkluft. En annen mulighet er et ørlite hull i pumpemembranen, slik at den suger litt luft også. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Albin 82MS Svart 14.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2008 Flott, nå er det en del konstruktivt å gå etter her.... Har allerede kjøpt biltema tank med slange:) Skal prøve dette!! Hva er et manometer, hvor får jeg tak i det (dyrt?), er kun trykkrør mellom fødepumpe, insprut pumpe og insprutere... Er gummi slanger frem til fødepumpen, så der får jeg kople meg til på siste slangen... Har håndpumpet hardt med fødepumpen, kan jo ha skjedd noe med den, skal se om jeg klarer å demontere den... Skal dobbeltsjekke sedimentærfilter først, bare for å sjekke at det ikke er blitt fullt igjen på de minuttene den har vært i gang... Mye døde dieseldyr igjenn i tanken, fikk den ikke ut slik at den kunne steames! TAKKER... Er sykemeldt så da blir det båtmekk i morgen!!!! Mvh Petter Sitér dette innlegget Link to post
Albin 82MS Svart 18.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) Da var det endelig i orden!!! Var ettermontert nok filtre og det viste seg at jeg ikke klarte å få et gammelt sedimentæfilter skikkelig tett og/eller at jeg ikke fikk luftet tilstrekkelig igjennom pga. 3 store filtre, masser av slange og standard filter.. Koblet rett og slett vekk set ene filteret, luftet MYE, og strammet over alt, så fungerte det bra! Ser og ut til at vi har tatt knekken på dieseldyrene som var igjen i tanken etter tømming, ved hjelp av et produkt som blir fremstilt av oljeindustrien i Øgarden... Liten flaske skulle gå til 3000 liter, jeg brukte ca 1/6 på tanken, og fylte først på 40liter, lot det stå et døgn og fyllte opp tanken med 80 liter til! Nå går maskinen fint!! Skal prøve å holde tanken noenlunde full fra no av, og tilsette en kork løvetann vin etter at ca en tank er gått! skal ikke ha dritten igjen.... Ellers er det jo bare å holde øye med vannutskilleren!! Mvh Petter Takker for hjelp og råd, godt å ha noen å tenke med, har vært frustrerende men lærerikt!! Hadde ikke sett for meg at trykket i drivstoff systemet var så høyt at det kunne sive inn luft uten tegn til lekkasje! Redigert 18.August.2008 av Albin 82MS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Hyggelig at det fungerer nå. Du spør om manometer: http://no.wikipedia.org/wiki/Manometer Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Hos meg har det blitt tett for andre gang pga. dieseldyr. Vasket tanken i vinter og har kjørt med tilsetingsstoff siden for å unngå at det skulle komme igjen, men tydelig at ikke det var nok, for i skottland for noen uker siden stoppet motoren nesten igjen pga. dieseldyr. Hos meg blir det tett ved tilkoblingen til vannutskilleren. Det kommer endel dritt inn i utskilleren også, men røret mellom tanken og utskilleren blir tett til slutt. Det gjør at det ikke hjelper å bytte filtere og rense tank. Kanskje noe liknende hos deg? Helsikes møkkadyr! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.