Jump to content

Hvor stort anker til en vinsj på 500w

sol

Recommended Posts

:sailing:

Har en ankervinsj som er i svakeste laget,og sikringen går stadig hvis jeg ikke stopper den i tide.

Har det noe å si med vekten på ankeret.Har sittet en 10kg Brucekopi på vinsjen.Tror kanskje jeg klarer meg

med tilsvarende på 7.5kg

At sikringen går når du kjører for langt opp har vel ikke noe med vekten på ankeret å gjøre?

Jeg har selv et 10 kg Bruce kopi og kun kjetting. Mener vinsjen er 1000 eller 1100 W. Dette fungerer fint.

Hei Sol. Som Javi sier, så er det ikke vekten på ankeret som er problemet. Vinsjen har en trekkraft på flere hundre kilo, så om ankeret veier 7,5 eller 10 kg spiller ingen rolle. Men hvorfor går sikringen ? Hvis du fortsetter å kjøre inn etter at ankeret er helt oppe, så vil motoren være blokkert, og sikringen vil gå. Det er slik det skal være.

Hvis den går mens du drar opp, så må du fortelle litt mer : Drar vinsjen tungt, hvor stor sikring har du, hvor tykke og lange kabler er det mellom vinsj og batteri ?.

Jeg har selv en 800W vinsj med 10 Kg Brucekopi og kjetting, og det går som en drøm, men jeg må følge med når ankeret nærmer seg og stoppe med en gang det er oppe.